۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۸:۲۷

گزارش مهر؛

روزهای گرم و شرجی در استان بوشهر/ برق رکورد شکست

روزهای گرم و شرجی در استان بوشهر/ برق رکورد شکست

بوشهر- افزایش گرمای هوا در استان بوشهر باعث شده تا استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یابد و همین موضوع زمینه‌ساز رکوردشکنی مصرف برق در استان شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تیرماه از نیمه گذشته است و استان بوشهر گرم‌ترین روزهای سال را سپری می‌کند و در برخی از روزها دمای هوا از ۵۰ درجه نیز بالاتر می‌رود.

در روزهایی که گرمای هوا به اوج می‌رسد، میزان استفاده از وسایل سرمایشی به ویژه کولرهای گازی نیز افزایش می‌یابد تا مردم بتوانند خود را از شر گرما نجات دهند.

کولرهای گازی از پرمصرف‌ترین وسایل برقی هستند که به گفته کارشناسان حوزه برق، بخش قابل توجهی از مصرف برق خانگی در استان بوشهر و دیگر نقاط گرم کشور، مربوط به وسایل سرمایشی است.

طی سال‌های اخیر تعداد کولرهای گازی در خانه‌ها افزایش یافته و با وجود کمبود منابع تأمین برق، افزایش تعداد وسایل سرمایشی باعث افزایش چشمگیر مصرف برق شده است.

هر استان سهم محدودی در استفاده از برق تولیدی کشور دارد و با توجه به سراسری بودن شبکه برق، باید بر اساس میزان تعیین شده و کمتر از پیک بار تعریف شده مصرف داشته باشند.

طی روزهای اخیر و به دنبال افزایش گرما و رطوبت هوا در سطح استان بوشهر، مردم نیز استفاده بیشتری از وسایل سرمایشی به‌ویژه کولرهای گازی دارند که باعث شده تا مصرف برق به اوج برسد و در این زمینه رکوردهای جدیدی ثبت شود.

رسیدن دما تا ۵۱ درجه

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی روزهای اخیر دمای هوا در استان بوشهر افزایش چشمگیری داشته و در برخی از شهرها از ۵۰ درجه نیز عبور کرده است.

میزان شرجی و رطوبت در گناوه به ۹۹ درصد، در خارگ و بوشهر به ۹۳ درصد و در بهرگان دیلم و بندر دیر به ۹۰ درصد رسید
فرج‌الله شکوهی‌پور اضافه کرد: طی روز گذشته دمای هوا در شهر شبانکاره به ۵۱ و در خورموج و آب‌پخش به ۴۹، برازجان و اهرم به ۴۸ درجه سانتیگراد رسید.

وی از ثبت رطوبت ۹۹ درصد در گناوه خبر داد و بیان کرد: میزان شرجی و رطوبت در خارگ و بوشهر ۹۳ درصد در بهرگان دیلم و بندر دیر ۹۰ درصد ثبت شد و مابقی شهرهای استان بوشهر زیر ۸۶ درصد است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از افزایش رطوبت هوا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: دمای هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه روند افزایشی خواهد داشت.

افزایش مصرف برق در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر نیز با اشاره به شدت گرما در روزهای اخیر در کشور و استان و افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق نسبت‌به پارسال، گفت: از مردم تقاضا داریم برای پایداری برق در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

غلامرضا حشمتی بیان کرد: در روزهای اخیر شدت افزایش دما در سطح کشور و استان بسیار بالا رفته و شاهد افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما نسبت‌به دوره بلند مدت بوده‌ایم.

وی از افزایش قابل توجه مصرف برق در کشور خبر داد و افزود: در روزهای اخیر مصرف برق در سطح کشور به ۷۶ هزار مگاوات رسیده که برای سومین بار رکورد مصرف را نسبت‌به پارسال شکسته است.

رکورد مصرف شکسته شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان بوشهر ادامه داد: در این استان نیز افزایش دما و افزایش رطوبت باعث شدت گرفتن افزایش مصرف برق شده است و دیروز در اوج مصرف به ۲ هزار و ۳۳۱ مگاوات یعنی ۱۰ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال رسید.

۷۰ درصد برق مصرفی در استان در بخش خانگی و لوازم سرمایشی است وی با

حشمتی با اشاره به این‌که ۷۰ درصد برق مصرفی در استان در بخش خانگی و لوازم سرمایشی است، گفت: از هم‌استانی‌ها تقاضا داریم در حوزه مدیریت مصرف در هفته‌های پیش‌رو که اوج شدت گرما و اوج مصرف برق است، صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.

لزوم مصرف بهینه برق

کولرهای گازی شاید تنها راه مردم استان بوشهر در عبور از موج گرما باشند ولی در استفاده از کولرها نیز می‌توان با رعایت برخی از نکات، میزان مصرف برق را تا حدودی کاهش داد.

کاهش تعداد کولرهای روشن در هر خانه یکی از راهکارهای مهم در این زمینه است که باید در ساعات اوج مصرف تعداد کولرهای روشن را در هر خانه کاهش داد تا دیگران هم بتوانند از نعمت برق بهره‌مند شوند.

در ساعات ظهر که گرما به اوج رسیده و مصرف برق نیز افزایش می‌یابد، نباید از وسایل برقی پرمصرف نظیر جاروبرقی، لباسشویی، سرخ‌کن برقی و… استفاده کرد و مصرف بهینه را در دستور کار داشت.

تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی ۲۴ درجه به عنوان دمای ایده‌آل یکی دیگر از راهکارهای مدیریت مصرف برق است.

کولرهای گازی قدیمی مصرف برق بسیار بالایی دارند و می‌توان با تعویض این کولرها میزان مصرف را تا حد زیادی کاهش داد. کاری که می‌طلبد دولت برنامه ویژه‌ای برای آن داشته باشند و تسهیلات لازم را در این زمینه ارائه کند.

سرویس به‌موقع و منظم وسایل سرمایشی و ایجاد سایه‌بان برای کولرهای گازی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در بهبود عملکرد این وسایل نقش داشته باشد.

استان بوشهر از تولیدکنندگان برق است که برق تولیدی در این استان از مصرف آن بیشتر است و مردم این استان انتظار دارند که با وجود افزایش مصرف، شاهد قطعی برق در این گرمای طاقت‌فرسا نباشند.

کد خبر 6161450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha