سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

بررسی دلایل پیروزی احزاب چپ گرا در فرانسه و تحولات مربوط به شمال سوریه از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: شوکی که نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه ایجاد کرده با گذشت چند روز از اعلام نتایج این انتخابات هنوز ادامه دارد و روزنامه‌های عربی به بررسی دلایل پیروزی جریان چپ گرا در این کشور می‌پردازند.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در خصوص انتخابات فرانسه نوشت: پیروزی احزاب چپ گرا در انتخابات پارلمانی فرانسه که یک غافلگیری بزرگ برای این کشور به شمار می‌رود دلایلی مختلفی دارد به ویژه آنکه پیروزی احزاب راست گرا در دور نخست این انتخابات باعث بیداری مردم شد. یکی از این دلایل، مسأله فلسطین و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شمار می‌رود که در کمپین‌های انتخاباتی چپ گراها به خوبی نمایان بود. این احزاب از تمایل خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در صورت به دست گرفتن قدرت خبر داده بودند.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه رأی الیوم با تیتر «نفس ها در شمال سوریه در سینه‌ها حبس شده است» نوشت: سوریه و ترکیه به سمت حل و فصل اختلافات فیما بین حرکت می‌کنند. احزاب معارض در داخل ترکیه بر اردوغان برای بازگشت روابط با سوریه فشار می‌آورند تا مشکل چهار میلیون آواره سوری در خاک این کشور حل شود. این مسأله در کنار حل مشکل حضور گروه‌های کرد مسلح در شمال سوریه که آنکارا آنها را خطری برای امنیت ملی خود می‌داند برای ترکیه بسیار مهم است. سخنان اردوغان درباره دیدار با اسد باعث نگرانی بسیاری از جریان‌های معارض مسلح در داخل سوریه به ویژه شمال این کشور شده است. به نظر می‌رسد اوضاع در مناطق شمالی سوریه و بخش‌های تحت کنترل گروه‌های معارض بیشتر شبیه آتش زیر خاکستر است.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه لبنانی الاخبار با تیتر «یک توصیه به نتانیاهو» نوشت: با وجود لفاظی‌های مقامات صهیونیست در خصوص نزدیک بودن یک جنگ فراگیر علیه لبنان، بررسی وحشی گری صهیونیست‌ها در نوار غزه و نحوه برخورد محتاطانه نتانیاهو با جبهه شمالی یعنی لبنان نشان می‌دهد شرایط در این منطقه متفاوت است. یک دیپلمات غربی که با سران تل آویو در ارتباط است فاش کرده که فکر جنگ علیه لبنان در جدول کاری نتانیاهو قرار ندارد در غیر این صورت وی به سرنوشت شیمون پرز و سقوط بعد از جنگ سال ۱۹۹۶ و ایهود اولمرت و برکناری اش بعد از جنگ ۲۰۰۶ دچار خواهد شد.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه سوری الثوره در خصوص انتخابات ایران با تیتر «رقابت اخلاقی» نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران با شاخصه‌های ویژه خود یک تحول اساسی به شمار می‌رود که بر اهمیت تجربه سیاسی که انقلاب اسلامی ایران آن را نهادینه کرده تاکید دارد. این تجربه سیاسی تنها در چارچوب محافظت از اصول محقق نمی‌شود بلکه به ایجاد نتایج جدید برای بهبود این مسیر و پیشبرد آن بر پایه منافع ملت ایران و نظام این کشور و همراه با تحولات منطقه می‌انجامد.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه سوری الوطن در خصوص انتخابات انگلیس نوشت: پیروزی حزب کارگر در انتخابات انگلیس و احزاب چپ گرا در فرانسه بیانگر شکست آشکار راست گراها در هر دو کشور است. آنها نتوانستند شهروندان کشورهای مذکور را در برابر گرانی‌های افسار گسیخته یاری کنند و یا سیاست‌های خارجه کشورها را در قبال حمایت‌های تمام قد از اوکراین یا رژیم صهیونیستی در شرایط حساس کنونی توجیه کنند. این دو کشور در واقع شاهد یک انقلاب سیاسی بوده‌اند.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه یمنی المسیره نوشت: بعد از سخنرانی رهبر جنبش انصارالله علیه نقشه‌های آمریکا و به کارگیری عربستان برای اجرای این نقشه‌ها، منتظر هستیم پیام‌های این سخنرانی به دقت و به صورت جدی از سوی ریاض بررسی شود چرا که پیامدهای ارتکاب هرگونه اشتباهی به ضرر امنیت و ثبات و همچنین اقتصاد عربستان خواهد بود.

ارتباط فلسطین با یک شوک انتخاباتی در فرانسه

روزنامه المراقب العراقی در خصوص آمریکا نوشت: فشارهای آمریکا علیه دولت عراق برای عقب نشینی از مصوبات پارلمان مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از این کشور افزایش یافته است. این در حالی است که دولت محمد شیاع السودانی بر نهایی کردن هر چه زودتر این پرونده تاکید دارد. مقامات عراقی نیز جدیت بیشتری برای تأمین تسلیحات نیروهای امنیتی این کشور از منابع مختلف به خرج می‌دهند.

کد خبر 6161911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha