۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۲:۱۱

پژوهشگر حوزوی:

آغاز هیچ امامتی به سختی و سنگینی دوره امام سجاد(ع) نیست

آغاز هیچ امامتی به سختی و سنگینی دوره امام سجاد(ع) نیست

قم- پژوهشگر حوزوی گفت: آغاز هیچ امامتی به سختی و سنگینی دوره امامت امام سجاد علیه السلام نیست و لحظه ای که ایشان به امامت رسیدند در متن یک طوفان بزرگ بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی زاده شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری هیأت هنر و رسانه استان قم که در مجتمع آموزشی هدایت برگزار شد گفت: در دوره معاویه خلافت به سلطنت تبدیل شده بود و در این دوران اسلام راستین به اتمام رسیده بود.

حجت الاسلام مهدی زاده گفت: بعد از عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام یکی از عکس العمل های وحشتناک در مکه و مدینه آن بود که این دو مرکز به جایی برای رقاصه‌ها تبدیل شده بود.

وی گفت: در کوفه حجاج بن سقفی جنایات بسیار علیه شیعیان انجام می‌داد و هر کسی که احتمال می‌رفت شیعه باشد را سر می‌برید و این دوره یکی از سخت‌ترین شرایط زندگی شیعیان بود.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: آغاز هیچ امامتی به سختی و سنگینی دوره امامت امام سجاد علیه السلام نیست و لحظه‌ای که ایشان به امامت رسیدند در متن یک طوفان بزرگ بوده است.

وی ابراز کرد: خطبه‌ای که امام حسین علیه السلام در شب عاشورا برای اصحاب قرائت کرد را امام سجاد علیه السلام نقل کرده و ما روایت‌های اهل بیت علیهم السلام در روز عاشورا را باید بشناسیم که کدام اهمیت بالاتری دارند.

حجت الاسلام مهدی زاده بیان کرد: عطش در واقعه کربلا سه روز به طول کشید و سپاه عمر سعد تصمیم داشت تا حضرت از تشنگی به شهادت برسد.

وی گفت: در روز عاشورا چندین صحنه بود که برای امام سجاد علیه السلام بسیار سخت و سنگین بود.

این کارشناس دینی افزود: امام حسین علیه السلام تلاش کرد تا جایگاه حضرت علی اکبر علیه السلام را پررنگ‌تر کند و دشمن در روز عاشورا پس از شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام اطمینان حاصل کرد که جانشین سیدالشهدا علیه السلام را به شهادت رسانده است.

وی عنوان کرد: در شب عاشورا اصحاب گرد حبیب جمع شدند و گفتند تا ما زنده‌ایم نباید کسی از اهل بیت علیهم السلام وارد میدان شود و این نشان از اوج ایثارگری اصحاب امام حسین علیه السلام بوده است.

حجت الاسلام مهدی زاده ادامه داد: حضرت علی اکبر علیه السلام اولین نفر از قوم بنی هاشم بود که وارد میدان شد و حضرت در ابتدا به دستور امام حسین علیه السلام با اهل خیمه وداع کرد.

وی افزود: برای حفظ امام سجاد علیه السلام علی اکبر علیه السلام که شخصیتی در خلق و سیرت شبیه‌ترین فرد به رسول الله بود به میدان رفت و در نهایت به شهادت رسید.

برگزاری مراسم عزاداری هیأت هنر و رسانه استان قم به مدت دو شب دیگر در مجتمع آموزشی هدایت قم ادامه دارد.

احمد علوی از شاعران آئینی استان قم در شب اول هیأت هنر و رسانه به شعرخوانی و در ادامه نیز حسن مالکی نژاد از مداحان اهل بیت علیهم السلام به ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و خاندان مطهر ایشان پرداخت.

کد خبر 6170189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha