۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۱

رییس انجمن فولاد:

می‌توان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری احداث کرد

می‌توان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری احداث کرد

رییس انجمن فولاد ضمن تاکید بر لزوم سیاست‌گذاری یکپارچه در مورد تولید برق، گفت: می توان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری ایران احداث کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: وزارت نیرو باید ابتدا در مورد میزان و ظرفیت تولید برق در مناطق مختلف کشور برنامه ریزی کند. اگر منابع مالی هم ندارد فراخوان بزند و نسبت به جذب سرمایه گذار از طریق اعطای مشوق و … اقدام کند.

وی افزود: در صورت فراهم کردن زمینه، می‌توان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری ایران احداث کرد. منتهی این مسائل متولی می‌خواهد و در صورتی که وزارت نیرو و صمت در این خصوص برنامه ریزی نکنند، سیاست‌ها همچنان به صورت جزیره‌ای و بی حاصل اتخاذ خواهد شد.

سبحانی تصریح کرد: معاونین طرح و برنامه وزارت نیرو و صمت با هدایت سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای این سیاست باید اقدام کنند.

این مقام صنفی در ادامه با اشاره به مشکلات صنایع در بخش تأمین انرژی اظهار کرد: در این رابطه نکته مهم، بحث عدالت توزیع خاموشی‌هاست که نه تنها در صنعت فولاد بلکه در صنایع مختلف رعایت نمی‌شود.

سبحانی تاکید کرد: به ما گفتند برای تأمین برق مورد نیاز خود، نیروگاه تأسیس کنید و برق خود را تولید کنید؛ با وجود اینکه تأسیس نیروگاه، تخصص فولادسازان نیست اما این کار را هم کردیم؛ چرا این برق تولیدی خود را از خودمان دریغ می‌کنید؟! از ۴٠٠٠ مگاوات مورد نیاز، حدود ٣٠٠٠ مگاوات را خودمان تولید می‌کنیم. حداقل این برق تولیدی نیروگاه‌های خودمان را دیگر دریغ نکنید.

وی در ادامه با اشاره به تولید فولاد اظهار کرد: بعد از روند صعودی فولاد طی سال‌های اخیر در گزارش‌های سه ماهه امسال این روند با کاهش ۱,۶ درصدی مواجه شد که عمده دلیل آن ناشی از محدودیت‌های برق و اعمال زودتر از موعد آن و از ابتدای خرداد ماه بوده است. البته آمارها نشان می‌دهد که وضعیت در بالادست فولاد بهتر است و با وجود همه چالش‌ها با ۱۴ درصد رشد نیز همراه بوده است.

رئیس انجمن فولاد توضیح داد: محدودیت برق یکی از مهمترین بحران‌ها برای مجموعه صنعت فولاد است؛ اگر کمبود برق وجود دارد، این محدودیت را سرشکن کرده و به صورت یکسان برای همه صنایع اعمال کنند؛ این درحالیست که حتی برای خود شرکت‌های مختلف فولادی هم به‌صورت یکسان و برابر محدودیت‌ها اعمال نمی‌شود؛ نکته مهم اما اینجاست که برای دو ساعت قطعی برق فولادی‌ها، از حدود دو تا سه ساعت پیش از زمان قطعی، بایستی تولید را متوقف کرد تا بتوان خطوط را تخلیه کرد (در صورت وجود موارد مذاب و… در مدار تولید؛ قطعاً آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مدار تولید خواهد داشت). از سوی دیگر، بلافاصله پس از وصل شدن برق از همان لحظه اول، نمی‌توان تولید را از سر گرفت و بایستی شرایط لازم برای تولید را فراهم کرد؛ بنابراین چند ساعت هم در این مقطع، تولید متوقف است. بر این اساس قطعی دو ساعته برق برای فولادی‌ها، حدود هشت ساعت، را برای تولید از دست می‌دهد.

کاهش ۱۹ درصدی صادرات فولاد

سبحانی در ادامه به صادرات فولاد هم اشاره کرد و افزود: کل صادرات فولاد کشور در سه ماهه نخست امسال ۱,۶ میلیارد دلار بوده که بیانگر کاهش ۱۹ درصد کاهش ارزش صادرات است؛ در واقع نسبت به مدت مشابه سال قبل در مجموع با افت ۴۰۰ میلیون دلاری در صادرات مواجه شده ایم که عمده دلایل کاهش صادرات فولاد، افت قیمت‌های جهانی و وجود ترمزهایی در داخل کشور بوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در بحث واردات همچنان شاهد رشد واردات ورق سرد و پوشش دار هستیم. در حالی که بیش از ۶۰ درصد تولید کشور خالی است و توان تولید در این بخش را دارد. در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار ورق سرد و پوشش دار وارد شده که می‌تواند در کشور تولید شود و البته نیازمند حمایت تعرفه‌ای است.

سبحانی تصریح کرد: مصرف ظاهری فولاد ۵,۸ درصد رشد داشته که این رشد نیز ناشی از کاهش صادرات است.

وی در ادامه اظهار کرد: کاهش تولید و کاهش صادرات فولاد ناشی از چالش‌های مختلف است؛ یکی از مسائل مهم فولادسازان، افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و نرخ واقعی ارز و عدم توجیه اقتصادی تولید است.

سبحانی افزود: در گذشته در کشور ما مشکلاتی مانند انرژی و نیروی کار وجود نداشته است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان بوده ایم اما اکنون این رتبه جهانی با وجود چالش‌های مختلف در حال از دست رفتن است.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی هر ساله در فصل گرم با کمبود برق و در فصل سرد با کمبود گاز مواجه ایم و این مسأله ما را با «تولید از دست رفته فولاد» در هر سال مواجه می‌کند که هر سال نیز در حال افزایش است.

سبحانی گفت: ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور ایجاد شده که تولید واقعی با آن فاصله دارد و اکنون اگر همین تولید ۳۲ میلیون تن را در نظر بگیریم، باز هم با کمبود برق و گاز مواجه هستیم و رقمی معادل ۷۹ همت در سال ۱۴۰۰، ۶۷ همت در سال ۱۴۰۱ و ۹۸,۶ همت در سال ۱۴۰۲ تولید از دست رفته فولاد است. عدم تأمین زیرساخت‌های تولید، امنیت سرمایه گذاری و رسیدن به سود پیش‌بینی شده توسط سرمایه گذاران در زنجیره فولاد را از بین می‌برد.

وی گفت: در گذشته سازمان طرح و برنامه اقدام به کارشناسی و برآورد طرح‌ها و برنامه‌های کشور می‌کرد که با حذف این سازمان هر بخش اقدام به انجام طرح‌های جزیره‌ای کرد.

وی افزود: در صنعت فولاد برای افق ۱۴۰۴ رقمی معادل ۵۵ میلیون تن هدف‌گذاری شده بود که شاید به جرأت بتوان گفت تنها صنعتی که تا سال آینده تا حد زیادی امکان دستیابی به این هدف را دارد صنعت فولاد است. اما دستیابی به چنین هدفی نیازمند تأمین انرژی حل چالش‌های ارزی و تسهیل سیاست‌های صادراتی است. حل مشکلات و چالش‌های صنعت فولاد نیازمند تعامل معاونت طرح و برنامه سه وزارتخانه صمت، نیرو و نفت است که بارها پیشنهاد آن را مطرح کرده ایم.

کد خبر 6173152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha