۲ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۰

با کمک اکسید آلومینیوم صورت گرفت؛

ساخت پنل خورشیدی نانوسرامیکی با کارایی هزار برابر

ساخت پنل خورشیدی نانوسرامیکی با کارایی هزار برابر

محققان با کمک اکسیدآلومینیوم نانوساختار موفق به ساخت پنل خورشیدی سرامیکی شدند که هزار برابر کارایی بالاتری نسبت به پنل‌های معمولی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، استفاده از فتوولتائیک یکی از گزینه‌های بسیار جدی برای تامین انرژی است اما هنوز چالش‌هایی در مسیر این فناوری قرار دارد تا این فناوری بتواند عمومیت بیشتری پیدا کند. به تازگی یک ماده سرامیکی ساخته‌اند که می‌توان از آن برای تولید سلول‌های فتوولتائیک استفاده نمود.

به گفته محققان این پروژه در ETH Zurich استفاده از این سرامیک موجب می‌شود تا پنل‌ خورشیدی هزار برابر کارایی بالاتر نسبت به پنل‌های فتوولتائیک سیلیکونی فعلی داشته باشد. این سطح از افزایش کارایی می‌تواند بازار سلول‌های خورشیدی را متحول کند.

آنچه که مشخص شده این است که وجود نانوساختارها در این سرامیک موجب چنین عملکرد بالایی در آن شده است. این سرامیک به دلیل ضریب جذب بالای نور و همچنین رسانایی خوبی که دارد برای استفاده در پنل‌های خورشیدی مناسب است. رسانایی این سرامیک حتی بهتر از پرووسکیت و سیلیکون است.

لایه‌ای که نور را جذب می کند، از اکسید آلومینیوم و نانوذرات پروسکیت استفاده می‌کند زیرا این دو ویژگی‌های قابل توجه جذب نوری دارند. پرووسکیت‌ها در یک لایه اکسید آلومینیوم بسیار پایدار گنجانیده شده‌اند که به نوبه خود آن‌ها را از گرما، رطوبت و تأثیر مکانیکی محافظت می‌کند.

هنگامی که نور خورشید وارد سرامیک می‌شود، الکترون‌های موجود در نانوذرات پروسکیت برانگیخته می‌شوند و به سطح انرژی بالاتری می‌روند. این الکترون‌های برانگیخته پس از آن بسیار مؤثر جمع آوری می‌شوند، به کریستال‌های اکسید آلومینیوم منتقل شده که کانال‌های سرامیکی هستند و برای ایجاد جریان الکتریکی به سطح منتقل می‌شوند.

این ساختار و بافت خاص آن، سرامیک را قادر می‌سازد تا به طور مساوی انرژی حاصل از خورشید را در تمام سطح خود برساند و به دمای واکنش بحرانی بالا در ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد در کل ماده برسد. ثابت شده است که این نوع جدید از پنل خورشیدی ۱۰۰۰ برابر قوی‌تر از پنل‌های قدیمی سیلیکونی خورشیدی است. جالب اینجاست که این بدان معناست که از یک متر مربع سرامیک، به اندازه هزار متر مربع پنل خورشیدی معمولی می‌توان برق تولید کرد.

این سرامیک از ویژگی تقسیم مولکول‌های آب به هیدروژن و اکسیژن در زیر نور خورشید برخوردار است و منجر به تولید و همچنین ذخیره سوخت هیدروژن تمیز می‌شود.

محققان همچنین روشی برای استفاده از چاپ سه‌بعدی برای تولید سرامیک ایجاد کرده‌اند، این کار می‌تواند به انرژی خورشیدی ارزان‌تر و همه کاره‌تر برای استفاده در جاهای مختلف کمک کند.

کد خبر 6174002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      22 13
      اگر بتونیم خودمون بسازیم هرخانه و کارگاه و کارخانه می‌تونه خودش برق خودراتامین کندو تمام اقلام گازسوزهم برقی کنیم( هنوزمشکل ذخیره برق هست البته مثل اینکه اون هم پیشرفتهایی داشته،مثل تولید باتری‌های یک میلیون کیلومتری برای خودرو ),وگازبیشتری صادر کنیم،ایستگاههای برق آبی را هم از مدار خارج کنیم
      • ناشناس ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
        36 8
        سلام نظر خوبیه ولی وقتی ما بسازیم بقیه هم می تونن بسازن و دیگه نیازی به گاز ما ندارن
      • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
        6 3
        البته هزار کیلومتر صحیحه
      • علاءدین ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
        26 17
        داداش حواست است تو ایرانیم فاز آلمان و ژاپن گرفتی
      • افشین ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
        9 10
        متاسفم برای افرادی مثل علائ دین که تا این اندازه خود تحقیر هستند و بی خبر. حداقل در نانو ما جزو ده کشور اول دنیا هستیم. در خیلی از فناوریهای دیگه هم همینطور. حتما الان از خودرو میخوای بگی.چکش تحقیر امثال شما شده همین مافیای خودرو.برای دیدن بقیه هم که نابینا هستید.
      • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
        9 1
        گاز در صنایع پتروشیمی به پلیمر تبدیل میشه که ارزش افزوده بیشتر از خام فروشی داره
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      19 5
      خیلی عالی امیدوارم بشر هر چه زودتر از وابستگی به سوخت های فسیلی خلاص بشه
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      6 0
      آقای هزار برابر! یعنی اگر راندمان یک پنل با ۲۰ درصد راندمان ۱۰۰ وات برق تولید کنه اینطوری ۱۰۰ کیلو وات تولید میکنه. کمی به حرفی که میزنی دقت کن. ترجمه فقط به انگلیسی بلد بودن نیست باید اپسیلونی هم شده تخصص داشته باشی. هزار برابر!
    • حمید IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      2 1
      هزار برابر افزایش بازده اشتباهه. بازده سلولهای خورشیدی در حال حاضر حدود ۱۰ الی ۱۵ درصده. یعنی در ایده آل ترین حالت ممکن امکان ده برابر شدن بازده وجود داره
    • پرویز رضایی ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 0
      با توجه به گرم شدن روزافزون کره زمین و لزوم کاهش استفاده از سوخت های فسیلی ، لازمه که انرژی خورشیدی بیشتر وارد زندگی مردم بشه و این استقبال از انرژی خورشیدی هم باید توسط مردم باشه و هم دولتها ،، بعنوان مثال با حمایت دولت و مشارکت مردم هر خانه یک پنل خورشیدی روی پشت بام داشته باشه
    • پرویز رضایی ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      3 0
      هر ماشین سواری اگر بجای سقف فلزی یک پنل خورشیدی روی سقف داشته باشه ،، در حال حرکت می تونه نیروی خودش رو از خورشید بگیره
    • محترم IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      0 4
      دولت باید تمهیداتی در اختیار مردم قراردهد تا مردم هم سرمایه گزاری کنند. من به شدت دنبال این نوع سرمایه گزاری هستم چون کارخانه رمز ارز دارم ومتاسفانه با بی بینشی دولت زمین گیر شده ایم. اگر درآمد کارخانه صدمیلیون است برق چهارصدمیلیون قبض می دهد چه خوب است به ما وام بدهند تا ماهم از برشکستگی نجات پیداک
    • ا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 0
      بنابراین زمانی که این پنل های جدید تجاری سازی بشه فاتحه انرژی های فسیلی (نفت و گاز ) خونده شده چند دهه فروش نفت و گاز مردم ایران و از فقر نجات نداد آینده امیدوار کننده هستش
    • علی ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      2 0
      اگر این صفحات فلزی باز تابش نور و گرما نداشته باشن عالی است در غیر این صورت دمای زمین گرم‌تر می شود.
    • حسین دوستی FR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      4 0
      معمولا مرسوم هست در ارائه اخبار فناوری و علمی رفرنس خبر در انتهای مطلب قرار داده میشه. لطفا رفرنس خبر رو بارگذاری بفرمایید چون به نظر میرسه خبر درست ترجمه نشده خصوصا در ارائه واحدها مثل کارایی هزار برابری که عملا عدد بی معنایی هست.
    • داودبقایی پور ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      0 0
      بسم‌الله الرحمن الرحیم تکنولوژی ساخت پنل‌های خورشیدی جدید بدست اوردهٔ وبرق و هیدروژن تولید وصادر کنيد انشالله والسلام
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      0 0
      مهر نیوز لطفاً مأخذ این خبر را هم بفرمایید
    • علی اکبر آذری IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      0 0
      خوب وعاله از کجا تهیه کنیم
    • منتظر القائم ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      0 0
      بسم الله الرحمن الرحیم هو العلیم بنام انکه فکرت آموخت علم فناوری و تکنولوژی صنعت و کشاورزی موهبت توان فکری علمی کاری معرفتی الهی است از روح خودش در انسان دمید به کافر ومومن در دنیا بخشید ولی خانه اخرت زندگی جایدوان با تقوا الهی علم باید در خدمت کرامت انسانی باسد نه شقاوت ظلماتی علیه بشریت
    • اسماعیل IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
      1 0
      یک ترجمه ناقص از یک مقاله انگلیسی که اعداد فضایی از تولید این نوع پنل ارائه کرده است جایی که نوشته هر متر مربع از این پنل در مقایسه با پنل های سیلیکونی ۱۰۰۰ برابر انرژی تولید میکند که در مقاله اصلی اصلا چنین ادعایی نشده و اشاره به دوبرابر بودن تولید شده است.