۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۰

مدیر کانون امام‌زاده سید ابراهیم لاهرود:

همایش مداحان و خادمان حسینی در لاهرود برگزار می‌شود

همایش مداحان و خادمان حسینی در لاهرود برگزار می‌شود

لاهرود - مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود گفت: همایش مداحان و خادمان حسینی با حضور نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همزمان با ماه محرم در لاهرود برگزار می‌شود.

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همایش مداحان، پیرغلامان و خادمان حسینی در آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با حضور حضرت آیت‌الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار خواهد شد.

وی جایگاه مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) را از منظر اسلام بسیار رفیع دانست و گفت: مدح و رثای آل الله، بر پایه عشق و ارادت به آن ذات پاک استوار بوده و رونق آن مدیون دل‌های پاک و انفاس قدسی خوبان این درگاه و شمول عنایت اهل بیت (ع) بوده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با بیان اینکه مداح آستان اهل بیت (ع) شأنی جز خدمت خالصانه و مدح و رثای مجدانه بهترین‌های عالم نداشته است، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مدح و ستایش اهل بیت (ع) در حقیقت پراکندن معرفت، حکمت، امید و عقیده راسخ است.

دستگزار مدح آستان قدس طهارت را بزرگ‌ترین صله خداوند متعال به مداحان و برترین عطیه آسمانی دانست و خاطرنشان کرد: نعمت و رزقی بالاتر از خروشان ساختن عاطفه مردم عترت دوست در مسیر تعالی معنویت و رشد و کمال الهی بندگان خوب خدا نیست.

وی پدیده «وعظ» و «مرثیه خوانی» را از عظیم‌ترین دستاوردهای نهضت عاشورا توصیف کرد و گفت: مدیحه سرایی و مرثیه خوانی به توصیه اهل بیت (ع) و به قصد زنده نگهداشتن پیام عاشورا و درس‌های بزرگ آن حماسه، برپا می‌شود.

مداحان طلایه‌دار شور و شعور و فرهنگ حسینی هستند

دستگزار، مداحان را طلایه دار شور، شعور و فرهنگ حسینی توصیف کرد و افزود: در سایه این مجالس و محافل، هم پایه‌های اعتقادات دینی مردم استوار می‌شود، هم عواطف مردم با «آل الله» پیوندی مستحکم می‌یابد و هم آگاه سازی جامعه نسبت به تکالیف دینی و اجتماعی، تقویت می‌شود.

وی، جایگاه «زیارت»، «مدح» و «مرثیه» را فرهنگ شیعی و در راستای احیای فرهنگ اهل بیت (ع) دانست و ادامه داد: بسیاری از مردم در سایه مجالس سوگواری و محافل مرثیه خوانی، به شجره طیبه دین، قرآن و عترت وصل می‌شوند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با بیان اینکه مردم وقتی جذب مداحان می‌شوند، هم موهبتی عظیم برای آنان است و هم بار سنگین و رسالتی حساس را بر دوش آنان می‌گذارد، اضافه کرد: از آنجا که عشق به اهل بیت (ع) و پیوند جوانان و نوجوانان ما با خاندان عصمت، تا حد زیادی آنان را در برابر مفاسد و تهاجم فرهنگی و دین گریزی بیمه و مصون می‌کند، ضروری است که به این مساله مهم، جدی تر نگریسته شود.

دستگزار بیان کرد: از آنجا که اشعار مدح و مرثیه، در یک جامعه دین باور به «فرهنگ دینی» تبدیل می‌شود، تصمیم و هدایت و پاکسازی و آفت زدایی از این موضوع مهم دینی، بسیار ضروری است.

وی از «مداحی» به عنوان یک هنر مهم یاد کرد و گفت: در هنر مداحی، تنها حنجره خوب و صدای زیبا نیست که کارساز است، بلکه فکر، باور، اخلاق، منش و شخصیت خود مداح هم سهمی عظیم دارد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با بیان اینکه امروزه مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) وظیفه جهاد تبیین را به عنوان سنگین‌ترین مسئولیت بر عهده دارند، تصریح کرد: فصل الخطاب در شناخت جایگاه مداحان، بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های متمادی در دیدار مداحان به ویژه بیانات اخیر مقام معظم رهبری در نقش محوری مداحان در جهاد تبیین است و این بیانات باید سرلوحه همگان قرار گیرد.

کد خبر 6162156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha