۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۶

خادمی مطرح کرد؛

اقتصاد فرهنگ مستلزم توجه عمیق متولیان این‌حوزه است

اقتصاد فرهنگ مستلزم توجه عمیق متولیان این‌حوزه است

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: اقتصاد فرهنگی که بسیار از آن نام برده می‌شود مستلزم توجه عمیق، جلب نظر و توجه متولیان حوزه فرهنگ به این موضوع و مسئله است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی در دومین جلسه رویداد ارائه شخصیت پارس آرا، با تاکید بر دور اندیشی، بررسی، تحلیل و آسیب شناسی در طراحی شخصیت، گفت: در جوامع مختلف این اتفاق قدمت دارد، خلق شخصیت به عنوان یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ، همه بار آن چیزی که به عنوان محتوا و معنی باید به نسل جدید منتقل شود را به دوش می‌کشد.

وی افزود: توجه به رویداد پارس‌آرا از چند جنبه دارای اهمیت است و یک بخش آن حوزه مصرف فرهنگی کودک و نوجوان به عنوان ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ما و نسل آینده جامعه اسلامی است. در حال به سربردن در فقر تولید محتوای فرهنگی و تامین آن‌چیزی که باید در سبد مصرفی قشر کودک و نوجوان قرار داشته باشد هستیم. ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌چیزی که کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه گفت: توجه داشتن به این موضوع، ابداع ما نیست بلکه همه‌ی جوامع نسبت به نسل آینده، امتداد حرکت تاریخی، بقا و ماندگاری خود و براساس توجه به سرمایه‌های انسانی می‌اندیشند و برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنند. توجه به سامان بخشی محتوای تولید شده برای کودک و نوجوان در قالب محصولات فرهنگی قابل استفاده‌ در اوقات فراغت و زیست آنها، به عنوان یک سوال اساسی که مرتبط با حوزه‌ی فرهنگی عمومی است، وجود داشته و دارد.

خادمی گفت: کودک و نوجوان قشر و نسلی است که در فضای عمومی کشور زیست کرده و فرهنگ عمومی ما را می‌سازند. پدر و مادرهای ما، به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارها پایبند بوده که به نسل آینده خود منتقل کرده‌اند و این انتقال ادامه دارد و پایه شکل‌گیری آن‌ها به محصولات فرهنگی مصرف شده در کودکی و نوجوانی باز می‌گردد.

وی حساسیت حوزه‌ فرهنگ عمومی را چیره شدن دنیای مجاز بر واقعیت دانست و گفت: جوامع برای مصون ماندن در مواجهه با ظرفیت جدید جهانی که در حوزه رسانه‌ در حال شکل‌گیری است باید بی‌اندیشند، تا در عین بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها، اندوخته‌های تاریخ فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و با خلق جدید در جهان ارائه و عرضه کنند. اگر با دغدغه نسبت به محتوا، مخاطب، عرصه‌، میدان و ساحتی که در آن کنشگری می‌کنید پیوند بین آنها برقرار ‌شود، به شخصیت و ضرورت خلق شخصیت در محتوا برای کودک و نوجوان با ابزار فرهنگ خواهید رسید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در پایان، فعال کردن اتصال بین حوزه فرهنگ، اقتصاد و محتوا را به واسطه خلق و طرح شخصیت از طریق این رویداد و در یک زنجیره اعلام کرد و گفت: اقتصاد فرهنگی که بسیار از آن نام برده می‌شود مستلزم توجه عمیق، جلب نظر و توجه متولیان حوزه فرهنگ به این موضوع و مسئله است.

کد خبر 6165821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha