۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۴

استاندار مرکزی عنوان کرد؛

لزوم همکاری صنایع در توسعه فضای سبز مرکزی/ احتمالی تعطیلی پنجشنبه

لزوم همکاری صنایع در توسعه فضای سبز مرکزی/ احتمالی تعطیلی پنجشنبه

اراک _ استاندار مرکزی گفت: تعامل و همکاری صنایع در کاشت یک میلیارد درخت مثمر برای توسعه فضای سبز این استان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه ظهر سه‌شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی، اظهار کرد: مساله آلودگی هوا در استان مرکزی فصل تابستان به شکل ریزگرد و در زمستان به شکل آلودگی فسیلی و نیروگاهی است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: تداوم ریزگردها باعث تعطیلی ادارات در روز گذشته شد که نقش مهمی در کاهش مصرف برق نیز به همراه داشت که در راستای اصلاح الگوی مصرف برق احتمال تعطیلی پنجشنبه هفته جاری وجود دارد.

مخلص الائمه با اشاره به ابراز ناراحتی مردم ناشی از آلودگی هوا گفت: برای تأمین اعتبار مورد مورد نیاز جهت نصب بادشکن‌های غیرزنده و ساماندهی کویر میقان از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور درخواست شده و مردم استان مرکزی انتظار دارند با این در خواست موافقت شود.

استاندار مرکزی بر لزوم تعامل و همکاری واحدهای تولیدی در کاشت یک میلیارد درخت مثمر برای توسعه فضای سبز استان تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی برای خرید دمنده اطفای حریق برای دهیاری‌های استان دستور کار است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بخش مهمی از مشکلات ریزگردهای استان مرکزی به دلیل کانون‌های خارج از استان از جمله استان قم و کویر مرکزی است.

دستگاه‌های تراکسور در تالاب میقات ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ روز ناسالم در اراک شده، گفت: اراک سال گذشته ۱۳۷ روز ناسالم را سپری کرد که ۱۰۰ روز آن مربوط ریزگردها و گرد و خاک از کویرهای مرکزی بوده است‌.

یوسف یوسفی با بیان اینکه اجرای کامل طرح‌ها در تالاب میقان اراک نیازمند اعتبار است، گفت: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگری همچون آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه مواجه است.

وی افزود: برای تهیه دستگاه‌های تراکسور در تالاب میقان نیز ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و امید است این مهم محقق شود.

ادامه وجود ریزگردها در استان یک بحران جدی است

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی هم در این نشست با بیان اینکه این ادامه این گرد و خاک‌ها در آینده یک تهدید و بحران جدی برای استان است، گفت: ریزگردها در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و از ۱۹ روز تیرماه جاری، ۱۷ روز با پدیده گرد و خاک مواجه بودیم.

رضا مرادی با بیان اینکه پدیده گرد و خاک و ریزگردها با بادهای شرقی به طور معمول تا شهریورماه تداوم دارد، افزود: اگر چه هفته آینده هم بادهای شرقی وجود دارد، اما خوشبختانه انتقال گرد و غبار با شدت کمتری خواهد بود.

وی افزود: عمده گرد و خاک روزهای گذشته از کویر قنوات بود و بخشی از کویر میقان نیز بحرانی شده و به طور حتم برای حل این بحران نیازمند تصمیمات در سطح ملی هستیم.

خواستار تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری هستیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم در این نشست گفت: استان مرکزی در چند روز اخیر برای سومین بار از پیک مصرف گذشته و به مصرف ۷۷ هزار مگاوات نزدیک شده است.

محمود محمودی با بیان اینکه آلودگی هوا در روزهای اخیر باعث مصرف بیشتر برق شد، گفت: به دلیل آلودگی هوا مردم در و پنجره‌ها بسته‌اند و باعث شد کولرها روی دور زیاد تنظیم کنند.

وی خواستار همکاری ادارات، صنایع و خانواده‌ها در کاهش مصرف برق شد و گفت: تعطیلی دوشنبه ادارات استان مرکزی، در تأمین ۲۵ مگاوات برق کمک کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در راستای کاهش مصرف برق خواستار تعطیلی (چهارشنبه و پنجشنبه) ۲۱ تیرماه جاری نیز ادارات استان تعطیل شد.

۵۰۰ هزار تن سنگ در معدن شازند ریزش کرد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: در ریزش معدن مهاجران بیش از ۵۰۰ هزار تن سنگ در این معدن ریزش کرده و برای پیدا کردن پیکر مفقودین این حادثه ۲۰ دستگاه انواع ماشین آلات به کار گرفته شده است.

علی جودکی افزود: چهار نفر در این ریزش مفقود شدند که پیکر ۲ نفر از آنها همان روز حادثه پیدا شد و تلاش برای پیدا کردن ۲ مفقود دیگر همچنان ادامه داشته تا اینکه امروز (سه‌شنبه) پیکر نفر سوم این حادثه پیدا شد.

وی افزود: پیدا کردن مفقودی چهارم بسیار سخت است و به واقع نیروهای حاضر در میدان با جان خود بازی می‌کنند و هیچ‌گونه ایمنی وجود ندارد بنابراین نیازمند کار تخصصی هستیم.

کد خبر 6162231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha