۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۹

در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

گفت‌وگوهای «از سرگذشت» در مسیر تکامل/ برنامه پوست‌اندازی کرد

گفت‌وگوهای «از سرگذشت» در مسیر تکامل/ برنامه پوست‌اندازی کرد

یک فعال رسانه با اشاره به فصل جدید «از سرگذشت» به ویژگی‌هایی از برنامه اشاره کرد که باعث تکامل آن شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه «از سرگذشت» یک برنامه گفت‌وگو محور است که سال گذشته اولین فصل آن از شبکه نسیم پخش شد و امسال به دومین فصل رسیده است. این برنامه هر شب با اجرای علی اکبر قلیچ خواننده آثار مذهبی روی آنتن می رود.

مصطفی بیات فعال رسانه با گذشت چند قسمت از این مجموعه یادداشتی را به نگارش درآورده است که در زیر می خوانید:

«تجربه مخاطب نشان داده برخلاف سینما که معمولاً نسخه دوم فیلم‌های سینمایی به جذابیت قسمت اولشان نمی‌رسد، در برنامه سازی تلویزیونی فصل دوم‌ها موفق‌تر بوده‌اند. بخشی از ماجرا طبیعی است. تهیه‌کننده و عوامل برنامه‌ساز هر چقدر هم اتاق فکر قوی و خلاقانه‌ای داشته باشند باز هم نمی‌توانند ذائقه مخاطب را به صورت کامل پیش بینی کنند. در فصل دوم برنامه فیدبک‌ها گرفته شده و کم و کاستی‌ها برطرف می‌شود و محتوا انطباق بیشتری با سلیقه بیننده دارد. در واقع فصل اول برنامه‌ها کاشت هست که در فصل‌های بعدی سبد مخاطب آن برنامه برداشت می‌شود.

فصل دوم برنامه محرمی «از سرگذشت» هم از این قاعده مستثنی نیست. عوامل سازنده این برنامه محرم سال گذشته در فصل اول، با دکور خلاقانه و خوش ایده «کلاه‌خود» میزبان مهمان‌هایی بودند که هر کدام قصه‌ای داشتند. ۶۰ شب در ساعاتی غیر طلایی روی آنتن رفتند و در نظرسنجی‌های سازمان جزو پرمخاطب‌ها شناخته شدند. امسال اما برنامه پوست اندازی کرده است. تکاملی که اگر مخاطب این برنامه باشید به وضوح دیده می‌شود. از اجرای علی اکبر قلیچ که حالا دیگر مجری اولی نیست و از مدل نشستن جلوی مهمان تا لحن سوال پرسیدن و از همه مهم‌تر سکوت در زمانی که سوژه مشغول تعریف کردن داستانش است، این رشد ملموس است تا ترکیب مهمان ها که این‌بار اگر چهره‌ای هم مانند مرتضی امینی تبار دعوت می‌شود، داستانی شخصی با امام حسین (ع) را روایت می‌کند.

«از سرگذشت» در دکور هم تغییراتی داشته است. یک حسینیه قدیمی و با صفا که خوش رنگ و لعاب است در کنار کلاه خودی که هنوز آنقدر جذاب است که مهمان‌ها دوست دارند بیشتر گفت‌وگوی خود را زیر آن انجام دهند. تیتراژ در برنامه‌های تلویزیونی همیشه یکی از قسمت‌های جذاب هر اثری بوده است. از سه‌گانه‌های شیشه‌ای رشیدپور که هنوز هم برای مخاطب دلنشین و نوستالوژیک است تا «ماه‌عسل»و حتی ویژه برنامه‌های نوروزی. «ازسرگذشت» هم این موضوع را به درستی درک کرده و در فصل دوم برای خوانندگی تیتراژ سراغ احسان یاسینی رفته است که نشان داده نبض مخاطب را می‌شناسد و در همین مدت کوتاهی که به شهرت رسیده است توانسته طرفداران پروپاقرصی برای خود پیدا کند. تیتراژی که به احتمال زیاد می‌رود کنار تیتراژهای نوستالژیک تلویزیونی.

«این تندیس را جایی بگذارید که همیشه ببینیدش» این عبارت رامبد جوان در پایان مصاحبه با هر مهمانش نشان از اهمیت تندیس یا یادگاری هر برنامه برای عوامل سازنده‌اش دارد. در فصل اول «ازسرگذشت» این یادگاری یک تندیس متبرک به تربت کربلا بود. در این فصل اما باز هم عوامل خلاقیت به خرج دادند و یک یادگاری ماندگار به مهمان‌ها تقدیم می‌کنند. یک کوله که در پیاده روی اربعین همراه زائر سید الشهدا (ع) باشد. «ازسرگذشت» را شاید بتوان ادامه برنامه‌های گفت‌وگو محور پر مخاطب دهه هشتاد دانست. تیم سازنده این برنامه نشان داده «تاک شو» و قواعد آن را به درستی می‌شناسد، برای مخاطب ارزش قائل است و اتاق فکر را جزو لاینفک برنامه‌سازی می‌داند. برنامه‌های محرمی امسال تلویزیون عمدتاً به دنبال ایجاد شورحسینی و تمرکز بر فرم هستند. شاید «ازسرگذشت» را باید تنها برنامه محتوایی محرمی صداوسیما دانست. محتوایی که مصداق «سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» است. مفاهیمی که از زبان مهمان‌ها و در قالب سرگذشت امام حسینی هر فرد روایت می‌شود. شبکه نسیم که تا پیش از این به برنامه‌های سرگرم کننده و طنز شناخته شده بود، با «ازسرگذشت» نشان داده که در برنامه‌سازی محرمی و در رقابت با سایر شبکه‌ها یک گام جلوتر است.»

کد خبر 6166874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha