۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰

کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

لزوم نوشیدن آب به اندازه کافی در روزهای گرم

لزوم نوشیدن آب به اندازه کافی در روزهای گرم

بوشهر- کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در روزهای گرم، منتظر احساس تشنگی نباشید، به اندازه کافی آب بخورید.

به گزارش خبرگزاری مهر، پریوش بهادری با بیان اینکه یکی از اهداف اولیه در مدیریت تغذیه در هنگام گرمازدگی آب‌رسانی مجدد است، اظهار داشت: نوشیدن مایعات زیاد، به‌ویژه آب، برای جایگزینی مایعات از دست رفته بدن بسیار مهم است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اضافه کرد: تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شود، یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک به جز (مبتلایان به فشارخون) با کمی لیموترش همراه خاکشیر و تخم شربتی می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد.

وی تصریح کرد: عدم تعادل الکترولیت‌ها در گرمازدگی به دلیل تعریق زیاد شایع است و الکترولیت‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم برای عملکرد مناسب سلول حیاتی هستند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان با بیان اینکه گنجاندن مواد غذایی غنی از الکترولیت می‌تواند به بازیابی تعادل بدن کمک کند، گفت: موز، پرتقال، سبزیجات برگدار منابع عالی پتاسیم هستند و مصرف غذاهایی مانند آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و حبوبات می‌تواند مقدار کافی منیزیم را تأمین کند.

بهادری تأکید کرد: در روزهای گرم از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار خودداری کنید، زیرا می‌توانند کم‌آبی بدن را بدتر کنند.

احتمال التهاب در اثر گرمازدگی

وی با بیان اینکه گرمازدگی می‌تواند باعث التهاب شود، افزود: مصرف گروه‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان از جمله میوه‌هایی مانند، انواع توت‌ها، انگور، گیلاس و مواد با خواص ضدالتهابی می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

بهادری اظهار کرد: ترکیب اسیدهای چرب امگا ۳ که در غذاهای دریایی مثل ماهی‌ها یافت می‌شود می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: پروتئین‌ها یکی از مواد مغذی مهم برای بهبودی از گرمازدگی است و می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و حمایت از عملکرد ایمنی کمک کند.

وی بیان کرد: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا می‌تواند مقدار کافی پروتئین برای کمک به بهبودی فراهم کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند، درست است که تغذیه نقش مهمی در بهبود گرمازدگی دارد اما نباید جایگزین درمان پزشکی شود.

کد خبر 6172290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha