۴ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۳۹

محراب جمعه/۹؛

مردمی بودن از وظایف ائمه جمعه است

مردمی بودن از وظایف ائمه جمعه است

حجت‌الاسلام ایزانلو با تأکید بر اینکه مردمی بودن جایگاه امام جمعه را ارتقا می‌دهد گفت: به خاطر همین مردمی بودن است که مردم از هیچ دریغی به دفتر امام جمعه دریغ نمی‌کنند.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فریضه شکوهمند نمازجمعه یکی از جلوه‌های بعد سیاسی و اجتماعی اسلام است. پیامبر اکرم (ص) در نخستین روزهای هجرت به مدینه، بنیاد آن را نهاد تا مرکزی برای اجتماع هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی، سیاسی، بیداری عمومی امت اسلامی و … باشد. نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعی خطبه‌ها، نماز جمعه به نماز عبادی-سیاسی نیز مشهور شده است.

حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه می‌فرمایند نماز جمعه موجب می‌شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد می‌گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه علیهم السلام هستیم که همه امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. … مسأله دیگر خطبه‌های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می‌افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است.... ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید.

این رویداد، منبر ندای اسلام و دعوت به تهذیب نفس، روشنگری افکار و بصیرت مسلمانان محسوب می‌شود و خطبای جمعه رسالت حق‌گویی و تقوا آموزی دارند بر همین اساس برای واکاوی نقش و جایگاه شبکه امامت در جامعه اسلامی با حجت الاسلام جواد ایزانلوامام جمعه عطاملک به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام مهدی رسولی امام جمعه شعیبیه در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره جایگاه نماز جمعه گفت: وجود سوره جمعه در قرآن کریم خود نشان دهنده جایگاه عظیم و رفیع نماز جمعه در دین مبین اسلام است.

امام جمعه عطاملک مردم عطاملک را مؤمن، معتقد و متدین خواند و اظهار داشت: نماز جمعه به عنوان پناه مردم است؛ روزهای جمعه که مردم در نماز جمعه شرکت می‌کنند و مشکلات و بحث‌های خود را مطرح می‌کنند؛ دفتر امام جمعه نیز به عنوان یک پناه مردم است که در طول هفته با مراجعات خود به این دفتر، نشان می‌دهند که نهاد امامت جمعه برایشان با ارزش است.

وی روایات نماز جمعه را متعدد ارزیابی کرد و ابراز داشت: بعد از انقلاب جایگاه نماز جمعه بسیار رفیع شد؛ بویژه وقتی مردم می‌بینند که امام جمعه به مشکلات و مسائلشان اهمیت می‌دهد و این مشکلات از طریق امام جمعه حل می‌شود؛ امام جمعه‌ای که به فرمایش رهبری مردمی است؛ این امتیاز بالایی برای خود امام جمعه و جایگاه امامت جمعه است.

حجت‌الاسلام ایزانلو تصریح کرد: هر کدام از مسئولان یعنی استاندار و فرماندار و دیگر مسئولان خصوصیت خود را دارند، اما چیزی که امام جمعه و جایگاه نماز جمعه را از دیگر مسئولان متمایز می‌کند همین مردمی بودن امام جمعه است.

امام جمعه عطاملک طبق آیات قرآن گفت: امام جمعه‌ای موفق است که رسولاً منهم و فی الامیین باشد یعنی هم در بین مردم و هم با مردم باشد؛ جایگاه نماز جمعه را نخست امام جمعه باید اهمیت بدهد؛ این اهمیت هم با حضور در بین مردم متبلور می‌شود؛ اگر امام جمعه زحمت کشید و وقت گذاشت و در بین مردم بود، مشکلات حل می‌شود، مردم هم به جایگاه امامت جمعه امیدوار می‌شوند که در رأس آن امیدوار به ولایت فقیه و جایگاه مقام معظم رهبری خواهند شد.

وی خود را بنا به دستورات رهبر معظم انقلاب و انتقال آن به وسیله ریاست محترم شورای سیاستگذاری، موظف و مقید به مردمی بودن دانست و اظهار داشت: بنده بیشتر اوقات ماشین را کنار می‌گذارم و پیاده در شهر تردد می‌کنم؛ قبل از نمازهایی غیر از نماز جمعه سعی می‌کنم یک ساعت قبل آن حضور داشته باشم.

حجت‌الاسلام ایزانلو یکی از خاطرات خوب خود را زمانی عنوان کرد که در صف آرایشگاه نشسته بوده است و با جوانی هم صحبت می‌شود و توضیح داد: برای اصلاح سر و صورت رفته بودم؛ جوانی آمد و تعجب کرد که شما امام جمعه هستید یا یک روحانی معمولی شهر؟ وقتی صحبت کردیم، این جوان لذت برد که یک امام جمعه مانند دیگران در صف آرایشگاه برای این کار نشسته است؛ این برای من خوب بود و وقتی مردم این را می‌بینند، یک امیدواری برای مردم است.

امام جمعه عطاملک از کمک‌های مردمی به دفتر امام جمعه صحبت کرد و گفت: همین مردمی بودن باعث شده است که مردم برای امام جمعه حکم آباد خانه و دفتر بسازند؛ چون بنده را یکی از خودشان می‌دانند و سعی می‌کنند به هر نحو به این نهاد مقدس کمک کنند.

وی در بیان خاطره‌ای دیگر اظهار داشت: به همراه مسئولان استان و شهر برای زمین چمن بچه‌های شهر به مشهد رفتیم که خیلی خوشحال شدند؛ اکنون همین نوجوانان و جوانان در هر برنامه‌ای برای کمک کردن به ما رقابت می‌کنند؛ جوان و نوجوان می‌بیند که امام جمعه در کنار وظیفه خود دغدغه‌مند است؛ این خوشحالی برای ما هم هست، ما هم خوشحالیم که مردم شاد و خوشحال هستند.

کد خبر 6176472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha