۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان:

پررنگ شدن نقش سمن‌ها در میراث‌فرهنگی کرمان احقاق حقوق عامه است

پررنگ شدن نقش سمن‌ها در میراث‌فرهنگی کرمان احقاق حقوق عامه است

کرمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: پررنگ شدن نقش سمن‌ها در میراث‌فرهنگی کرمان به معنی حضور بیشتر و بهتر مردم و احقاق حقوق عامه در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شاهرخی در نشست با جمعی از سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی استان کرمان، اظهار کرد: حضور سمن‌ها در پیشبرد اهداف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: عملکرد سمن‌ها به عشق میراث‌فرهنگی، بازوی کمک کننده و همراه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان است.

شاهرخی تصریح کرد: مطالبه‌گری دلیل ذاتی وجود سازمان‌های مردم نهاد بوده و مطالبه‌گری سازنده تعریفی عملکرد گرایانه در حوزه مأموریتی اداره کل کرمان داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: با همراهی سازنده و مؤثر انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی، در جلب مشارکت‌های اجتماعی جهت رشد و توسعه پایدار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حاصل خواهد شد.

شاهرخی بیان کرد: تشکیل ساختار تعریف شده و اتاق فکر از طرف سمن‌ها کمک شایانی در ثبت، حفظ و اشاعه میراث ناملموس کرمان چون خوراک، گویش، رسوم و آئین‌ها دارد.

وی افزود: داشتن سواد میراثی عنصری مهم در توسعه همه بخش‌ها مأموریت ذاتی این اداره‌کل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: شبکه پویای ارتباطی با گفتار مشترک، تعامل و آموزش مناسب افق روشن حفاظت و صیانت منتهی به بهره‌وری کاربردی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد داشت.

شاهرخی با تاکید بر اهمیت آموزش افزود: نگاه آموزشی در کنار استفاده بهینه از سرمایه انسانی می‌تواند در کنار ارتباطات چند بخشی عامل هم‌افزایی و همفکری در بهبود شرایط میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی باشد.

وی تاکید کرد: آموزش در تعریف ویژگی دوست‌داران میراث‌فرهنگی از مفاهیم اثرگذار در عملکرد سمن‌ها و انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: حرکت و تلاش در مسیر واحد به سوی هدفی مشترک، اگرچه کیفیت مناسبی در کرمان داشته اما باید با کمک انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی به سمت رشد کمیت آن حرکت کرد.

وی گفت: آموزش کودکان در مسیر فرهنگ‌سازی اهمیت بسزایی در پایداری حفاظت اثربخش میراث‌فرهنگی دارد.

شاهرخی تاکید کرد: هماهنگی بین‌بخشی مؤثر عاملی تعیین کننده و مؤثر در پیش‌برد اهداف مشترک سمن‌ها و اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان است.

وی خاطر نشان کرد: برجسته‌سازی در راستای مطالبه رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی در بخش میراث‌فرهنگی، از اهمیت بالایی در نیل به اهداف یکسان انجمن‌های میراث‌فرهنگی و این اداره‌کل برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: تلاش برای فرهنگ‌سازی عموم جامعه بر شناخت اهمیت میراث‌فرهنگی در بلندمدت در کنار کار اجرایی و برنامه‌های کوتاه مدت، همچون رویدادهای فرهنگی مناسبتی در کنارهم تأثیرگذار است.

شاهرخی ادامه داد: اجرای برنامه‌های نمادین با محتوای آموزشی اهمیت فرهنگ‌سازی را نهادینه می‌کند.

وی، پررنگ شدن نقش سمن‌ها در میراث‌فرهنگی کرمان را حضور بیشتر و بهتر مردم و احقاق بهتر حقوق عامه دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تاکید کرد: احقاق حقوق جامعه با مطالبات به‌جای انجمن‌ها در انجام وظایف ذاتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان انجام می‌شود.

شاهرخی اظهار کرد: اثرگذاری بهتر سمن‌ها در کرمان منوط به تعریف و بازتعریف ساختار این انجمن‌ها و داشتن تقویم سالانه در هماهنگی با این اداره‌کل است.

وی ادامه داد: تشکیل ساختارهای مشورتی از سوی سازمان‌های مردم نهاد تأثیر زیادی در پیشران شدن انجمن‌های میراث فرهنگی و ترویج و گسترش سواد تخصصی در این حوزه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: سرمایه انسانی انجمن‌های دوست‌دار میراث‌فرهنگی دارایی با ارزشی برای اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان است.

کد خبر 6164220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha