۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴

در گفت وگو با مهر تاکید شد؛

رفع آلودگی هوا مطالبه اولویت دار مردم اراک از رییس دولت چهاردهم

رفع آلودگی هوا مطالبه اولویت دار مردم اراک از رییس دولت چهاردهم

اراک - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع آلودگی هوای اراک مطالبه اولویت دار مردم استان مرکزی به ویژه شهر اراک از رئیس دولت چهاردهم است.

سید محمد جمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مردم استان بویژه اراک در پی آلودگی هوا، زیست بوم شکننده و ظرفیت زیستی پایین درگیری شدید مسائل زیست محیطی هستند که در این راستا نیاز است تدابیر ویژه ای در راستای رفع مشکلات اندیشیده شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: فصل تابستان در مجموعه اراک پدیده ریزگرد وجود دارد که بخشی منشأ خارج از کشور و بخشی از منطقه کویر مرکزی وارد می‌شود و مقداری ناشی از کویر مجاور تالاب میقان است و برای کنترل این ریزگردها باید اقدامات فوری و پرشتاب انجام شود.

وی گفت: آلودگی هوا طی چند روز اخیر مجدد در استان مرکزی همه رکوردها را جابه‌جا کرده، زمانی در طول سال شاید یکی دو بار، گرد و غبار و ریزگردها و دیگر کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی، آسمان مرکزی را خاکستری و هوا را برای نفس کشیدن شهروندان دشوار می‌کرد.

وی افزود: از همان روزها و حتی سال‌ها قبل تر از آن هشدار دادیم و مطالبه کردیم که تا دیر نشده فکری برای این مهمان ناخوانده کنید اما اکنون هفته‌ای یکبار باید شاهد آلودگی هوا و هجوم ریزگردها به آسمان این استان به ویژه شهر اراک هستیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص آلودگی هوای اراک گفت: سال گذشته اراک ۱۳۷ روز ناسالم را در کارنامه خود ثبت کرد و از ابتدای امسال نیز ۱۳ روز ناسالم را پشت سر گذاشتیم که بیشتر آلاینده مسئول در هوای استان مرکزی ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون بوده است.

جمالیان با اشاره به لزوم تدوین برنامه جامع در این موضوع، گفت: موضوع آلودگی هوای اراک تنها مازوت‌سوزی نیست و آلایندگی‌ها زیادی نیز دخیل هستند و نیاز است در این راستا برنامه جامعی تدوین و این مهم به صورت علمی، مستدل و مستند مورد پیگیری قرار گیرد.

رفع آلودگی هوا مطالبه اولویت دار مردم اراک از رییس دولت چهاردهم

وی تاکید کرد: اراک شهری صنعتی است و به موازات آن، باید دغدغه‌ها را در خصوص محیط زیست و آلاینده‌ها پیگیری شود.

وی با اشاره به سفر رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان مرکزی در ۳۱ خردادماه سال جاری گفت: سلاجقه در سفر به این استان قول مساعد دادند که ظرف چند روز آینده کارگروهی ملی با محوریت آلودگی هوای اراک برگزار خواهد شد و وزرای مربوطه نیز در این کارگروه حضور دارند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین دولت سیزدهم تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم گذاشته و در وعده‌های خود صادق بوده است و باید اذعان کرد شهید جمهور از لحظه ورود تا خروج از استان مرکزی تنها مسائل زیست محیطی را مطرح می‌کردند.

جمالیان تاکید کرد: دولت سیزدهم همواره دغدغه‌های زیست محیطی داشته و سازمان‌های مردم نهاد نیز در این راستا تعامل و هم‌افزایی لازم را داشتند.

وی با اشاره به مکاتبات کتبی خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به دلیل وجود صنایع آلاینده اراک، نیروگاه حرارتی و پتروشیمی شازند، اراک یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است که روزهای با هوای پاک در این شهر بسیار اندک است که این امر باعث مشکلات زیست محیطی و بروز مشکلات قلبی و ریوی برای شهروندان شده است که انتظار است موضوع آلودگی هوای استان مرکزی به ویژه شهر اراک در نشست کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور، مورد توجه ویژه باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلایندگی هوای اراک در چند روز اخیر نیز گفت: انتظار است با توجه به اعلام شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی، مؤسسات علمی و آموزشگاه‌ها نیز فعالیت نداشته باشند و این در حالی است که این مهم از سوی برخی مؤسسات علمی رعایت نمی‌شود و با توجه به اهمیت سلامت دانش آموزان می‌طلبد مسئوولان امر در این راستا نظارت لازم را داشته باشند.

کد خبر 6161944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • لیلا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 0
      بله البته مسولین باید اقدام کنن.ولی خود مردم اول از همه باید یه کاری بکنن.روزهای بدون خودرو رو جدی بگیرن.دوشنبه های بدون خودرو.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      خدا حفظ کند جناب دکتر سلاجقه ریاست کنونی سازمان محیط زیست را، حقیقتاً خدمت صادقانه را سرلوحه قرار داده اند.