۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۶

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان:

ابرچالش دستگاه قضایی فراگیر نشدن فرهنگ ثبت رسمی است

ابرچالش دستگاه قضایی فراگیر نشدن فرهنگ ثبت رسمی است

کرمان- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: معضل و ابرچالش دستگاه قضایی، فراگیر نشدن فرهنگ ثبت رسمی است که مشکلات زیادی در نظام حقوقی و قضایی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی هاشمی صبح دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین دوره کارآموزی سردفتران اسناد رسمی استان کرمان، اظهار کرد: سردفتری اسناد رسمی دارای خاستگاه قرآنی است.

وی افزود: آیه ۲۸۲ سوره بقره که ۱۸ دستورالعمل تجاری مقرر کرده است، بر لزوم ثبت معاملات توسط کاتب عادل تاکید دارد.

هاشمی بیان کرد: امروزه شاهد هستیم که بیشتر اختلافات ملکی و حقوقی افراد در اثر معاملات غیررسمی پدید می‌آید، بنابراین ضرورت و اهمیت این حکم قرآن کریم بیش از پیش عیان می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی سنگر دفاع از حقوق مدنی اشخاص است.

هاشمی ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی جایگاه ویژه‌ای در نظام حقوقی، ایجاد بهداشت حقوقی و امنیت معاملاتی در جامعه دارد.

عضو شورای قضائی استان کرمان گفت: فراگیر نشدن فرهنگ ثبت رسمی به مشکلات زیادی در نظام حقوقی و قضائی و ورود حجم عظیمی از پرونده‌ها به محاکم دادگستری منجر شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید از این معضل به ابرچالش دستگاه قضائی تعبیر کرد، افزود: چاره حل این معضل، در گام نخست اتمام حدنگاری است.

وی ادامه داد: با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، این هدف در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بیان کرد: در وهله دوم باید فرهنگ ثبت رسمی در جامعه نهادینه و زیرساخت لازم از جمله توسعه دفاتر اسناد رسمی محقق شود.

وی تاکید کرد: با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، باید کلیه اعمال حقوقی که نتیجه آن انتقال مالکیت عین یا منفعت بیش از دو سال باشد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد.

هاشمی با اشاره به نقش دفاتر اسناد رسمی در تحقق شعار سال گفت: سازمان ثبت با حدنگاری اراضی کشاورزی به ارتقا امنیت غذایی و با ثبت شرکت‌های تجاری و اجرای مفاد اسناد رسمی، در تداوم جریان تولید و اشتغال اثر مستقیم دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تاکید کرد: در این امر دفاتر اسناد رسمی به عنوان بازوهای سازمان ثبت می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

هاشمی تصریح کرد: اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی باید منطبق با قوانین و شرع باشد و تلاطمات اقتصادی زندگی، نباید خدای ناکرده سلامت کار سردفتران را تحت الشعاع قرار دهد.

عضو دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران استان کرمان خطاب به سردفتران گفت: مراقبت کنید افراد فرصت‌طلب و سودجو به شما نزدیک نشوند.

وی یادآور شد: نظارت مستمر و بعضاً نامحسوس بر نهادهای تابعه در دستور کار جدی ما قرار دارد.

هاشمی اظهار کرد: مواردی از قبیل تکریم ارباب رجوع، حُسن اجرای قوانین، سلامت اداری و رعایت تعرفه‌های مصوب در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج استان به دقت رصد می‌شود.

کد خبر 6161082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha