۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۴۵

مقامات اروپائی اذعان کردند:

نسل‌کشی «سربرنیتسا» یکی از تاریک‌ترین لحظات در تاریخ اروپا است

نسل‌کشی «سربرنیتسا» یکی از تاریک‌ترین لحظات در تاریخ اروپا است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسر امور همسایگی و گسترش کمیسیون این اتحادیه در بیانیه‌ای مشترک اذعان کردند: نسل‌کشی «سربرنیتسا» یکی از تاریک‌ترین لحظات در تاریخ اروپا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و الیور ورهلی، کمیسر امور همسایگی و گسترش کمیسیون اتحادیه اروپا در بیست و نهمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا بیانیه مشترکی منتشر کردند.

در بیانیه یادبود بیش از ۸۳۰۰ نفر که به طور نظام مند در سربرنیتسا کشته شدند، عبارت «نسل کشی که ۲۹ سال پیش رخ داد یکی از تاریک ترین لحظات در تاریخ مدرن اروپا است» استفاده شد.

در این بیانیه از سران کشورهای منطقه خواسته شده است تا «لفاظی های تفرقه افکنانه را رد کنند و مطابق با حقیقت، عدالت، اعتماد و گفتگو عمل کنند».

در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است: برای التیام زخم های گذشته، حقایق تاریخی باید به رسمیت شناخته شده و آموزش داده شوند، قربانیان تجلیل و مفقودان شناسایی و همه عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند. این کلید مقابله با ریشه های نفرتی است که منجر به این نسل کشی شد. ما باید با هم پل هایی برای مصالحه بسازیم.

گفتنی است، غیرنظامیان بوسنی پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ژنرال راتکو میلادیچ در ۱۱ جولای سال ۱۹۹۵، درحالی به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آورده بودند که توسط سربازان هلند به صرب‌ها تحویل داده شدند.

صرب‌ها بیش از ۸ هزار مرد بوسنیایی را در مناطق جنگلی، کارگاه‌ ها و انبارها مقابل دیدگاه مدعیان غربی حقوق بشر به قتل رساندند.

کد خبر 6163534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha