۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۷

سینما در هفته‌ای که گذشت؛

بازیگری که نشان هنری گرفت/ پرداختن به مباحث حاشیه‌ساز در سینما

بازیگری که نشان هنری گرفت/ پرداختن به مباحث حاشیه‌ساز در سینما

در هفته‌ای که گذشت نشست‌های «سینما رو به آینده» در آستانه روی کار آمدن دولت جدید با حضور صاحب‌نظران و سینماگران برگزار شد و یک بازیگر نیز نشان درجه یک هنری گرفت.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. جمعه هفته گذشته چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و آغاز هفته با ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام عجین شد که سینماها تعطیل می‌شوند اما نشست‌ها و فعالیت‌های سینمایی برگزار شدند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر

فراخوان بخش بین‌الملل چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر با اضافه شدن یک بخش جدید منتشر شد. بر این اساس، بخش بین‌الملل این رویداد سینمایی با هدف شناسایی آثار ارزشمند سینمای ایران و جهان و تقویت و تشویق به تولید آثار همسو و هم تراز با سینمای ایران در تاریخ ۱۲ الی ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ (۳۱ ژانویه الی ۴ فوریه ۲۰۲۵) در سه بخش رقابتی سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و قاب آینده و بخش غیررقابتی جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) برگزار می‌شود. در بخش جدید قاب آینده برای نخستین بار جهت حمایت و کشف استعدادهای جوان و عرضه و ارائه آثاری با رویکرد و نگاهی نو به سینما، منتخبی از فیلم‌های سینمایی اول و دوم فیلمسازان از ایران و جهان به رقابت خواهند پرداخت.

معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

در هفته گذشته، همچنین محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و رئیس شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، طی حکمی اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره را معرفی کرد.

بر اساس حکم رئیس سازمان سینمایی، همایون اسعدیان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما، محمدعلی باشه آهنگر کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما، بیژن نوباوه وطن خبرنگار، سیاستمدار و نماینده مجلس شورای اسلامی، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران، آرش رصافی نویسنده، کارگردان و مشاور عالی انجمن سینمای جوانان ایران و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

سینما رو به آینده و مباحث حاشیه‌ساز در سینما

در آستانه روی کار آمدن دولت جدید، سلسله نشست‌های «سینما رو به آینده» با حضور صاحب‌نظران و سینماگران از جریانات مختلف از روز یکشنبه ۱۷ تیر به همت سازمان سینمایی سوره برگزار شد. این نشست‌ها با اجرای امیر قادری منتقد و کارشناس سینما طی چهار شب، از یکشنبه ۱۷ تیر تا چهارشنبه ۲۰ تیر در سالن شهر هنر پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار شد.

نشست‌های «سینما رو به آینده» با حضور کمال تبریزی، ابوالحسن داوودی، فرزاد موتمن، سیدضیا هاشمی، منوچهر شاهسواری، بهروز افخمی، محمدحسین فرحبخش، آزیتا موگویی، محمدرضا عباسیان، هادی مقدم‌دوست، روح الله سهرابی، سید مهدی جوادی، سیدمحمد حسینی، مهدی سجاده‌چی، حبیب ایل‌بیگی، امیررضا مافی، سجاد نوروزی، عباس نادران، بابک خواجه پاشا، سعید رجبی فروتن، محمد ساسان، به واکاوی راهکارها و ایده‌های تازه برای مدیریت سینما در آینده پرداخت و درباره مباحثی چون حذف پروانه ساخت در سینما، ممیزی، هوش مصنوعی و … صحبت شد.

«پروانه ساخت» ترمز سینمای ایران است؟

عباس نادران در اولین نشست از این سلسله نشست‌ها گفت: به نظر من پروانه ساخت ترمز سینمای ایران است و وزارت فرهنگ نه به عنوان یک سازمان بلکه به عنوان نماینده حاکمیت روی ماجرا کنترل‌گری دارد. پروانه ساخت یک دست‌انداز بزرگ برای آینده سینمای ایران است که تماماً برای سیستم حاکمیت هزینه دارد. من معتقدم که ای کاش در سیستم فرهنگی کشور ما یک قوه عاقله وجود داشت و این هزینه‌تراشی را برای خودش ایجاد نمی‌کرد. نکته دیگر بحث کنترل‌گری است؛ شما در پروانه ساخت می‌توانید اظهارنظر کنید اما متر و معیار خاصی ندارد. متاسفانه من حتی شاهد این بودم که بنا به موقعیت اجتماعی از ما خواستند که در فیلم‌هایمان قهرمان زن را به قهرمان مرد تبدیل کنیم.

دولت جدید، چرخ را از نو اختراع نکند

سیدضیا هاشمی نیز در این نشست گفت: امید ما در دولت جدید این است که دوباره چرخ را از نو اختراع نکنیم و حتماً آدم‌های جدید را به عنوان وزیر سرکار بیاوریم. در جایگاه‌های پایین به نظرم جابه‌جایی‌ها غلط است و اتفاق خوبی نیست و این همه تجربه را نباید کنار گذاشت. امیدمان این است که آدم‌های مختلف حضور افرادی را به رئیس جمهور توصیه نکنند که اساساً مساله شان فرهنگ نیست و فقط به دنبال پست هستند.

سجاد نوروزی مطرح کرد: واقعاً باید برنامه توسعه سینمای ایران را شکل داد و کمپانی محور بشود. آدم‌های بی نام و نشان که دغدغه هنر ندارند و جنس آنها هنر نیست، به عنوان تهیه کننده وارد سینما نشوند. اساسی‌ترین دغدغه من به عنوان یک دهه شصتی این است که حوصله، توان و تکرار گذشته در هر شکل و دوره‌ای را ندارم. امیدوارم یک مسیر جدید و باب نویی برای سینما و فرهنگ باز شود و به استانداردهای مشخصی برگردیم. دیگر در این سن واقعاً دچار آلرژی می‌شوم وقتی می‌بینم می‌خواهند چرخ را از نو اختراع کنند. این را دیگر نه جامعه کشش دارد و نه فرصت آن وجود دارد.

محمدحسین فرحبخش نیز عنوان کرد: من آرزو می‌کنم مملکت به آرامش مطلق برسد. اگر خدایی نکرده کسانی که آزمایش خود را پس داده و موفق هم نبوده‌اند و سر سفره آقایان خاتمی، میرسلیم، مسجدجامعی، صفار هرندی و … نشستند در حالی که نگاه این افراد زمین تا آسمان با هم تفاوت داشته است، سرکار نیایند و چهره‌ها و اندیشه‌های جدید پست و مقام بگیرند و رانت خواری کنار برود.

اعطای درجه یک هنری به فرهاد قائمیان

در تازه ترین جلسه هیات امنای صندوق اعتباری هنر که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به فرهاد قائمیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نشان درجه یک هنری اعطا شد.

کد خبر 6164877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      درباره نشان هنری، این اتفاق براساس شایستگی هنری بوده؟