۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۲۸

برنامه‌های عاشورایی فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد؛

سومین سوگواره آواها و نواهای عاشورایی بین‌المللی برگزار می‌شود

سومین سوگواره آواها و نواهای عاشورایی بین‌المللی برگزار می‌شود

شیراز -مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن تاکید بر اهمیت پاسداشت حماسه کربلا با همراهی اهالی فرهنگ و هنر فارس گفت: سومین سوگواره آواها و نواهای عاشورایی در همین راستا بین‌المللی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا قانعی با اعلام برنامه‌های ایام محرم و صفر گفت: رابطه هنر و دین، ارتباطی پیچیده و قابل تأمل است که می‌تواند در نهایت به هدایت نوع بشر منجر گردد و همین جا است که هنرمندان دست به خلق آثاری می‌زنند که انگار در دل همان برهه از تاریخ با چشمانی اشک آلود و دلی غمگین به تماشای تاسوعا و عاشورا نشسته ایم و درس‌ها می‌گیریم و به ساحت مقدس شهید کربلا، توسل می‌جوئیم.

حمیدرضا قانعی افزود: هنر عاشورایی که به واسطه ذهن و تخصص خلاقانه اهالی هنر بازآفرینی می‌گردد، آنقدر دارای محتویا غنی و مؤثری است که می‌تواند مفاهیم عاشورایی را بی واسطه و در میان جامعه، به تصویر بکشد و ذهن و روح بشریت را به بزنگاهی هدایت نماید که حماسه شهادت حضرت حسین (ع) و یاران باوفایش، تمام تاریخ را ورق زده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در پاسداشت حماسه کربلا با همراهی اهالی فرهنگ، ادب و هنر استان فارس دست به برگزاری و اجرای فعالیت‌هایی زده است تا بتواند گوشه‌ای از زحمات هنرمندان برای زنده نگه داشتن قیام امام شهید را ظهور و بروز دهد که می‌توان به حمایت از انجمن‌های ادبی و به طور خاص رویدادهایی از جنس شب شعرهای آئینی نام برد که در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

قانعی ادامه داد: شب شعر عاشورای شهرستان استهبان، شب شعر ماه ساقی در شهرستان ارسنجان، شب شهرهای فاطمی داراب، جهرم، شب شعر مجتبوی داراب، شب شعرهای رضوی و علوی در شهرستان‌های اقلید و شیراز و همچنین بواسطه قرار گرفتن در آستانه کنگره شهدای استان و حمایت از شب شعرهای ایثار و شهادت و همچنین شب شعر شهدای شاهچراغ (ع) در دستور کار است و البته تمامی این رویدادهای شعر، مردم پایه هستند و نقش اداره کل ارشاد صرفاً تسهیل‌گرانه و حمایتی است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از برگزاری سوگواره ملی عاشورایی اقوام و عشایر کشور که در سال‌های گذشته برگزار گردیده است امسال نیز با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت، گفت: تعزیه و سوگواره‌های تعزیه هم از جمله تعزیه قمر بنی‌هاشم و ورود کاروان امام حسین در شهرستان قادرآباد، سوگواره تعزیه شهرستان لامرد، سوگواره تعزیه بوانات و خرم‌بید و همچنین سوگواره دهه آخر صفر در شیراز و بازسازی ورود کاروان کربلا در لارستان هم در این راستا مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

سومین سوگواره آواها و نواهای عاشورایی بین المللی شد

این مدیر فرهنگی استان بیان داشت: همچنین، سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی از دیگر برنامه‌های ایام محرم و صفر می‌باشد که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است و گروه‌هایی از کشورهای مسلمان مانند افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آواها و نواهای مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت دارند.

او گفت: این سوگواره به میزبانی شیراز با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها و میراث عاشورایی اقوام و و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آئین‌ها، آواها و نواها برگزار می‌شود که در بخش آئین‌ها شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

قانعی ادامه داد: در بخش نواها، آثار تکنوازی و تک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه موسیقی عاشورایی می‌توانند شرکت کنند و در بخش آواها میزبان چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آئینی و بومی خواهیم بود که این سوگواره روزهای چهارم و پنجم مردادماه، همزمان با ۱۹ و ۲۰ محرم برگزار می‌شود.

بداهه‌نویسی «مشق عشق» با حضور اهالی خوشنویس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: با توجه به فرا رسیدن شهادت سرور و سالار شهید حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفای ایشان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و انجمن خوشنویسان استان فارس نیز در نظر دارند برنامه بداهه نویسی"مشق عشق" با حضور جمعی از خوشنویسان بنام فارس برگزار نمایند. این برنامه یکشنبه ۲۴ تیر ماه مصادف با هشتم محرم از ساعت ۱۹ الی ۲۳ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

آئین چاووش‌خوانی روز اول محرم در بوانات

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه، مراسم چاووش خوانی روز اول محرم توسط پیر غلامان و پیر چاووشان شهرستان در مسیر خیابان امام تا حسینیه امام صادق (ع) بوانات با همکاری هیئات مذهبی برگزار گردید و با حضور عموم مردم و تعدادی چاووش خوان ذکر چاووشی داشتند؛ گفت: در نهایت از پیر غلامان و چاووش خوانان با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه توسط امام جمعه و فرماندار و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولین تقدیر به عمل آمد.

سوگواره عکس و فیلم عاشورایی و تولید محتوی رسانه‌ای

وی اعلام داشت: انجمن فیلم و عکس با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش به مناسبت ایام محرم و صفر و با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی، اقدام به برگزاری دوازدهمین دوره سوگواره عکس و فیلم عاشورایی نموده است که امسال سوگواره عکس عاشورایی گراش به صورت رقابتی در دو بخش منطقه‌ای و شهرستان گراش از تاریخ دهم تا چهاردهم شهریورماه برگزار می‌شود و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۰۹۱۷۹۸۱۰۳۱۴ مجید افشار، دبیر برگزاری سوگواره در تماس باشند.

قانعی تولید محتوی رسانه‌ای ویژه شبکه‌های اجتماعی با موضوع اربعین حضرت سید الشهدا (ع)، سوگواره تعزیه در ایام پایانی ماه صفر، محفل قرآنی ماه محرم «بشری» و نمایشگاه پوسترهای عاشورایی در شهرستان‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمایشگاه تابلوهای عاشورایی در ده شهرستان فارس که از مرودشت و تخت جمشید آغاز شده است و در شهرستان‌های شمالی استان می‌چرخد را از جمله مراسم دیگری اعلام کرد که در نظر گرفته شده و به این مناسبت اجرا خواهد شد.

کتاب «همرزمان حسین (ع)» به مسابقه گذاشته می‌شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس؛ گفت: مسابقه کتاب «همرزمان حسین (ع)» ویژه ترویج مکتب عاشورا نیز در این مقوله جای خاصی دارد که دارای ده گفتار از حضرت آیت الله‌العظمی سید علی خامنه ای (مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السّلام) است و به صورت پی دی اف به اشتراک گزارده می‌شود و متعاقباً لینک مسابقه و شیوه شرکت اعلام خواهد شد.

وی افزود: مسابقه «دلیران لبنان» در پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت جهان مقاومت نیز در نظر گرفته شده است که این مسابقه برای آشنایی بیشتر با این قهرمانان کم نظیر طراحی و منتشر می‌شود و به ده نفر از برگزیدگان هر کدام مبلغ ده میلیون ریال تقدیم می‌گردد و لینک شرکت در مسابقه به آدرس https://survey.porsline.ir/s/FJN3EIw0 می‌باشد.

رونمایی از آلبوم پادکست یک مشت زیتون پیشکشی به مردم رشید و داغدار غزه با شعار غزه امتداد کربلا در دهه دوم محرم و همچنین، برنامه صحبت یار که در این نوبت به پاسداشت هنرمندان تعزیه خوان استان خواهد رفت؛ از دیگر برنامه‌هایی است که این مدیر فرهنگی به برگزاری آنها اشاره کرد.

قانعی در پایان ابراز داشت: هنر دینی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری اسلامی، خوشنویسی، نقاشی، پرده خوانی، نقالی، تعزیه و مانند آن‌ها می‌شود که در ایام شکوهمند و تأثیرگذار محرم و صفر نمود احساسی و اندیشه‌های شگرف آن در آثار هنرمندان جلوه‌گری می‌نماید که از مهم‌ترین این آئین‌ها، آئین عزاداری عاشورا است.

کد خبر 6164901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha