۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰

مزایای استفاده از راهکارهای نرم افزاری یکپارچه(ERP)برای سازمان‌ها

مزایای استفاده از راهکارهای نرم افزاری یکپارچه(ERP)برای سازمان‌ها

در ادامه به مزایای استفاده از راهکارهای نرم افزاری یکپارچه (ERP) برای سازمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری سازمان‌ها به سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه(ERP) نیاز دارند تا بتوانند به سرعت توسعه یابند و متناسب با تغییرات بازار، قابلیت پیکربندی مجدد در فرایندهای خود را داشته باشند. این سیستم‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به نیازمندی‌های در حال تغییر کسب‌وکارها به سرعت پاسخ داده شود.

برنامه یکپارچه فرآیند محور، یک برنامه نرم‎ افزاری‌ست که توسط یک فرآیند یا موتور جریان کار اساسی هدایت می‌شود که در آن فرآیند می‌تواند در معرض دید قرار گیرد. در واقع نرم‌افزارهای یکپارچه(ERP)، مبتنی بر فرآیند هستند و منطق هر برنامه کاربردی را می‌توان در یک فلوچارت تعمیم داد تا فرآیند منطقی اجرا را نشان دهد. این مدل نرم‌افزارها، یک روند رو به رشد در راه حل های سازمانی دارند.

راهکارهای نرم‌افزاری یکپارچه همچون راهکارهای سازمانی برهان، مانند ارکستراسیون‌ها، برای نشان دادن ترتیب اجرای فرایندهای سازمان استفاده می‌شوند. فرآیندهای کسب‌وکار در این زمینه معمولاً به عنوان یک ارکستراسیون شناخته می‌شود، زیرا معمولاً شامل تبدیل داده‌ها و سناریوهای مسیریابی پیچیده است. اصطلاح نرم‌افزارهای "مبتنی بر فرآیند" برای توصیف برنامه‌های کاربردی که توسط فرآیندها هدایت می‌شوند، رایج شده است و در اصل به برنامه‌هایی که توسط نرم‌افزار مدیریت فرآیند کسب‌وکار اجرا می‌شود اطلاق می‌شود. این اصطلاح اکنون مقبولیت گسترده‌تری پیدا کرده است و به نرم‌افزارهای یکپارچه(ERP) فرآیندمحور اشاره دارد.

ارتباط استراتژی‌ها با فرآیندهای کسب‌وکارها

تقریباً هر بیانیه برای مأموریت سازمان‌ها، هدف یا تمایز را در یک فرآیند تجاری بیان می‌کند. از طرفی هر کسب‌وکاری مشتمل بر مجموع فرآیندهاست. این فرآیندها بیان می‌کنند که چگونه یک کسب‌وکار فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و باید فرآیندها با چه تفکری طراحی شوند تا منعکس کننده الزامات منحصر به فرد و گزاره‌های ارزشی برنامه‌های تخصصی که آن فرآیندها را پیاده سازی می‌کنند باشند.

حمایت از سازمان در حفظ مزیت رقابتی فقط شامل بیانیه و برنامه‌های استراتژی نمی‌تواند باشد. بلکه موفقیت آنها وجود هماهنگی بین کارشناسان و فرآیندهای کسب‌وکار است تا با به‌کارگیری برنامه‌های کاربردی و مناسبِ نرم افزاری به اهداف استراتژی برسیم.

تجارت و فناوری اطلاعات باید با هم کار کنند

اغلب اوقات، برنامه‌ها با دخالت کمتری از فناوری‌ها که قرار است از استراتژی‌ها حمایت نمایند توسعه داده می‌شوند. این کمبود ارتباط و توسعه ناکارآمد، اغلب منجر به برنامه‌های بی‌کیفیت می‌شود. این امر در شرکت‌ها باعث می‌شود تا کارشناسانی با فناوری اطلاعات در تعریف و ایجاد فرآیندها که از اهداف تجاری حمایت می‌کنند مشارکت مؤثری نداشته باشند. توسعه بر روی پلتفرم یک برنامه‌ی کاربردی می‌تواند تا حدود بسیار زیادی مشکل زمان و هزینه را حل کند ولی مسئله اصلی اینست که برخی از راهکارهای نرم افزاری نمی‌توانند تمام انتظارات و دیدگاه‌های تجاری را تأمین کنند.

رویکرد توسعه با راهکارهای یکپارچه(ERP)

شرکت‌ها اغلب فرض می‌کنند که فرآیندهای کسب‌وکارشان منحصر به فرد است و نیاز به سفارشی‌سازی دارند. در حالی‌که در بیشتر مواقع راهکارهای یکپارچه(ERP)، راه‌های بهتری هستند و راه حل‌هایی که توسط این راهکارهای نرم افزاری پیشنهاد می‌شوند، توان پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و فرآیندی بیشتری را دارند. این راهکارها از هزینه‌های سفارشی‌سازی شده و هزینه‌های دیگر اجتناب می‌کنند و در صورت تغییرات در فرآیندهای کسب‌وکار، با توجه به تنوع و قابلیت‌هایی که راهکارهای یکپارچه دارند، می‌توانند سازگاری‌ها را با کمترین تغییرات و هزینه و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند و مزیت‌های رقابتی جدید از طریق راهکارهای یکپارچه مبتنی بر فرآیند را داشته باشند.

اگر نرم‌افزاری را به صورت سفارشی انتخاب کنیم، باید روی یک تیم فناوری یا یک شرکت دیگر سرمایه‌گذاری کنیم. همینطور، نرم افزارهای سفارشی زمان زیادی برای ایجاد عملکردهای عمومی خواهند داشت و ممکن است قبل از اینکه حتی شروع به ساختن قابلیت‌هایی کنند که فرآیندهای شرکت را پوشش دهند، رقبا راهکارهای یکپارچه(ERP) را خریداری و اجرا کرده و قابلیت‌هایی جدید در زمان کوتاه تولید و به راحتی از مزایای راهکارهای نرم‌افزاری خود بهره‌مند شوند.

زمان و هزینه‌های IT برای افزودن امکانات و قابلیت‌های سفارشی بسیار زیاد است. ممکن است حتی چندین هفته را صرف تولید و افزودن قابلیت‌های جدید کنند. در نظر بگیرید که ارتقا برنامه‌ها در حالی که توسعه‌دهندگان اصلی شرکت را ترک کرده باشند غیرممکن است، زیرا اغلب هیچ سابقه‌ای از نحوه دقیق اجرای برنامه‌ها و عملکردهایی که پیاده‌سازی شده است وجود ندارد.

راهکارهای یکپارچه نرم افزاری سفارشی سازی شده با روش گردش کار، فرآیندها را فقط بر اساس یک گردش کار تولید می‌کنند. لذا انعطاف پذیری کسب‌وکار را نادیده می‌گیرند و روی فرآیندهای اول تمرکز دارند. در حالی‌که نرم افزارهای یکپارچه(ERP) غنی‌تر و چارچوب گسترده‌تری از یک پلتفرم واحد با چارچوبی که انعطاف پذیری را به ارمغان می‌آورد دارند. نرم افزارهای یکپارچه با عملکردی متفاوت که بارها تجربه شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند و به کسب وکارها کمک می‌کنند و ساخت برنامه‌ها را با الزامات جدید هماهنگ می‌نماید.

مزایای استفاده از راهکارهای نرم افزاری یکپارچه(ERP)برای سازمان‌ها

نرم‌افزارهای یکپارچه(ERP) مبتنی بر فرآیند

در حالی که نرم‌افزارهای یکپارچه(ERP) متفاوت هستند، کار با آنها معمولاً شامل مراحلی است که در زیر توضیح داده شده است. بسیاری از این مراحل به طور همزمان انجام می‌شود. برای مثال، در مدل‌سازی فرآیند، تیم‌ها رابط کاربری و قوانین اساسی فرآیند کسب‌وکار را نیز تعریف می‌کنند. بهترین نرم‌افزارهای یکپارچه(ERP) تعریف موازی از منطق برنامه، مدل داده و الزامات رابط کاربری را ارائه می‌دهند تا امکان مشاهده کامل برنامه و پشتیبانی از این مراحل همزمان را فراهم کنند.

مراحل:

مدل / نمودار فرآیند را تعریف کنید.

تجربه کاربری را تعریف کنید.

داده‌های فرآیند و قوانین تجاری را تعریف کنید.

یکپارچگی با سیستم‌های دیگر را انجام دهید.

تست و استقرار انجام شود.

نظارت، گزارش، و حفظ عملکرد و قابلیت اطمینان را ارزیابی کنید.

مزایای راهکارهای یکپارچه(ERP)

نظارت، گزارش و حفظ عملکرد و قابلیت اطمینان در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه از مزایای مهم سیستم‌های یکپارچه فرایندمحور می‌باشد. نظارت‌های در لحظه و گزارش گیری‌های متنوع در فرآیندها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد را در زمان واقعی پیگیری کنند.

شرکت‌ها می‌توانند KPIها را تنظیم و نظارت کنند.

همچنین گزارش‌ها و داشبوردهای سفارشی ایجاد کنند.

یک پلتفرم محکم برای بهبود تراکنش فراهم نمایند.

سرعت با طرح پایگاه داده پیچیده بهینه می‌شود.

پشتیبانی از تراکنش‌های توزیع شده انجام می‌شود.

توسعه‌دهندگان ابزارهای مورد نیاز برای ارائه برنامه‌هایی را دریافت می‌کنند که عملکرد خوبی دارند و به طور مداوم به کاربران تجاری ارائه می‌شود.

این برنامه‌های کاربردی مقاومت به خطا دارند و از قبل پیش بینی‌های لازم شده است.

در صورت وقوع خطای غیرمنتظره می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید.

قابلیت "به‌روزرسانی"، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا محصول را بدون توقف در برنامه تغییر دهند.

می‌توانید تغییراتی را در یک نمونه فرآیند در حال اجرا ایجاد کنید.

بلافاصله در محیط تولید در دسترس است و این باعث صرفه جویی در هزینه برای کسب وکار می‌شود.

باعث افزایش اعتماد به برنامه می‌شود.

کل زمان عملیاتی مورد نیاز برای توسعه دهندگان برای ارائه یک سرویس یا ویژگی جدید در زمان کمتر و هزینه کمتر انجام می‌شود.

از جمله بهترین نرم افزار ERP ایرانی که نکات و مزایای فوق به درستی در آن پیاده‌سازی شده است، نرم افزار ERP ایرانی برهان سیستم پاسارگاد می‌باشد. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این راهکار نرم افزاری یکپارچه و استفاده از تخفیف ویژه تابستانه‌ی آن بر روی لینک فوق کلیک کنید.

مزایای استفاده از راهکارهای نرم افزاری یکپارچه(ERP)برای سازمان‌ها

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6159863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امیرحسین ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 0
      سلام. تشکر از مقاله خوبتون