۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳

رئیس کل دادگستری استان کرمان:

توسعه دفاتر اسنادرسمی امنیت معاملات استان کرمان را تضمین می کند

توسعه دفاتر اسنادرسمی امنیت معاملات استان کرمان را تضمین می کند

کرمان- رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: توسعه دفاتر اسناد رسمی می تواند امنیت معاملات را تضمین کند و مردم استان کرمان می توانند با خیال راحت در این سامانه، معاملات خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین دوره کارآموزی سردفتران اسناد رسمی استان کرمان، فرارسیدن ماه محرم و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش را تسلیت گفت.

حمیدی سپس اظهار کرد: مردم تا حدودی با دفاتر اسناد رسمی آشنا هستند اما بایستی فرهنگ الزام به ثبت رسمی معاملات ترویج شود.

وی افزود: باید قوانین و مقررات به گونه‌ای وضع شود تا معاملات اموال غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در این صورت زمانی که فردی معامله‌ای انجام می‌دهد مطمئن است که کلاهبرداری و جعل اتفاق نیفتاده و یا بعداً دعوایی علیه وی در دستگاه قضائی مطرح نمی‌شود.

حمیدی وجود دفاتر اسناد رسمی برای دستگاه قضائی را پراهمیت دانست وتاکید کرد: دفاتر اسناد رسمی قدمتی قریب به صد سال دارند، اما متأسفانه بدلایل مختلف، این دفاتر نتوانستند وظیفه خود را بدرستی در ثبت اموال منقول و غیر منقول انجام بدهند.

وی گفت: نتیجه این امر نابسامانی‌های ملکی و ثبتی، اختلافات حقوقی و تشکیل پرونده‌های فراوان در دستگاه قضائی شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم گنجاندن قانون الزام به تنظیم اسناد رسمی معاملات در دوره‌های کارآموزی سردفتران تاکید کرد و گفت: لازم است قضات به این قانون جدید مسلط باشند.

حمیدی در ادامه اظهار کرد: در ماده ۱۰ این قانون سامانه ثبت معاملات پیش بینی شده و مقرر شده است طی یک سال آینده این سامانه راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از راه اندازی این سامانه ادارات دولتی، افراد و دفاتر اسناد رسمی ملزم هستند که معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند.

حمیدی تاکید کرد: در غیر این صورت طرح دعاوی این دست موارد در مراجع قضائی پیگیری نخواهد شد و قرار عدم استماع صادر می‌شود.

عالی‌ترین مقام قضائی استان کرمان ادامه داد: انتظار می‌رود با اجرای این قانون در کشور از طرح دعاوی حقوقی و ملکی زیادی در دستگاه قضائی جلوگیری شود.

حمیدی یادآور شد: مقام معظم رهبری صلاح جامعه را در تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات دیدند و به اجرای این قانون توصیه کرده‌اند.

وی افزود: توسعه دفاتر اسناد رسمی می‌تواند امنیت معاملات را تضمین کند و با پیاده سازی این قانون مردم می‌توانند با خیال راحت در این سامانه معاملات خود را انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، از معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، اداره کل ثبت اسناد و املاک و کانون سردفتران که زمینه برگزاری دوره کارآموزی سردفتران را فراهم کردند، قدردانی کرد.

وی گفت: ناظر این دوره معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری است و پس از تائید این معاونت برای سردفتران پروانه شغلی صادر خواهد شد.

محمدباقر اسلامی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست بیان کرد: ۱۲ عنوان درسی در این دوره کارآموزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کارآموزان در این دوره ۱۵۰ ساعت آموزشی را می‌گذرانند که تقریباً یک دوره کامل آموزشی محسوب می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه تقریباً ۷۰ درصد کارآموزان خانم و ۳۰ درصد آنان آقا هستند، تصریح کرد: دوره کارآموزی مذکور ۶ ماهه است و اساتیدی از دانشگاه، قضات و کانون سردفتران دروس این دوره را تدریس خواهند کرد.

کد خبر 6160993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha