۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۵۲

در قالب طرح محرمی؛

سند حسینیه فهادان و مسجد و حسینیه سرپلک یزد صادر شد

سند حسینیه فهادان و مسجد و حسینیه سرپلک یزد صادر شد

یزد- رییس اداره ثبت اسناد و املاک منطقه یک یزد از صدور سند مالکیت کاداستری حسینیه بزرگ فهادان و حسینیه سرپلک در قالب طرح «ماه محرم، هر روز صدور سند کاداستری یک حسینیه» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک یزد، مجتبی شبانی اظهار کرد: همزمان با ماه محرم‌، سند حسینیه تاریخی و شناخته شده فهادان با مراسم ماندگار و خاطره‌انگیز، صادر شد.

وی افزود: حسینیه فهادان، واقع در محله فهادان یزد، یکی از آثار برجسته دوره قاجار در کوچه حسینیه بزرگ قرار دارد که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره ثبت اسناد منطقه یک یزد افزود: این حسینیه به دلیل اهمیت تاریخی و معماری خود، یکی از مقاصد مهم گردشگری در شهر یزد محسوب شده و نمادی از هنر و معماری دوره قاجار است که بازدیدکنندگان را به سفری در تاریخ و فرهنگ ایران دعوت می‌کند.

شبانی گفت: ساختار معماری حسینیه فهادان با استفاده از مصالح بومی و تکنیک‌های سنتی ساخته شده و با حیاط مرکزی، ایوان‌ها و اتاق‌های جانبی، نمونه‌ای برجسته از معماری قاجاری است که هنوز هم پس از گذشت سال‌ها، زیبایی و استحکام خود را حفظ کرده است.

وی درباره مسجد و حسینیه سرپلک هم گفت: مسجد سر پلک شهید مدرس طباطبایی مربوط به سده هشت هجری قمری است که در ابتدای بازارچه سرپلک و در محله سر پلک یزد قرار گرفته و با مصالحی نظیر خشت و گل ساخته شده و متشکل از گرمخانه، صحن، گنبد و ایوان تابستانی است.

به گفته شبانی، ورودی این مسجد در ضلع جنوبی و شرقی قرار گفته است که بر روی دو لوح کاشی که در سردر قسمت شرقی قرار دارند سال ۱۱۲۳ هجری قمری ثبت شده و از تزئینات این مسجد می‌توان به کاشی‌های های معرق و کاشی‌های شش ضلعی فیروزه‌ای موجود در محراب و کاربندی گچی به کار رفته در ساخت گنبد اشاره کرد.

وی ادامه داد: از بین مراکز دیدنی اطراف این مسجد تاریخی، بازارچه سر پلک، حسینیه و آب انبار حاج یوسف و مسجد ساباط است و در نزدیکی آن هتل موزه فهادان، هتل لب خندق و هتل ملک التجار، رستوران سنتی ادیب الممالک یزد و کافی شاپ هتل مهر قرار دارد.

کد خبر 6165694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha