۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۸

یک شهر در عزای سقای کربلا/ بازار و امامزاده سیاهپوش شهادت علمدار

یک شهر در عزای سقای کربلا/ بازار و امامزاده سیاهپوش شهادت علمدار

شهر تهران در روز تاسوعای حسینی سراسر سوگ و ماتم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روز تاسوعای حسینی که نام قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس بن علی علیه السلام نام گذاری شده، سراسر کشور غرق در ماتم و اندوه شد و مردم به یاد علمدار دشت کربلا به سوگ نشستند. شهروندان تهرانی در نقاط مختلف شهر با برپایی مراسم‌های عزاداری بزرگ و کوچک به یاد شهادت حضرت ابالفضل العباس (ع) بر سر و سینه زدند. نوحه‌های قدیمی و جدید زبان حال عزاداران و اهل حرم در شهادت عموی آن حضرت بود، از ویژه‌ترین سروده‌ها دودمه معروف "ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد، علمدار نیامد، علمدار نیامد" است که امروز از جای جای شهر شنیده شد.

یک شهر در عزای سقای کربلا/ بازار و امامزاده سیاهپوش شهادت علمدار

شهر در عزای عموی کودکان حرم

حسینیه‌ها، تکایا، مساجد، امامزاده‌ها و خانه‌ها از صبح روز تاسوعا و در ساعات مختلفی از روز به روی عزاداران گشوده شد و مردم در محله‌های مختلف با شرکت در این برنامه‌ها عشق و ارادت خود به صاحب این روز و همچنین خاندان سیدالشهدا را نشان دادند.

دسته‌های عزاداری زنجیرزنی و سینه زنی متعلق به هیئات هر محله به خیابان‌ها آمدند و سوگواری شهادت برادر سیدالشهدا (ع) را به نمایش گذاشتند. مواکب و ایستگاه‌های صلواتی که در طول ۱۰ شب محرم با توزیع نذورات مردمی به رونق هرچه بیشتر عزداری‌ها و عوض شدن حال و هوای شهر کمک می‌کردند امروز نیز پرشورتر از روزهای قبل نذورات مردمی را بین عزاداران توزیع کردند. مواکب و ایستگاه‌های صلواتی‌ای که به صورت مردمی و با حضور افرادی از سنین مختلف دایر شده و ارائه خدمات می‌کنند.

محله دولت آباد شهرری که جمعیت زیادی از مهاجرین عراقی در آن ساکن‌هستند هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان جمعیت زیادی از عزاداران است. حضور موکب‌های پذیرایی و برگزاری آئین‌های خاص عرب‌های عراق باعث شده تا این محله شباهت زیادی به اربعین حسینی داشته باشد و از این رو میزبان شمار زیادی از عزاداران حسینی است.

روضه‌ها خانگی محافل بهشتی شهر در عزای سیدالشهدا (ع)

روضه‌های خانگی زیادی در جای جای شهر و در طول ۱۰ روز از محرم برپا و میزبان عزاداران بود. خانه‌هایی که به لطف نام مبارک اهل بیت (ع) و لطف صاحبانش سال‌هاست میزبان عاشقان اهل بیت و عزاداران است. این روضه‌های خانگی امروز و در روز تاسوعا نیز با برپایی برنامه‌های ویژه این روز و سینه زنی و روضه خوانی به یاد قمر بنی هاشم عزاداری کردند.

صاحبان برخی خانه‌های بهشتی عزاداران حسینی نیز که به برکت توسل به حضرت ابالفضل (ع) و برآورده شدن حاجات مشمول کرامت آن حضرت شدند با پخت غذا و توزیع آن به ادای نذر خود خود پرداختند.

سوگواری یک شهر به همت هیئت‌های کوچک و بزرگ

هیئت‌های بزرگ شهر تهران و مداحان سرشناس در روز تاسوعا با به راه انداختن دسته عزاداری در محل‌های برگزاری هیئات، جلوه‌ای دیگری از ارادت به ساحت مقدس حضرت عباس (ع) را نشان دادند. حضور اقشار مختلف مردم در این دسته‌ها حکایت از ریشه دار بودن ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع) و ۷۲ تن از یاران او دارد. عشقی که قرن‌هاست در دل شیعیان آن حضرت جای گرفته و سرد شدنی نیست.

یک شهر در عزای سقای کربلا/ بازار و امامزاده سیاهپوش شهادت علمدار

هیئت‌های بزرگ در طول ۱۰ شب از ماه محرم در نقاط مختلف شهر تهران برنامه‌های متفاوتی داشتند. حاج محمود کریمی در چیذر، سعید حدادیان در مهدیه امام حسن مجتبی، حسین طاهری در پادگان ولیعصر، نریمان پناهی در امامزاده معصوم، میثم مطیعی در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) غرب تهران، محمد حسین پویانفر در شمال تهران و دیگر مداحان در جای جای تهران به اجرای برنامه پرداختند که در این میان حضور مردم جلوه خاصی به این هیئت‌ها می‌داد. این هیئت‌ها در روز تاسوعا برنامه‌های ویژه سوگواری و عزاداری برگزار کردند.

سلام از راه دور به حضرت اباعبدالله در امامزاده‌های شهر

حرم‌های مطهر امامزاده‌ها و بقاع متبرکه شهر تهران نیز امروز میزبان مردم عزادار و هیئت‌های سینه زنی و زنجیرزنی بود. از جمله این امامزاده‌ها حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری بود که ویژه برنامه‌هایی در این مکان مقدس برگزار شد. از جمله این برنامه‌ها مرثیه خوانی و سخنرانی توسط ذاکرین اهل بیت (ع) بود و هیئت‌های عزداری و عزاداران نیز با حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم آستان مقدس این امامزاده جلیل القدر که در روایات ذکر شده زیارتش ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) دارد دل‌های خود را از راه دور روانه کربلا کردند.

از دیگر امامزاده‌هایی که امروز میزبان عزاداران روز تاسوعای حسینی بود امامزاده صالح تجریش بود که محمدحسین پویانفر در مراسمی به مرثیه خوانی و نوحه سرایی پرداخت.

بازار عزادار در روز تاسوعای حسینی

بازار تهران قرن‌هاست که یکی از مکان‌های شاخص در برگزاری عزاداری‌های ماه محرم است. از آنجا که در دهه‌های گذشته این منطقه مسکونی محسوب می‌شد و امروزه به علت کثرت مغازه‌ها و صنوف، کاربری تجاری پیدا کرده است، اغلب هیئت‌ها و دسته‌های بازار توسط کسبه و بازاریان برپا و اداره می‌شود. برپایی دسته‌های عزاداری و روضه‌ها از سوی کسبه بازار هر ساله جمعیت زیادی از عزاداران را از نقاط مختلف تهران به منطقه گلوبندک می‌کشاند. جایی که از روز هشتم محرم به احترام شهادت سیدالشهدا تعطیل و به روضه خانه‌ای بزرگ تبدیل شده است. گوشه گوشه بازار بزرگ در دالان‌ها و تیمچه‌ها هیئت‌های عزاداری برپا شده و بازاری‌ها به توزیع غذای نذری در کوچه پس کوچه‌ها مشغول می‌شوند.

یک شهر در عزای سقای کربلا/ بازار و امامزاده سیاهپوش شهادت علمدار

یکی از برنامه‌های قابل توجه در بازار تهران حضور دسته هیئت عرب‌هاست که با آداب و رسوم خاصی به اجرای برنامه می‌پردازند. کوچه شهید چترچی نیز از سالیان گذشته محل پخت حلوای نذری افرادی است که به واسطه گرفتن حاجت در روز تاسوعا و عاشورا اقدام به پخت حلوا می‌کنند و افراد زیادی برای برآورده شدن حاجات خود به این منطقه سر می‌زنند.

کد خبر 6167775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha