۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۲:۳۴

استاد حوزه علمیه قم:

جوشش خون اباعبدالله الحسین (ع) تا ظهور ادامه خواهد داشت

جوشش خون اباعبدالله الحسین (ع) تا ظهور ادامه خواهد داشت

قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: برخی فکر می‌کنند که محرم قرارداد اجتماعی است ولی اینطور نیست، این جوشش خون اباعبدالله الحسین (ع) است که تا ظهور ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر علیه السلام که در مجموعه فرهنگی ورزشی خانه مهندس قم اظهار کرد: بر اساس روایات، شب‌های جمعه ارواح به خانه‌های دنیوی‌شان سرکشی می‌کنند و منتظر احسان این بازماندگان هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: هرساله به برکت سید الشهدا علیه السلام دستگاه توحید، زندگی و خداوند یک طراوت و رونقی خاصی پیدا می‌کند و مؤمنان با توجه به وجود مقدس امام حسین علیه السلام و مبانی نهضت امام که برگرفته از آیات قرآن و سیره پیامبر و امام علی علیه السلام است، به یک نورانیت و طهارت قلبی می‌رسند.

حجت الاسلام میرزا محمدی بیان کرد: ایام محرم، این نرم افزار الهی و این سفره ضیافت الهی کاری با دل مؤمنان می‌کند که آنها را به طهارت می‌رساند.

وی ادامه داد: گاهی مطهرات ما به گونه‌ای است که طاهر هستند، اما قابلیت طهارت دیگر ندارند مثل آب مضاف، این آب پاک است اما پاک کننده نیست، اما آب مطلق هم طاهر است و مطهر.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد؛ این طهارتی که به برکت محبت و پذیرش ولایت سید الشهدا علیه السلام در این اقامه عزای محرم از طرف پروردگار به مؤمنان افاضه می‌شود، طهارتی است که مؤمنان را طاهر می‌کند و هم این مؤمن مایه طهارت دیگران و نظام آفرینش می‌شود.

وی افزود: به تعبیر امام رضا علیه السلام معدن و مآخذ این طهارت را خداوند در وجود امام قرار داد که الامام المعدن القدس و الطهارت و هرکسی که به این نقطه کانونی طهارت و نورانیت امام به اندازه ظرفیت توحیدی خودش نزدیک شد، به همان اندازه طهارت و قداست پیدا می‌کند.

حجت الاسلام میرزا محمدی با اشاره به فرمایش امام حسین علیه السلام مبنی بر اینکه «بأبی انتم و امّی طبتم، و طابت الأرض الّذی فیها دفنتم» ادامه داد: برخی از فقهای ما که مفسر کبیری هستند، این عبارت را فقط منحصر به کره خاکی نمی‌دانند چراکه که انسان‌ها طاهر نیستند و زمینی که در آن افتاده‌اند را طاهر نمی‌کنند بلکه آن بزرگواران طابت الارض را به زمینه معنا کردند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر انسان در سایه محبت، مودت و معرفت معصومین و در معیت آنان ثابت قدم بماند، به برکت ائمه طهارت سهمی از جنس طهارت و نورانیت امام دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: در اصحاب امام حسین علیه السلام هم این نورانیت در آن مشهود بوده است، مثل طلب نورانیت امام حسین علیه السلام برای غلام سیاه‌شان که در چهره ظاهری او دیده شد.

حجت الاسلام میرزا محمدی اذعان کرد: وقتی روز دوازدهم بنی اسد آمدند تا پیکرهای را دفن کنند، مظهر امام سجاد رسیدند و گفتند بدنی روی زمین افتاده که معطر و نورانی است و حضرت فرمود که این بدن غلام سیاه امام حسین است که این نورانیت در حسن مادی او متجلی شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام باقر علیه السلام برای تفسیر آیه هشتم سوره تقابن نزد ابوخالد شش بار قسم خورده‌اند بعد امام به ابوخالد فرمود که به خدا قسم نور امام در قلوب مؤمنان از خورشید در روز درخشان‌تر است.

وی تصریح کرد: قلوب مؤمنان به نور قلب ائمه منور شده است و تحت ولایت امام تربیت و پرورش پیدا کردند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: جنس قسم امام از جنس قسم خدا در قرآن است و بنابر این نیست که دروغ می‌گوید و عین حقیقت است.

حجت الاسلام میرزا محمدی ادامه داد: امام باقر علیه السلام نیز گفت که والله ابوخالد آنها که سر سفره محبت و ولایت ما متنعم هستند خدا مدال دومی به آنها می‌دهد.

وی ابراز کرد: مؤمنان بعد از تنویر و تطهیر الهی خداوند از محبین یک مجسمه سلمی می‌سازد که فیکون سلما لنا و به مقام تسلیم می‌رسند.

استاد حوزه علمیه اذعان کرد: اگر مؤمنان به مقام تسلیم نزد ائمه رسید، همان مقام سلم است که در قرآن آمده است که سلمه الله من شدید حساب به برکت این معیت و پذیرش این ولایت و اراده تکوینی خدا مؤمن به طهارت قلبی می‌رسد.

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان اینکه طهارت اعضا و جوارح به طهارت قلب بستگی دارد، افزود: اگر گوش طهارت ندارد و زبان آلوده به حرام است یعنی قلب طهارت ندارد، چراکه قلب پادشاه بدن است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: این طهارت فقط شامل انسان نمی‌شود بلکه باعث می‌شود انسان با هرکسی در این عالم مرتبط است، دیگری را مطهر سازد.

وی گفت: این همان مؤمن است که به نور الهی نگاه می‌کند مؤمن و مؤمن خودش مملو از نور امام است و این نور او را دچار هیچ فتنه نخواهد کرد، حتی تاریکی شب اول قبر.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این نور را باید از اینجا ببریم، لذا افرادی در قیامت وقتی حقیقت آشکار می‌شود به مؤمنان که در دنیا دوست بودند، التماس می‌کنند.

حجت الاسلام میرزا محمدی ادامه داد: انسان به برکت امام است که عاشق خداوند می‌شوند و اگر آنان نباشند خدا به یکتایی پرستش نمی‌شود.

وی عنوان کرد: بعضی از مؤمنان به صداقت می‌گویند که نسبت به نماز کاهل بودیم ولی به برکت امام حسین نمازمان قضا نمی‌شود و عمل صالح انجام می‌دهیم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: این طهارت و نورانیت است که موجب رونق دستگاه توحیدی پرودگار عالم می‌شود ضمن اینکه اگر ادامه پیدا کند انسان را تا قیام منتقمین امام حسین ادامه پیدا می‌کند.

حجت الاسلام میرزا محمدی تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند که محرم قرارداد اجتماعی است مثل مراسمات غربی‌ها. ولی این‌طور نیست، این جوشش خون اباعبدالله الحسین علیه السلام است که امام گفت خون من از جوشش نمی‌افتاد تا حضرت مهدی (عج) ظهور کند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: امام حسین علیه السلامخون مقدسش را بذل کرده است و معامله نبوده است و اصحاب او همینطور بودند آنها که اهل معامله بودند از معیت با امام ماندند.

حجت الاسلام میرزا محمدی خاطرنشان کرد: اگر ما با قدم صدق و اخلاص سر این ضیافت حسینی مهمان شویم، به طهارت قلب می‌رسیم و گناه برای ما رونق ندارد و تعلقات آن برای ما معنا نخواهد داشت.

کد خبر 6164347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha