۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۵۹

موارد حیوان گزیدگی در شهرستان «جم» رو به افزایش است

موارد حیوان گزیدگی در شهرستان «جم» رو به افزایش است

بوشهر- مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت درمان شهرستان جم گفت: از ابتدای سال تاکنون موارد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان جم رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آسیم بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۱ مورد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۳۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان جم رخ داده است.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت درمان شهرستان جم افزود: بیش از ۹۵ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری در محدوده تحت پوشش شهرستان جم مربوط به سگ و گربه گزیدگی است.

وی، افزایش روزافزون حیوان گزیدگی را یکی از چالش‌های حوزه بهداشت برشمرد و گفت: کنترل بیماری هاری بسیار پیچیده و نیازمند همکاری بین بخشی سازمان‌هایی نظیر دامپزشکی، حفاظت از محیط‌زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، رسانه‌ها، انجمن‌های حامی حیوانات و…، است.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت درمان شهرستان جم خاطرنشان کرد: ویروس هاری در انسان و سایر پستانداران خونگرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، گاو، گوسفند، بز، شتر، اسب، الاغ، راسو، خدنگ، موش‌خرما، خفاش و…، قابلیت رشد و تکثیر دارد.

وی هاری را یک بیماری ویروسی برشمرد و افزود: ویروس آن معمولاً با آلوده شدن محل جراحت به وسیله بزاق حیوان مبتلا وارد بدن انسان شده و از طریق اعصاب، به مغز رفته و در آنجا تکثیر می‌یابد.

آسیم اظهار داشت: گزیدگی توسط حیوان آلوده، لیس زدن پوست و مخاط توسط حیوان آلوده، پنجه کشیدن حیوان و تماس با بزاق انسان مبتلا به هاری می‌تواند باعث ابتلاء به این بیماری شود.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت درمان شهرستان جم گفت: همچنین تنفس ویروس هاری در غارهای مملو از خفاش و مواجهه با ویروس هاری در آزمایشگاه‌های تشخیصی و تحقیقاتی از دیگر روش‌های انتقال هاری به انسان است.

وی گفت: در صورت گزش انسان توسط حیوان مشکوک به هاری، بلافاصله باید اقدامات درمانی ضد هاری آغاز شود، از آنجایی که در کشور ما آلودگی زیادی در وحوش وجود دارد هر حیوانی که انسان را مورد گزش قرار دهد، مشکوک به هاری قلمداد می‌شود.

آسیم اظهار داشت: نخستین اقدام پس از گزش به وسیله حیوان مبتلا به هاری شست‌وشوی محل گزش است و به جرأت می‌توان گفت نیمی از روند درمان هاری بسته به شستشوی مناسب و کافی (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) محل جراحت است، پس از آن ضدعفونی محل عارضه صورت می‌پذیرد و چنانچه فرد حیوان گزیده به هر دلیل امکان مراجعه سریع به مراکز درمان هاری را ندارد، باید در محل مناسب اقدام به شستشوی محل جراحت با آب و صابون بنماید و سپس در اسرع وقت خود را به نزدیک‌ترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت درمان شهرستان جم واکسیناسیون کامل ضد هاری را چهار نوبتی عنوان کرد و افزود: روز اول مراجعه (روز صفر) و روزهای سوم، هفتم، چهاردهم، فرد مبتلا، واکسن ضد هاری دریافت می‌کند، فرد گزیده شده توسط حیوان مشکوک به هاری، در صورت نیاز با تشخیص کارشناس مربوطه ممکن است سرم ضد هاری نیز دریافت کند. در صورتی که حیوان مهاجم سگ یا گربه باشد، حیوان باید به مدت ۱۰ روز تحت نظر گرفته شود.

و ی تصریح کرد: در صورتی که حیوان مذکور پس از طی ۱۰ روز زنده بماند درمان هاری با سه نوبت واکسن دریافت شده پایان می‌یابد و درصورتی‌که حیوان مهاجم متواری باشد یا در طی ۱۰ روز تلف شود درمان هاری با دریافت ۴ نوبت واکسن کامل می‌شود.

آسیم اضافه کرد: انجام اقداماتی نظیر خودداری از تحریک حیوانات بخصوص سگ و گربه، واکسیناسیون افراد در معرض خطر نظیر دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان و …، واکسیناسیون حیوانات خانگی علیه بیماری هاری، خودداری از نگهداری حیوانات در منزل، آموزش جامعه در خصوص نحوه برخورد با حیوان گزیدگی و مراقبت از کودکان در زمان مواجهه با حیوانات در جهت پیشگیری از بیماری هاری بسیار مؤثر است.

کد خبر 6160103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهر ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 0
      افرادی که به سگ و گربه غذا میدهند