۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳

دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی اصفهان:

مسائل محیط‌زیست ومنابع طبیعی اصفهان بدون مشارکت مردم قابل حل نیست

مسائل محیط‌زیست ومنابع طبیعی اصفهان بدون مشارکت مردم قابل حل نیست

اصفهان- دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی اصفهان بدون مشارکت مردم قابل حل نیست.

مجتبی ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، مشارکت مردمی در حفظ، احیا و بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی را یک الزام غیرقابل انکار دانست و اظهار داشت: بدون مشارکت مردم، چالش‌های این روزهای استان اصفهان در حوزه‌های زیست محیطی و منابع طبیعی شدت خواهند یافت.

قوانین مردمی سازی امور دولتی خاک می‌خورد

وی با بیان اینکه واگذاری امور به مردم در کشور با شیب اندکی در حال عملیاتی شدن است، افزود: در شرایطی که قانون‌های مختلفی در این زمینه به تصویب رسیده و هیچ مانعی برای سپردن امور به مردم وجود ندارد، اما متأسفانه این قوانین در حال خاک خوردن است و همچنان اجرای این قوانین به سختی صورت می‌پذیرد.

دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان دلیل اصلی کم توجهی به اجرای قوانین در مردمی‌سازی فعالیت‌ها را بی اعتمادی دستگاه‌ها و مدیران به مردم برشمرد و تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و به تبع آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یکی از الگوهای موفق در حوزه مردمی سازی شناخته می‌شود.

ندیمی ادامه داد: در حوزه‌های فعالیتی آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، توسعه گیاهان دارویی و همچنین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سالیان اخیر، مردم، بهره‌برداران و خیران منابع طبیعی و آبخیزداری اصلی ترین حامیان ما بودند و برخی از پروژه‌ها با نظارت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ایشان سپرده شده است.

دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: اگر حرف از مردمی‌سازی به میان می‌آید، نمی‌توان از نقش تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به سادگی عبور کرد زیرا بسیاری از مردم علاقه مند به مباحثی چون منابع طبیعی در چارچوب تعاونی‌ها ساماندهی شده‌اند و خوشبختانه در استان اصفهان فقط در یکی از تشکل‌های بزرگ مردمی با عنوان صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی اصفهان، ۴۲ تعاونی و اتحادیه منابع طبیعی عضو و ۱۸ هزار نفر نیز فعالیت دارند که در بخش‌های محصولات دامی و مراتعی، گردشگری و اکوتوریسم، زراعت چوب، جنگل کاری تولیدی و آبخیزداری به فعالیت می‌پردازند.

امسال برخی امور منابع طبیعی اصفهان به مردم واگذار می‌شود

ندیمی از واگذاری برخی از امور در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال ۱۴۰۳ به مردم خبر داد و افزود: در قالب یکی از این پروژه‌ها، تولید ۵۶۰ هزار اصله نهال در نهالستان دولتی شهید جبل عاملیان برای نخستین مرتبه به یکی از شرکت‌های تعاونی ویژه زنان سرپرست خانوار و فعالان بانوی حوزه منابع طبیعی واگذار شد که تاکنون بازدهی بسیار بالای داشته است.

وی با اشاره به چالش‌های این روزهای زیست محیطی و منابع طبیعی همچون ریزگردها و فرونشست در استان اصفهان افزود: توان دستگاه‌های دولتی برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار و اجرای پروژه‌های آبخوان داری و آبخیزداری کافی نیست و تنها راه برون رفت از شرایط موجود را استفاده از ظرفیت بی‌نظیر مردم، آموزش و تسهیل‌گری می‌دانیم.

دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: این اداره کل و حوزه مردمی سازی آن، آمادگی کامل را به منظور همکاری با آحاد جامعه به ویژه انجمن‌های مردم نهاد، شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های سازمان یافته ابراز می‌دارد.

کد خبر 6161886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha