۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۴۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس:

۲۰ آیین عاشورایی و سوگواری محرم استان فارس ثبت ملی شد

۲۰ آیین عاشورایی و سوگواری محرم استان فارس ثبت ملی شد

شیراز - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از ثبت ملی ۲۰ آیین عاشورایی و سوگواری محرم فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه فارس با بیش از ۳ هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی رتبه نخست کشور را دارا است افزود: در بخش میراث معنوی یا ناملموس نیز در این استان ۱۲۶ پرونده در فهرست ملی جای گرفته که در حوزه‌های ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، آئین‌ها، جشن‌ها، آداب و رسوم، دانش‌های مرتبط با طبیعت و کیهان و صنعتگری سنتی است‌.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: در مجموع حدود ۳۲ مورد صنایع دستی، ۲۱ مورد مراسم مذهبی و مابقی در حوزه‌های خوراک‌های سنتی و سایر آثار مربوط به آداب و رسوم هنرهای اجرایی و بازی‌ها هستند که در فهرست ملی به ثبت رسیده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ آئین عاشورایی و سوگواری محرم در فارس وجود دارد که رتبه ملی را کسب کرده‌اند افزود: برای نمونه می‌توان به مراسم تعزیه شاهچراغ (ع) و سینه‌زنی قطاری در شیراز، رسم چارچوگردانی، چک چکو در استهبان، عم کبار و تعزیه در خرم‌بید، آئین خیمه‌های برافراشته و تعزیه در زرقان، تعزیه در صحرا رود فسا، مراسم عاشورا در روستای دوان کازرون، تعزیه در مرودشت مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری در لار اشاره کرد که از جمله آیین‌هایی در فارس به شمار می‌روند که در فهرست آثار معنوی کشور به‌عنوان آثار ناملموس به ثبت رسیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری برخی از این آئین محرمی در استان فارس گفت: یکی از این آئین‌ها رسم چک‌چکو در شهرستان استهبان است که شکلی نمادین از اتفاقاتی است که در عصر عاشورا برای امام حسین (ع) و یاران باوفایشان رخ داد.

وی افزود: عزاداران به‌صورت دایره حلقه می‌زنند و در دستانشان دو قطعه چوب یا سنگ می‌گیرند و با نوحه‌خوان همنوایی می‌کنند و قطعات چوب و سنگ را به هم می‌زنند، صدایی که از این حرکت به گوش می‌رسد نمادی از صدای سم اسبان و برخورد شمشیرها در روز عاشورا است. در واقع این رسم واکنش به سم‌کوبی اسبان اشقیا بر بدن‌های مطهر اولیاست.

وی در ادامه با بیان اینکه از دیگر مراسم‌های عزاداری ثبت‌شده در فهرست ملی اجرای یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های کشور در صحرا رود شهرستان فسا است گفت: مراسم تعزیه از آئین‌های عاشورایی فارس است که در بسیاری از مناطق استان ازجمله لامرد، فسا، زرقان و شیراز برگزار می‌شود.

کد خبر 6166334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha