۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵

یک مستندساز مطرح کرد؛

ژانر ورزشی در مرحله فیلمنامه جدی‌تر گرفته شود/ جذابیت هیجان ورزش

ژانر ورزشی در مرحله فیلمنامه جدی‌تر گرفته شود/ جذابیت هیجان ورزش

هادی شریعتی مستندساز با اشاره به ساخت مستندی درباره مربی تیم ملی فوتبال ساحلی، ابراز امیدواری کرد که ژانر ورزشی در سینمای ایران پیشرفت‌های جدی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شریعتی مستندساز که تجربه ساخت فیلم ورزشی را با مستند «ستار الکلاسیکو» دارد درباره مشخصه‌های خاص ورزش و جذابیت‌های آن به‌عنوان ژانری از سینما گفت: مهم‌ترین مشخصه ورزش‌ها بخش هیجان‌انگیزشان است؛ ترشح آدرنالین و نقطه اوجی که بسیاری از ورزش‌ها دارند، می‌توانند موجب هیجان چند باره تماشاچیان شوند مثلا در یک مسابقه فوتبال، هر حرکت زیبا و هر گُلی می‌تواند یک هیجان جدید در تماشاچیان و بازیکنان ایجاد کند. حال اگر مستندی موفق شود که این هیجان را در کنار تلاشی که صورت می‌گیرد، ثبت کند، جذاب‌تر خواهد بود. برای من نیز به‌عنوان مستندساز، به‌خصوص در مستند «ستار الکلاسیکو» این مشخصه هیجان‌انگیز وجود داشت که تجربه‌اش کردم.

وی درباره جذابیت فیلم‌های ورزشی تاکید کرد: جذابیت فیلم‌های ورزشی، باتوجه به اینکه کدام رشته ورزشی باشد، همان بخش‌های هیجان‌انگیزش است؛ در بسیاری از ورزش‌ها قهرمان نزدیک به شکست است اما با تکنیکی، بازی را از باخت به بُرد تبدیل می‌کند که می‌تواند مهم‌ترین وجه دراماتیک آن باشد. هرچیزی که دراماتیک باشد، طبیعتا جذاب هم است. فیلم‌های ورزشی اگر بتوانند لحظات دراماتیک را به‌صورت درست و اصولی به ثبت برسانند، از جذابیت هم برخوردار خواهند بود.

کارگردان «آت اوغلو» درباره جذاب‌ترین شخصیت ورزشی که با آن مواجه شده است، بیان کرد: ستار مهرانی شخصیت اصلی مستند «ستار الکلاسیکو» برای من بسیار جذاب بود، من از دیدن فیلم یکی از کورس‌هایی که سال‌های پیش انجام داده بود، ترغیب به ساخت فیلمی درباره او شدم، آن کورس که فکر می‌کنم یک دقیقه و ۱۰ ثانیه است، می‌تواند یک فیلم کوتاه باشد. فصل ابتدایی «ستار الکلاسیکو» نیز از لحظه وارد شدن اسب‌ها به زمین مسابقه، مدلی که گزارشگر بازی را گزارش می‌کند و اتفاقاتی که در میدان رخ می‌دهد مثل نحوه چینش اسب‌ها و قرارگیری اسب‌های قهرمان، طبیعتا از جذابیت خاصی برخوردار است و من به همین دلیل این فیلم را ساختم.

این مستندساز درباره فعالیت‌های این روزهای خود یادآور شد: درحال حاضر مشغول پژوهشی درباره علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی هستم که در دوران مدرسه، هم‌دوره‌ای و هم‌محله‌ای‌ بوده‌ایم و پس از ورود به فوتبال ساحلی کاپیتان تیم ملی و پس از چند دوره مربی‌گری، سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی شد. این شخصیت باتوجه به شناختی که از بچگی از او دارم، برای من جذابیت دارد و امیدارم آن را با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به تولید برسانم.

شریعتی درباره ژانر ورزشی در سینما تصریح کرد: اگر فیلم ورزشی استاندارد باشد، می‌تواند برای یک پروژه سینمایی از جذابیت بالایی برخوردار باشد. متاسفانه فیلم‌های ورزشی ما تاکنون چندان عمیق نبوده‌اند و تنها موجی از کاراته و تکواندو که مورد علاقه جوانان و نوجوانان بوده در آن‌ها وجود داشته است. ژانر ورزشی، به‌خصوص در مرحله فیلمنامه‌نویسی باید جدی‌تر گرفته شود تا پژوهش خوبی برای آن انجام شود و فیلمساز هم شناخت درستی از ورزش و وجه دراماتیک آن رشته داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: ما فیلم‌های فوتبالی ساخته شده زیادی در سال‌های اخیر داریم که فیلم‌های خوبی نبوده‌اند و تقریبا هیچ کارگردانی نتوانسته است، زمان دراماتیک ورزش را، با زمان دراماتیکی که فیلم به نمایش می‌گذارد، همگام و همسان کند. امیدوارم این ژانر در ادامه پیشرفت‌های جدی کند و ما بتوانیم فیلم ورزشی خوب هم داشته باشیم.

چهاردهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و همراهی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی پارالمپیک، شهرداری تهران، سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهر ماه امسال برگزار خواهد شد.

کد خبر 6165467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha