۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۷

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان مطرح کرد؛

لزوم پای کار آمدن همه دستگاه‌ها در خصوص مبارزه با پشه آئدس

لزوم پای کار آمدن همه دستگاه‌ها در خصوص مبارزه با پشه آئدس

رشت - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم پای کار آمدن همه دستگاه‌ها در خصوص مبارزه با پشه آئدس گفت: تمام جغرافیای گیلان زیستگاه پشه آئدس است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود رضوانی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: پشه آئدس به استان گیلان ورود کرده است و از بین رفتنی نیست و فقط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان جلوی خسارت‌های نشای از آن را گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ارائه آماری از تلفات ناشی تب دانگ و پشه آئدس در کشور بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۶ مورد تب دانگ در کشور گزارش شده که اغلب این بیماران (۱۳۸ مورد) از کشور امارات به ایران بوده است.

به گفته رضوانی، تنها ۸ مورد انتقال بیماری تب دانگ منطقه‌ای بوده که عمدتاً از استان فارس شناسایی و منتقل شده‌اند. وی با بیان اینکه یک مورد بیمار از کشور امارات وارد استان گیلان شد، افزود: پس از شناسایی و با مسؤولیت پذیری خود را ایزوله و پس از بهبودی کشور را ترک کرد و از کل بیماران مبتلا به تب دانگ یک نفر جان خود را از دست داد که آن هم دارای بیماری زمینه‌ای داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نگرانی‌هایی بابت وجود پشه آئدس وجود دارد، گفت: حضور همزمان و یک‌جا پشه، انسان آلوده و ویروس پشه ناقل خطر آفرین است.

رضوانی با تاکید بر لزوم رعایت نظافت شهری و عمومی بیان کرد: پاکیزه سازی شهر و از بین بردن زیستگاه‌های پشه مهمترین راهکار برای پیشگیری از ابتلاء به نیش پشه و مبتلا شدن به تب دانگی است.

به گفته وی، پشه آئدس روزگز بوده و از دیگر راهکارهای لازم برای در امان ماندن آن لازم است از لباس‌های بلند، گشاد و روشن استفاده کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه محل زاد و ولد پشه باید ناامن شود، گفت: آب و هوای گیلان مساعد زیست پشه است و از این رو باید عرصه برای تولید مثل و زیست پشه تنگ کرد.

رضوانی با بیان اینکه تمام جغرافیای گیلان زیستگاه پشه است، گفت: به عنوان یک شهروند وظیفه داریم محیط زبستگاهی خود را پاکسازی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم پای کار آمدن همه دستگاه‌ها در خصوص مبارزه با پشه آئدس تصریح کرد: مساله آموزش در حوزه بهداشت و درمان صرفاً مرتبط با علوم پزشکی نیست همه ارگان‌ها و سازمان‌ها در این امر دخیل هستند و مسؤولیت آئدس هم به همه ارگان‌ها بر می‌گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به علائم تب دانگی افزود: تب، سردرد، درد مفاصل، استخوان و عضلات، درد پشت چشم، بی اشتهایی و حالت تهوع از اهم علائم تب دانگی است.

کد خبر 6162070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha