۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۳۸

رییس محیط زیست نقده:

تالاب درگه‌لطف‌الله نقده با ۱.۵ میلیون مترمکعب آب احیا شد

تالاب درگه‌لطف‌الله نقده با ۱.۵ میلیون مترمکعب آب احیا شد

ارومیه - رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب «درگه‌لطف‌الله» این شهرستان پس از ۲۵ سال با ۱.۵ میلیون مترمکعب آب احیا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر قائمی در این زمینه افزود: آبگیری این تالاب از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده است.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده اضافه کرد: امسال علاوه بر این، تالاب گرده قیت این شهرستان با همکاری جوامع محلی بعد از ۲۵ سال بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب از رودخانه «گدار» آبگیری و احیا شد.

قائمی در ادامه گفت: احیای تالاب‌های این منطقه نقش مهمی در بازگشت زندگی جانواران و بویژه پرندگان مهاجر و بومی این منطقه داشت و بسیاری از چاه‌های آب کشاورزان و دامداران نیز دوباره احیا شده است.

تالاب «درگه‌لطف‌الله» یکی از تالاب‌های فصلی جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۳۰ هکتار در هفت کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

کد خبر 6172736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha