۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۲

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

بیماری قلبی، تصادف و سرطان ۳ عامل اصلی مرگ و میر در فارس هستند

بیماری قلبی، تصادف و سرطان ۳ عامل اصلی مرگ و میر در فارس هستند

شیراز - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری قلبی، تصادف و سرطان سه علت شایع مرگ و میر در استان فارس است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد شریفی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد تجهیز ۸۱۲ میلیارد تومان توسعه تجهیزات پزشکی بودیم و تاکنون ۲ دستگاه شتاب دهنده در مجموعه سرطان جنوب کشور وارد شده گفت: یک دستگاه آن چهار و نیم میلیون یورو هزینه داشته و با نرم افزارهای جدید و بروز فعالیت می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه هفت درصد تخت‌های موجود در فارس دانشگاهی است، گفت: ۷۱ بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد و در سال ۱۴۰۲، به ازای هر هزار نفر تحت پوشش یک و ۹ دهم تخت داشتیم که میانگین کشور یک و هشت دهم تخت است.

وی با اشاره به اینکه تخت‌هایی مثل تخت روانپزشکی با سوختگی تفاوت دارد، گفت: در بحث تخت روانپزشکی میزان تعداد تخت‌ها در فارس هشت و ۲ دهم تخت و در کشور ۶ و هشت دهم تخت است.

شریفی با بیان اینکه غربالگری بیش از ۱۴ هزار نوزاد نارس در سال ۱۴۰۲ نیز نشانگر رشد در این حوزه است ادامه داد: به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت، ۱۵ تخت وجود دارد این در حالی است که در کشور ۱۲ و ۲ دهم تخت است و سرانه تخت‌های ویژه به ازای صد هزار نفر ۲۵ و هشت دهم تخت در کشور ۲۰ و ۲ دهم تخت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در حوزه تخت اورژانس به ازای یکصد هزار نفر در فارس ۳۳ تخت دارد که بالاتر از کشور یعنی ۲۵ تخت است و تخت سوختگی میزان یک و هشت دهم تخت بوده و این در حالی است که در کشور یک و یک دهم تخت است.

وی با اشاره به اینکه شاخص تخت‌های CCU در استان ۶ و نیم تخت و در آمار کشوری هفت و نیم تخت است، افزود: شاخص کارایی در بیمارستان علوم پزشکی شیراز وجود دارد که چهار شاخص وجود دارد که کارایی بیمارستان را نشان می‌دهد و عبارت از درصد اشتغال تخت، متوسط اقامت بیمارستان، فاصله گردش تخت و بیمار پذیری بستری است.

ارائه خدمات درمانی در فارس رشد چشمگیری داشته است

شریفی گفت: درصد اشغال تخت در فارس ۷۳ درصد و میزان کشوری ۶۹ و ۶ دهم درصد است و اگر ضریب اشغال تخت بالاتر از ۷۵ درصد باشد، باید افزایش تخت شکل گیرد و متوسط اقامت سه روز ولی در کشور چهار روز است.

وی گفت: فاصله گردش تخت فارس، یک و ۹ صدم درصد و میزان در کشور یک و ۶ دهم درصد بوده و بیمار پذیری به ازای هر هزار نفر ۹۹ و ۳ دهم درصد و میزان کشوری ۷۱ و نیم درصد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: دسترسی فارس به تجهیزات سرمایه‌ای در مقایسه با کشور نیز آمار خوبی است، سرانه MRI به ازای یک میلیون نفر، در فارس ۶ نفر و در کشور سه و ۲ نفر بوده است و سرانه CT Scan به ازای یک میلیون در فارس ۱۰ نفر و کشور هشت و هشت دهم نفر و در بحث آنژیوگرافی ۲ و ۹ دهم نفر و در کشور سه و ۶ دهم نفر بوده که امسال سه دستگاه در فارس اضافه می‌شود.

شریفی افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۹۹ هزار و ۸۰۸ عمل در بیمارستان‌های دانشگاهی داشتیم و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۳ هزار و ۷۲۱ عمل شاهد بودیم و تلاش کردیم توسعه خدمات را ارائه کنیم و توسعه خدمات دولتی را نیز شاهد بودیم و الان تلاش داریم خدمات دولتی را افزایش دهیم تا از سفره مردم هزینه نشود.

وی گفت: در بخش دولتی تکلیف داریم خدمات ارائه کنیم و ۵۴۱ تخت در سال ۱۴۰۲ افزایش داده شد و از لحاظ توسعه تخت‌های در حال ساخت در شیراز ۲ هزار و ۴۱۰ تخت با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۹۵ درصد داریم.

شریفی گفت: ۲ هزار و ۵۳۰ تخت بیمارستان‌های غیردانشگاهی در حال ساخت داریم و ۸۷۶ تخت در شهرستان‌ها در حال ساخت است و بیمارستان‌های ۳۲ تخت خوابی آباده طشک و بختگان، ۶۴ تخت خوابی ارسنجان، ۱۶۰ تخت خوابی داراب و ۱۶۰ تخت خوابی مرودشت تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی با اعلام اینکه بیماری قلبی عروقی، تصادف و سرطان سه علت شایع مرگ و میر در فارس است، گفت: از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ آمار تصادفات ۳۰ درصد افزایش داشته و این افراد در بیمارستان بستری شدند.

شریفی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۰۰ مورد تصادفی در بیمارستان بستری شدند، افزود: این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۴۴۵۰۰ افزایش یافت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: از این تعداد ۷۴ درصد آقایان و ۲۵ درصد بانوان بودند.

کد خبر 6162964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha