۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵

مهر گزارش می دهد؛

کم آبی در زاهدان/ افت فشار و قطعی مکرر آب

کم آبی در زاهدان/ افت فشار و قطعی مکرر آب

زاهدان_ افت فشار وقطع مکرر آب با شروع گرما، امان مردم سیستان وبلوچستان به ویژه زاهدان را بریده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کمبود آب آن هم در گرمای بالای ۴۰ درجه در سیستان و بلوچستان مشکل ساز است. کولرهای بی آب و خاموش، تشنگی، گرمای شدید هوا و مسائل بهداشتی وابسته به آب شرب بیش از ۱۲ ساعت زندگی مردم مناطق مختلف بویژه مهرشهر زاهدان را مختل کرده است.

اگر چه رفع ضعف‌ها و کاستی‌های برجامانده از دولت‌های قبل با سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم، شتاب بیشتری گرفت و گام‌ها برای پایان‌دادن به محدودیت‌های آبی کار خود را با اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، آغاز انتقال آب از دریای عمان، ساخت آب‌شیرین‌کن و حفر چاه‌های آب ژرف آغاز کرد؛ اما مشکل کم آبی در تابستان هنوز حل نشده است.

با وجود سیلابهای مخرب و بارندگی‌های شدید در بخشی از نواحی جنوب سیستان وبلوچستان، باز هم بیش از دو سوم مساحت استان درگیر خشکسالی است، در شمال استان خشکسالی شدید حاکم بوده و این موضوع سبب شده بیش از یک میلیون نفر ساکن در حوزه سیستان و بخشی از کلانشهر زاهدان تحت‌تأثیر قرار گیرند.

نجمه خسروپرست یکی از ساکنان مهرشهر زاهدان با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته افت و قطعی مکرر آب زندگی مهرنشینان را مختل کرده و همه را به دردسرهای مضاعف انداخته، افزود: برای رفع مشکل مجبور شدیم چند دبه ۲۰ لیتری پر از آب در منزل پر آب کنیم تا در زمان قطعی از آنها استفاده کنیم.

کم آبی در زاهدان/ افت فشار و قطعی مکرر آب

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ادامه داد: قطعی آب در برخی از نقاط کلانشهر زاهدان مربوط به یک تادو ساعت نیست بلکه گاهی چند ساعت و حتی یک روز شاهد قطعی و افت فشار آب هستیم، این مشکل را در تماس با شرکت آب و فاضلاب پیگیری کردیم که گاهی به طور موقت مشکل حل می‌شود.

این شهروند زاهدانی ادامه داد: انتظار این بود با افتتاح طرح‌های آبرسانی، نصب بزرگترین آب شیرین کن فرا ساحلی، حفر چاه‌های عمیق و آب ژرف، وقوع باران‌های سیل آسا و در پی آن آبگیری سدها در سیستان و بلوچستان و سایر اقدامات دیگر مشکلی در تأمین آب وجود نداشته باشد؛ اما متأسفانه در این روزها که گرمای هوا در برخی از ساعات به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد قطع آب به روی مردم امان آنها را بریده است.

شهرکی یکی دیگر از ساکنان مهرشهر با بیان اینکه قطعی آب مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند، تاکید کرد: چهار فرزند کوچک در خانه دارم و در طبقه چهارم زندگی می‌کنم، قطع آب از یک سو خرید آب از سوی دیگر با توجه به گرمای شدید هوا آزار دهنده شده و امکان استفاده از کولر با توجه به قطعی آب وجود ندارد.

وی گفت: باید مسؤولان پاسخی شفاف و صریح به مردم بدهند با وجود طرح‌ها و اقدامات پیرامون رفع تنش آبی چرا هنوز با قطع مکرر و افت فشار آب مواجه هستیم و چرا از قبل هیچ فکری برای این مشکل نکرده‌اند، گرمای هوای در نقاط مختلف سیستان وبلوچستان به خودی خود، مصرف آب را برای مردم چندین برابر می‌کند وخانواده‌ها مجبورند هر ماه هزینه بالایی را فقط به خرید آب اختصاص دهند.

خبرنگار مهر که پیش از این بارها مطالبات مردم در خصوص قطعی‌های مکرر آب را پیگیری کرده بود بار دیگر با متولیان امر ارتباط برقرار کرد و علت را جویا شد؛ اما گویا راهکار چیزی جز رعایت مصرف آب از سوی شهروندان نیست و در این گرمای هوا به علت اینکه مصرف آب بالا است در مناطق آپارتمان نشین افت یا گاهی قطع آب وجود دارد که لازمه آن صرفه جویی در مصرف آب توسط شهروندان است.

کم آبی در زاهدان/ افت فشار و قطعی مکرر آب

صرفه جویی در مصرف آب تنها راهکار آب و فاضلاب برای پایدار شدن آب شرب

مدیر امور آب و فاضلاب زهک در این زمینه، گفت: شهروندان با «صرفه‌جویی در مصرف آب»،امکان بهره مندی نقاط پایین دست شبکه از آب شرب پایدار را فراهم کنند.

غلامحسین لکزائیان پور افزود: بر اساس داده‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، حدود ۴۸ درصد مشترکین آب در کشور، جزو مشترکان پر مصرف محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این روند مصرف آب در منطقه سیستان نیز حاکم هست، با همکاری مشترکین و رعایت الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف آب توسط آنها، تا حدود زیادی مشکلات کم آبی و یا افت فشارهای پی در پی آب در شبکه‌های توزیع آب برطرف می‌شود و همه شهروندان از آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند.

لکزائیان پور در خصوص نقش بانوان در فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب بیان کرد: بانوان در اجرایی کردن راهکارهای صرفه‌جویی درمصرف آب بسیارموثر هستند، مدیریت مصرف آب در خانوارهای ایرانی بر عهده‌ی زنان است، مدیریت مصرف آب در آشپزخانه با اعمال راهکارهای ساده و هزینه کرد ناچیز، امکان پذیر است.

وی اظهار کرد: در کشور ما هر ایرانی به طور متوسط حدود ۲۳۵ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند (اعم از مصارف خانگی و غیر خانگی)، و حتی در کلان شهرهای کشور، میزان مصرف آب به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه روز هم می‌رسد.

وی در خصوص الگوی بهینه مصرف آب هر خانوار گفت: الگوی مصرف آب در کشور ما برای هر خانوار در ماه ۱۸ مترمکعب، معادل ۶۰۰ لیتر در شبانه روز است، در صورتی که مشترکین آب، الگوی مصرف آب را در ماه رعایت کنند، علاوه بر اینکه مشمول افزایش پلکانی قیمت آب نمی‌شوند و از لحاظ اقتصادی نیز به نفع آنهاست، باعث می‌شوند که افت فشار شدید در شبکه در فصول گرم سال به حداقل برسد و همه شهروندان در نقاط پایین دست شبکه از نعمت آب شرب بهره مند شوند.

وی در خصوص اهمیت صرفه جویی در مصرف آب بیان کرد: اگر هر نفر در شبانه روز یک لیتر آب کمتر مصرف کند، در شبانه روز ۸۰ میلیون لیتر آب در کشور صرفه جویی شده و مشکل تأمین آب تعداد زیادی از مشترکین آب برطرف می‌شود.

کم آبی در زاهدان/ افت فشار و قطعی مکرر آب

طرح بزرگ و حیاتی تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان به پایان رسیده است

مدیرعامل آب وفاضلاب سیستان وبلوچستان گفت: طرح بزرگ و حیاتی تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان که براساس مصوبات، قرار بود در بحران خشکسالی جایگزین چاه نیمه‌ها باشد، با سرعت بی‌نظیری در طول مدت فعالیت دولت سیزدهم برای رفع دغدغه مردم به مرحله اجرا و به پایان رسیده در این راستا، اقداماتی شامل حفر و تجهیز چاه، احداث ۱۰۵ کیلومتر جاده دسترسی به چاه‌ها، اجرای خطوط برق‌رسانی و آبرسانی و با توجه به مناسب نبودن کیفیت آب استحصالی، احداث آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز انجام شد.

کد خبر 6166271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      0 0
      باور کنین قطع آب در زاهدان امان مردم رو ببریده گرمای هوا از یک طرف نتونی کولر روشن کنی از همه بدتر