۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۰

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم:

رشد چشمگیر شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

رشد چشمگیر شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم گفت: بر اساس داده های سامانه فرنما شاهد رشد چشمگیری در زمینه شکل گیری کرسی های آزاداندیشی و به طور کل رویدادهای گفت و گو محور بوده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم محمد مهدی ذوالفقارزاده با اشاره به کاهش رونق فضای گفت و گو و آزاد اندیشی اظهار داشت: متأسفانه در طی یکی دو دهه اخیر فضای آزاداندیشی در دانشگاه ها چندان رونق سابق را ندارد و بایستی در این زمینه جدیت بیشتری را شاهد باشیم.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری، ضمن تبریک به رییس جمهور منتخب که از امروز رییس جمهور همه مردم ایران است، افزود: در جریان مناظره های انتخاباتی شاهد اتفاقاتی بودیم که می توانست رخ ندهد لذا از ایشان و همکاران و مشاورانشان درخواست داریم همچنان که در این ایام به گفت و گو و پاسخگویی نسبت به برنامه ها و کارنامه عملکرد خود داشتند همچنان همین مشرب را حفظ نموده و با حضور در میان دانشگاهیان به ویژه دانشجویان و اعضای هیأت علمی به گفت و گو با آنان بپردازند چرا که اگر این فضای تداوم یابد، نتیجه آن در جامعه سرریز می شود و طبیعتاً بهترین بستر در این زمینه دانشگاه است.

ذوالفقارزاده ادامه داد: اتفاقات تلخ و ناگوار سال ۱۴۰۱ به وضوح نشان داد که برخی دانشجویان در برخی دانشگاه های تن به گفت و گو و تضارب آراء ندادند و به جای آن اتفاقاتی افتاد که به هیچ وجه در خور دانشگاه نبود. این یک هشدار بود برای همه ما که چرا چنین اتفاقی افتاده است و بایستی در این خصوص خود را مسوول بدانیم.

وی تأکید کرد: قطعاً یکی از موانع جدی عدم تکرار آن اتفاقات تلخ، تقویت فضای گفت و گو، نقادی و آزاداندیشی است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی به دنبال تقویت این فضا بوده ایم که برگزاری این جشنواره (سومین جشنواره ملی برهان) یکی از مصادیق آن است.

وی اظهار داشت: بر اساس داده های سامانه فرنما که نمایانگر وضعیت برنامه های فرهنگی دانشگاه هاست، شاهد رشد چشمگیری در زمینه شکل گیری کرسی های آزاداندیشی و به طور کل رویدادهای گفت و گو محور بوده ایم.

ذوالفقارزاده با بیان آماری از رویدادهای گفت و گو محوری که فقط در دانشگاه های دولتی طی بازه زمانی مهرماه ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۱، ۶۰۲ کرسی برگزار شده بود، این در حالی است که در سال ۱۴۰۲، ۱۸۸۹ کرسی در قالب های مختلف آن داشته ایم که رشد ۲۰۰ درصدی تعداد کرسی های برگزار شده را نشان می دهد.

وی ادامه داد: از این تعداد انجمن های علمی دانشجویی در سال ۱۴۰۱، ۵۷ کرسی و در سال ۱۴۰۲، ۷۱۲ کرسی آزاداندیشی برگزار نموده‌اند.

کانون های فرهنگی نیز در سال ۱۴۰۱، ۳۴ کرسی اما در سال ۱۴۰۲، ۳۶۸ کرسی برگزار کرده اند.

تشکل های اسلامی در سال ۱۴۰۱، ۱۱۷ کرسی ولی در سال ۱۴۰۲، ۳۲۲ برگزار نموده اند.

بسیج دانشجویی در سال ۱۴۰۱، ۱۶۷کرسی برگزار کرده اند این در حالی است که ۱۴۰۲، ۴۹۵کرسی اجرا نموده‌است.

ذوالفقارزاده افزود: یکی از دلایل این رشد چشمگیر، معطوف به سیاست و تأکید معاونت در اجرای برنامه ها توسط دانشجویان است.

وی افزود: در حوزه آزادی بیان و پس از بیان هم تلاش شده تا با رایزنی هایی که صورت می گیرد، فضای امنی در این رابطه ایجاد شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفته راه اندازی ستاد گفت و گوی اثربخش دانشگاهیان با مسوولان دستگاه های اجرایی و حاکمیتی است که خوشبختانه با حمایت و تأکیدی که رییس‌جمهور شهیدمان، شخصاً داشتند، شاهد حضور حداکثری مسوولان در دانشگاه ها حتی در جریان همان ناآرامی های سال ۱۴۰۱ بوده ایم.

ذوالفقارزاده در پایان سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران و همه دانشجویانی که با تلاش خود در برگزاری رویدادهای گفت و گو محور چراغ این عرصه را روشن نگه داشته اند، گفت: دانشجویان، کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه ها سهم به سزایی در رونق این فضا داشته اند و برگزاری این جشنواره فرصتی برای قدرشناسی از این تلاش‌ها است.

کد خبر 6159970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha