۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۲۰

نگاه «مجله مهر» به هفته‌ای که گذشت؛

«پشه استخوان‌شکن» را جدی بگیرید!

«پشه استخوان‌شکن» را جدی بگیرید!

اخبار مربوط به تب دنگی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود؛ هرچند این بیماری واگیردار نیست اما باید بدانید سازمان بهداشت جهانی تب دنگی یا تب استخوان‌شکن را یکی از ۱۰ تهدید اصلی بشر معرفی کرده است!

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ فاطمه برزویی: سومین هفته تیر ماه آن با آغاز ماه محرم و انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران همراه بود. بعد از انتخاب رییس جمهور بالاخره اخبار مربوط به رقابت‌های انتخاباتی تمام شد و حالا تحلیل‌های بعد از انتخاباتی جای آنها را گرفته‌اند؛ با این همه در رسانه‌های مختلف کم کم جا برای جولان سایر سوژه‌ها باز می‌شود. شما در اینجا می‌توانید خلاصه‌ای از اخبار هفته گذشته را بخوانید.

دست به کولرهایتان نزیند!

احتمالا شما هم این هفته شک کرده‌ای که شاید کولرتان خراب شده و درست کار نمی‌کند. دست‌ به کولرهایتان نزنید؛ گرمای هوا بی‌سابقه است!

بر اساس گزارش جدید ناظر آب و هوای اتحادیه اروپا، جهان شاهد گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ خود بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که از ژوئن ۲۰۲۳ هر ماه رکورد دمای جدیدی ثبت شده و تاکنون ۱۳ ماه پیاپی با گرمای بی‌سابقه را پشت سر گذاشته‌ایم. این روند نگران‌کننده، نشان‌دهنده تغییرات اقلیمی جدی و پیامدهای آن برای محیط زیست جهانی است.

در ایران نیز مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از ثبت دمای بالای ۵۱ درجه در «دشتستان» خبر داد. دمای هوا در شهرهای «خورموج»، «آب‌پخش» و «تنگستان» نیز به ترتیب ۴۹ و ۴۸ درجه بوده است. رطوبت و شرجی بالا نیز به این وضعیت افزوده است، به طوری که در «گناوه» رطوبت به ۹۹ درصد رسیده است. به دلیل این شرایط، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۱ کاهش یافته است.

در پی افزایش دمای هوا و تداوم آلودگی، ادارات استان‌های «مرکزی»، «اصفهان» و «لرستان» نیز تعطیل و ساعات کاری آنها کاهش یافته است. در استان مرکزی و قم، ادارات روز دوشنبه هم تعطیل اعلام شده بودند.

در این میان، شهر قم علاوه بر گرما با مشکل آلودگی هوا نیز دست پنجه نرم می‌کرد و این شرایط، تنفس و زندگی را روزمره را برای ساکنان این منطقه سخت کرده بود. قم روز یکشنبه با شاخص کیفیت هوای ۷۹۷ در شرایط خطرناک قرار گرفت.

بنابراین روزهای اخیر ایران و بسیاری از نقاط جهان با شرایط آب و هوایی بی‌سابقه و بحرانی مواجه شدند و این وضعیت زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار داد.

حالا اواخر تیر ماه هستیم و مرداد را پیش رو داریم. هیچ بعید نیست که دمای هوا و موج گرما از شرایط فعلی نیز شدیدتر شود. در کنار همه اینها این نکته را نباید فراموش کرد که مدیرعامل توانیر اعلام کرده که به ازای «هر یک درجه افزایش دما در کشور»، مصرف برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد. این افزایش به دلیل استفاده بیشتر از کولرها و وسایل سرمایشی است.

«پشه استخوان‌شکن» را جدی بگیرید!

هجوم‌ پشه‌های استخوان‌شکن

تابستان ۱۴۰۳، ایران با موج جدیدی از بیماری «تب دنگی» مواجه شده است. این بیماری که توسط پشه «آئدس» منتقل می‌شود، به سرعت در برخی مناطق کشور شیوع یافته و نگرانی‌های زیادی را برای مقامات بهداشتی و عمومی به همراه داشته است. کارشناسان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که پشه آئدس، ناقل بیماری‌های مختلفی مانند تب دنگی، چیکونگونیا، زیکا و تب زرد است.

تب دنگی با علائمی همچون بدن درد و استخوان درد شدید که به «تب استخوان‌شکن» معروف است، شناخته می‌شود. «مینو محرز»، متخصص بیماری‌های عفونی، از نبود آمار دقیق مبتلایان به تب دنگی در کشور خبر داد. او هشدار داد که با توجه به پراکندگی موارد مبتلا و وجود پشه آئدس در شهرهای مختلف، احتمال بروز همه‌گیری وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد که پیشگیری از این بیماری باید در دستور کار قرار گیرد و افراد مبتلا باید به محض بروز علائم، هرچند خفیف، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نکته قابل توجه درباره این بیماری آن است که بر اساس نظر متخصصان استفاده از واکسن برای کسانی که تاکنون به تب دنگی مبتلا نشده‌اند، خطرناک است.

سرعت جدی شدن خطر پشه‌های آئدس به حدی است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که این بیماری به عنوان یکی از ۱۰ تهدید اصلی بشر از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است.

آماری که در حال حاضر در دسترس است می‌گوید از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۴۶ نفر به تب دنگی مبتلا شده‌اند و ۲ نفر از آنها جان باخته‌اند؛ اما نکته قابل توجه درباره این آمار آن است که از میان مبتلایان، ۱۱ بیمار سابقه سفر به خارج از کشور و نقاط پرخطر داشته‌اند. مقامات بهداشتی تاکید دارند که اغلب موارد ابتلاء به تب دنگی از امارات وارد شده‌اند. البته در ایران نیز پشه آئدس تا کنون در ایران در استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان، شناسایی شده است.

با همه اینها باید بدانید که بنا بر تاکید سخنگوی اسبق وزارت بهداشت تب دنگی از فرد به فرد منتقل نمی‌شود و در ۸۰ درصد موارد علائم خفیفی دارد یا بدون علامت است. اما او هشدار داده که خطر اپیدمی این بیماری وجود دارد و وزارت بهداشت برای مقابله با آن اقدامات پیشگیرانه را افزایش داده است.

تب دنگی درمان قطعی ندارد و تنها با استفاده از درمان‌های حمایتی و نگهدارنده می‌توان علائم بیماری را کنترل کرد. مهمترین روش برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری، محافظت در برابر نیش پشه‌های آلوده با استفاده از لباس‌های پوشیده و مجهز کردن پنجره‌ها به توری است.

«پشه استخوان‌شکن» را جدی بگیرید!

باز هم بیرو و اختلافات مالی

در هفته‌ای که خبر آخرین حضور «کریستیانو رونالدو» در جام ملت‌های آسیا دل هواداران فوتبالی را شکسته است، ورزشکاران و تیم‌های ورزشی در ایران با مشکلات و دستاوردهای متعددی مواجه شده‌اند؛ از اختلافات مالی بین بازیکنان و باشگاه‌ها گرفته تا کسب مدال‌های بین‌المللی، ورزش ایران مثل همیشه روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد.

«علیرضا بیرانوند»، دروازه‌بان که برای پیوستن به تراکتور از پرسپولیس جدا شد و این جدایی حاشیه‌های زیادی به همراه داشت، علیرغم آن که با مدیران باشگاه تراکتور به توافقات اولیه رسیده بود، اکنون با اختلافات مالی جدیدی مواجه شده است. گفته می‌شود مبلغ قرارداد او با تراکتور حدود ۶۰ میلیارد تومان بود، اما اختلافات بر سر مبلغ نهایی قرارداد، مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. نکته قابل توجه آن است که باشگاه پرسپولیس نیز به دلیل فسخ قرارداد بیرانوند، درخواست غرامتی به ارزش ۱۹ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان کرده است.

حالا که اسم تراکتور آمد باید به خبر انتصاب «دراگان اسکوچیچ» به عنوان سرمربی جدید تیم تراکتور اشاره کرد. اسکوچیچ تجربه و آمار خیره‌کننده‌ای در کارنامه دارد و به نظر می‌رسد بتواند فصل جدیدی را برای این تیم رقم بزند.

پرسپولیس نیز با چالش‌های خاص خود روبه‌رو بوده است. این تیم پیشنهاد ۹۰ میلیاردی العربی قطر برای جذب «عبدالکریم حسن» را رد کرده و اعلام کرده که تنها در صورت معاوضه با «عمر السومه»، مهاجم سوری، رضایت‌نامه این بازیکن را صادر خواهد کرد. با این حال، السومه به این پیشنهاد پاسخ منفی داده و قصد دارد تا پایان قراردادش با العربی بماند.

اما بیرون از مستطیل سبز، تیم ملی غواصی ایران در مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد صربستان موفق به کسب اولین مدال‌های جهانی خود شد. «سید محمد زارعی» در رده سنی جوانان دو مدال نقره و برنز را به دست آورد و «سید محمد حسینی» رکورد ملی جدیدی را در این رشته ثبت کرد. «الهام شارقی» نیز در بخش بانوان رکورد ملی جدیدی به نام خود ثبت کرد.

علاوه بر این تیم ملی پرورش اندام ایران نیز در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب عنوان قهرمانی شد؛ این موفقیت بزرگ، جایگاه ایران را در رقابت‌های آسیایی تثبیت کرده است.

رقابتی سرنوشت ساز

حتما ماجرای قطعی اینترنت برای بالا بردن امنیت و کاهش میزان تقلب در آزمون کنکور سراسری را به خاطر دارید!

کنکور همواره یکی از آزمون‌های مهم بوده که با هر دوره مدیریتی دستخوش تغییرات و چالش‌های متعددی شده است؛ این آزمون مهم آموزشی، امسال هم با نوآوری‌ها و رویدادهای جالب توجهی همراه بود. سرپرست سازمان ملی سنجش اعلام کرد که امسال، طراحی دفترچه‌های آزمون به شکل هوشمند بوده و هر دفترچه شخصی‌سازی شده است، به طوری که هیچ دو داوطلبی دفترچه‌های مشابهی نداشته‌اند. این اقدام با هدف افزایش امنیت و جلوگیری از تقلب صورت گرفته است.

با پیشرفت تکنولوژی و راهکارهای تقلبی که یکی پس از دیگری به بازار عرضه می‌شوند، حالا مقابله با این موضوع به یکی از دغدغه‌های همیشگی در برگزاری کنکور تبدیل شده است. امسال هم مثل اغلب دوره‌ها، سازمان سنجش اطمینان داده که مسیرهای تقلب به طور کامل بسته شده و دیگر نیازی به نگرانی در این خصوص نیست.

بر اساس اعلام سرپرست این سازمان، امسال با استفاده از نسل سوم دستگاه‌های سیگنال‌یاب، نیازی به قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور وجود نداشت. او در ادامه توضیحاتش عنوان کرد که با همه اینها، برخی افراد سودجو تلاش کردند تا با فروش سوالات کنکور، دست به تقلب بزنند.

اما این تمام ماجرای تقلب در کنکور نیست! در باید یادآوری کنیم که رئیس پلیس فتا اعلام کرد که ۱۱۴ نفر از مدیران و گردانندگان صفحات و کانال‌های فروش سوالات کنکور شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به طور کلی، کنکور ۱۴۰۳ با تغییرات و نوآوری‌های گسترده‌ای همراه بوده است. از هوشمندسازی دفترچه‌ها و جلوگیری از تقلب تا تغییر زمان آزمون‌های جبرانی، همه این اقدامات نشان‌دهنده تلاش سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش برای بهبود و ارتقای کیفیت برگزاری این آزمون مهم است. امیدوار است این تلاش‌ها، سلامت این آزمون مهم را برای داوطلبان برقرار سازد.

«پشه استخوان‌شکن» را جدی بگیرید!

کودکان؛ قربانیان جنگ

جنگ همواره یکی از ویرانگرترین پدیده‌های بشری بوده است. علاوه بر تخریب زیرساخت‌ها و نابودی منابع طبیعی، جنگ‌ها تأثیرات عمیق و ماندگاری بر زندگی انسان‌ها دارند. از کشته‌شدن و زخمی‌شدن غیرنظامیان گرفته تا آوارگی و از دست‌دادن خانه و کاشانه؛ جنگ تجربه‌ای تلخ و غیرقابل‌جبران است.

جنگ اوکراین و روسیه از درگیری‌های چند سال اخیر است که این روزها با شدت بیشتری ادامه دارد. اما حمله اخیر روسیه به اهداف غیرنظامی نظیر بیمارستان کودکان، بار دیگر جهان را به یاد بحران انسانی که در این جنگ در حال وقوع است، انداخت.

«پشه استخوان‌شکن» را جدی بگیرید!

در گوشه دیگری از دنیا اما جنگی بی‌مثال در حال وقوع است که ابعاد آن با درگیری‌های نظامی دیگر شباهتی ندارد. بمباران اردوگاه آوارگان فلسطینی در مدارس «العوده»، بار دیگر تراژدی انسانی جنگ را به نمایش گذاشت. این حمله، یادآور شد که کودکان و غیرنظامیان بیشترین آسیب را از تهاجم اشغالگران می‌بینند. نوار غزه کماکان بعد از ماه‌ها شرایط فرابحرانی را تجربه می‌کند و هنوز خبری از آتش بس نیست.

هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی با تجمع در تل‌آویو، خواستار کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو از قدرت شدند. این تظاهرات با هدف دستیابی به توافقی برای آزادی اسراییلی‌ها برگزار شد و بار دیگر نشان داد که مخالفت‌ها با سیاست‌های نتانیاهو همچنان در اوج خود قرار دارد. با این حال نتانیاهو اعلام کرد که هر قراردادی درباره مبادله اسیران باید به اسرائیل اجازه جنگ را بدهد! این اظهارات، از سوی برخی تحلیل‌گران به عنوان نشانه‌ای از تمایل نتانیاهو به تداوم سیاست‌های تهاجمی تفسیر شد.

با همه اینها مقاومت رزمندگان فلسطینی ادامه دارد. آنها در غزه توانستند یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را در محله «الشجاعیه» منهدم کنند. این اقدام، نمادی از مقاومت فلسطینیان در برابر تجاوزات اسرائیل شده و بازتاب گسترده‌ای در میان مردم غزه و حامیان آنها داشته است.

پزشکیان و استقرار دولت جدیدش

بعد از انتخابات شهادت سید ابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، «مسعود پزشکیان» انتخاب شد. او پیشینه‌ قابل توجه در حوزه‌های مختلف سیاسی و پزشکی در کارنامه خود دارد. از چندین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و فعالیت به عنوان نایب رئیس مجلس گرفته تا سابقه وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی.

پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. او پیش‌تر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و سال ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرده بود، اما ۹۲ به نفع هاشمی رفسنجانی انصراف داد و دوره قبل نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

حالا او با رای ۱۶ میلیون ایرانی، منتخب جمهور است و مراسم تنفیذ و اعطای حکم ریاست جمهوری او توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، هفتم مرداد با حضور جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. مراسم تحلیف او نیز در ۱۴ یا ۱۵ مرداد ماه انجام می‌شود و پس از آن، رئیس‌جمهور منتخب ۱۵ روز فرصت خواهد داشت تا وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند. جلسات بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به وزرای دولت چهاردهم نیز در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

با توجه به سوابق و تجربیات پزشکیان، انتظار می‌رود دولت جدید تغییرات مثبتی در عرصه‌های مختلف کشور به همراه داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که دولت جدید چگونه با چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو مواجه خواهد شد. او می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای پیشرفت و توسعه کشور باشد و امید است هم‌افزایی نیروهای دلسوز بتواند به رییس‌جمهور جدید در این مسیر سخت کمک کند.

کد خبر 6164660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha