۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳

مدیرکل امور مالیاتی اردبیل:

سهم اردبیل از مالیات نیم درصد است

سهم اردبیل از مالیات نیم درصد است

اردبیل- مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: سهم استان اردبیل از مجموع مالیاتی کشور کمتر از نیم درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش سرخانی‌مقدم ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالات آنها، اظهار کرد: درآمد مالیاتی استان در سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ما توانسته‌ایم صد درصد برنامه ابلاغی را تحقق داده و منابع مالیاتی جمع‌آوری کنیم.

وی تصریح کرد: مبلغ مصوب برای استان ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود که ما بیشتر از این مبلغ توانستیم در سال گذشته مالیات دریافت و وارد خزانه کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل وصولی مالیات کشور را ۸۰۴ همت در سال گذشته اعلام کرد و گفت: سهم درآمدهای مالیاتی استان اردبیل ۴۰ صدم درصد حتی کمتر از نیم درصد مالیات کشور بوده و ما در بین ۴۱ اداره کل مالیاتی در کشور در وصول مالیات توانستیم جایگاه ۳۳ را به دست آوریم.

سرخانی‌مقدم افزود: امسال نیز قرار است ۴۵ همت مالیات در کشور به دست آید که تا ۲۰ تیرماه در استان اردبیل ۹۷۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که ۶۷ درصد برنامه تعریف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته ما روند کاهشی را در وصول منابع مالیاتی شاهد هستیم به طوری که سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان در تیرماه وصولی مالیات داشتیم که این رقم در ۲۰ تیرماه امسال به ۹۷۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

سرخانی‌مقدم به فعالیت سامانه املاک و اسکان برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی اشاره کرد و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است و در استان اردبیل نیز بر اساس آخرین اطلاعات و آمار این سامانه ۷۰۰ خانه خالی شناسایی شده تا اخذ مالیات از آنها در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای ۴۱۶ مودی در این حوزه ابلاغ قانونی انجام شده و پرونده‌ها در حال دادرسی مالیاتی است و ۲۴۰ پرونده نیز قطعی شده که در مسیر ابلاغ و وصول درآمد مالیاتی از محل خانه‌های خالی هستیم.

سرخانی‌مقدم رویکرد سازمان امور مالیاتی را عدم فشار بر روی مودیان اعلام کرد و گفت: طبق اطلاعات محاسبه‌ها به صورت دقیق انجام می‌شود و مأموریت ما مبارزه با فرار مالیاتی است که در این زمینه سعی بر به‌روزرسانی معوقات مالیاتی است.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: صاحبان برخی کارت‌های بازرگانی اقدام به فرار مالیاتی کرده بودند که با همکاری اتاق بازرگانی مشکلات پیش آمده در حال برطرف شدن است تا از ظرفیت‌های قانونی در این زمینه استفاده شود.

سرخانی‌مقدم میزان مالیات توزیعی ارزش افزوده را در استان ۴۶۰ میلیارد تومان بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و امور عشایری اعلام کرد و افزود: سهم شهرداری اردبیل از این میزان مالیات ارزش افزوده ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که صرف احداث پل قدس، نیایش، شهید سلیمانی و رنگامیزی و اجرای طرح‌های عمرانی شده است.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان سال گذشته برای حوزه بهداشت و سلامت و ۱۶ میلیارد تومان نیز برای حوزه ورزش و جوانان از این محل منابع اختصاص یافته است.

سرخانی‌مقدم گفت: جامعه پزشکان بیشترین پرداختی رقم مالیاتی را در بین صنوف داشتند به طوری که متوسط پرداختی پزشکان در سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: ما با فرارهای مالیاتی به ویژه عدم اتصال به سامانه پایانه‌های فروشگاهی مقابله می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا برخی تخلفات در حوزه‌های متعدد و صنوفی نظیر پزشکان بدبینی و نارضایتی را ایجاد کند.

سرخانی‌مقدم از ۲۰۰ مورد بازرسی مالیاتی و همچنین فعال شدن سامانه سوت‌زنی خبر داد و خاطرنشان کرد: این بازرسی‌ها به صورت میدانی و با هدف مقابله با تخلفات احتمالی انجام شده و تاکنون چهار هزار استعلام تراکنش بانکی نیز انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: سه هزار مورد از این استعلام‌ها مورد حسابرسی قرار گرفته و پنج میلیارد تومان در سامانه ثبت آمار و اطلاعات را شاهد بودیم.

سرخانی‌مقدم اقدام شایسته امور مالیاتی را در نشان‌دار کردن مالیات برای مشارکت خود مودیان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعدد یادآور شد و بیان کرد: مودیان می‌توانند در اجرای پروژه‌های استانی نیز مشارکت کرده و طرح‌های اولویت‌دار را انتخاب و زمینه تخصیص مالیات را برای این طرح‌ها فراهم کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل نگاه امور مالیاتی را ارائه آمار دقیق، شفاف و رفتار عادلانه در پرداختی مالیات و اعمال معافیت‌ها اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس همین نگرش‌ها ۶۵ درصد مردم استان مالیاتشان صفر بوده و پرداختی مالیات نداشتند و ما کمترین اختلاف و خطای محاسباتی را در این حوزه شاهد بودیم.

کد خبر 6164073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha