۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۳۶

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

کیسه‌های پارچه‌ای و قابل بازیافت را جایگزین پلاستیک کنیم

کیسه‌های پارچه‌ای و قابل بازیافت را جایگزین پلاستیک کنیم

شهرکرد-مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در تلاش است که در طی اقدامی در برخی فروشگاه‌های بزرگ، کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین پلاستیکی کند.

سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سیزدهم تیرماه به عنوان روز جهانی بدون پلاستیک با هدف حذف استفاده از کیسه‌های پلاستیکی که فشار زیادی بر محیط زیست وارد می‌کند معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه رهایی پلاستیک‌ها در طبیعت یک معضل جدی برای محیط زیست است، تصریح کرد: پلاستیک یک بار مصرف هفت سال طول می‌کشد تا شروع به تجزیه کند و هزاران سال زمان می‌برد تا بتواند کامل تجزیه شود.

یوسف پور بیان داشت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده یک تا سه درصد کیسه‌های پلاستیکی در سطح جهان بازیافت می‌شوند و بخش بزرگی از آلاینده‌های «طبیعت» را پلاستیک‌ها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ‌سازی در زمینه عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، اقداماتی در سطح استان در حال انجام است، گفت: برنامه‌ای در راستای حذف کیسه پلاستیکی و جایگزین کردن کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت برای فروشگاه‌های منتخب گذاشته خواهد شد تا از این طریق با فرهنگ سازی و آموزش، مردم را تشویق کنند که از کیسه‌های پلاستیکی کمتر استفاده کنند.

یوسف‌پور با اذعان بر اینکه در بین مردم باید فرهنگ سازی صورت گیرد که کمتر از پلاستیک‌های یک بار مصرف استفاده کنند گفت: بهتر است مردم از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: بخش خصوصی می‌تواند با هدف کمک به محیط زیست و همچنین تبلیغ خود، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را با شعار زیست محیطی تهیه و ترویج کند.

یوسف پور خاطر نشان کرد: یکی از روش‌های فرهنگ‌سازی، توزیع بروشورهای آموزشی و همچنین آماده کردن فیلم و کلیپ و انتشار بین مردم برای اطلاع رسانی است که توسط این اداره‌کل پیگیری و اجرا شده است.

وی یادآور شد: اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای مدیریت پسماند، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را ملزم می‌کند که پسماندهای پلاستیکی را مدیریت کنند و تفکیک از مبدا صورت گیرد که این کار در حال پیگیری و انجام در قالب طرح ملی مدیریت اجتماعی پسماند (ماپ) است.

کد خبر 6160595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha