۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۴۳

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

پشه آئدس در همسایگی اردبیل/تب دنگی تاکنون مشاهده نشده است

پشه آئدس در همسایگی اردبیل/تب دنگی تاکنون مشاهده نشده است

اردبیل- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: پشه آئدس که عامل انتقال بیماری خطرناک تب دنگی و زرد است، در استان همسایه گیلان مشاهده شده ولی وارد اردبیل نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفرزاده عصر سه‌شنبه در جلسه هماهنگی پیشگیری از ورود پشه آئدس به اردبیل، اظهار کرد: در چند استان کشور نظیر بوشهر، هرمزگان و گیلان ورود پشه آئدس را شاهد بودیم که در برخی از استان‌های جنوبی کشور چند مورد فوتی نیز بر اثر گزش این پشه و علائم ناشی از آن اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: گزش پشه در طول سال به ویژه در فصل گرم معمول بوده اما گونه آئدس با گزش روزانه خطرات و آسیب‌هایی را به همراه داشته که مهمترین آن ایجاد تب بالا همراه با تهوع و استفراغ در کودکان و نوجوانان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: مسئولان استان مراقبت‌ها و اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دادند تا با توجه به اینکه در استان همسایه گیلان مواردی از ورود پشه و علائم بیماری مشاهده شده، مراقبت‌هایی را انجام دهیم تا زمینه برای بروز و انتقال این بیماری به وجود نیاید.

جعفرزاده افزود: خود هموطنان نیز باید مراقبت لازم را انجام دهند تا در صورت حضور در شهر همسایه گیلان به ویژه شهر آستارا و گردنه حیران به همراه وسایل و تجهیزات خود این پشه را به استان منتقل نکرده و مراقب گزش احتمالی و علائم ناشی از آن باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نیازی نیست به دنبال هر گزش پشه هموطنان به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند بلکه در صورت بالا بودن تب و علائم تهوع، استفراغ، سرگیجه و سردرد می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کرده و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

جعفرزاده اضافه کرد: این پشه برخلاف سایر پشه‌ها روزانه گزش خود را انجام داده و خون‌خوری خود را رقم می‌زند که باید در مراقبت از ورود پشه به فضاهای منزل نسبت به موضوع نظافت عمومی حساس باشیم تا در و پنجره‌ها به تور مناسب آراسته شده و برای کودکان نیز از پشه‌بند استفاده شود.

وی بیان کرد: محل ریختن آشغال و پسماند به ویژه مانداب آب و لاستیک‌های کهنه و فرسوده در محلات مختلف می‌تواند عامل تجمع این پشه‌ها باشد که ضرورت دارد خانواده‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا از حضور در چنین فضاهایی پرهیز شود.

جعفرزاده در ادامه سخنان خود یادآور شد: باید به مسائل بهداشتی به ویژه بهداشت عمومی و فراگیر در جامعه دقت کنیم تا زمینه برای رشد و گسترش پشه آئدس فراهم نیاید که نوع خطرناک آن وارد کشور شده و علائم سخت و دشواری را نیز به همراه دارد.

وی تصریح کرد: هر چند در بسیاری از موارد پشه آئدس و گزش آن منجر به مرگ نمی‌شود اما در صورت عدم احتیاط می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد.

جعفرزاده گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۸۴ مورد نمونه‌برداری در این زمینه انجام شده که هیچیک از موارد ناشی از گزش پشه آئدس نبوده و ضرورت دارد از هم اکنون خانواده‌ها مراقبت‌های لازم را انجام داده و از باز بودن فضای پنجره و درب بدون تور جلوگیری کنند.

وی افزود: در استان اردبیل نه تنها پشه مستقر نشده بلکه راه‌های پیشگیری و کنترل باید به نحوی باشد تا حضور پشه را در استان شاهد نباشیم و در صورت مشاهده قطعاً مراقبت‌های لازم ادامه خواهد یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: مراکز درمانی و بیمارستانی استان نیز آماده پذیرش کودکان و نوجوانان در معرض آسیب و خطر گزش پشه آئدس هستند تا زمینه برای درمان و بستری شدن آنها فراهم آید.

کد خبر 6162278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha