۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۵۷

چلّه شعور «مجله مهر»؛ /۱۹

دین بر زبان‌ها جاری است؛ تا آنجا که معاش برقرار باشد!

دین بر زبان‌ها جاری است؛ تا آنجا که معاش برقرار باشد!

امام حسین (ع) می‌فرمایند: «مردم بنده دنیایند و دین بر زبانشان جاری است، تا آنجا که معاششان برقرار باشد، پس چون به بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: مثال جمع شدن ظلم و حق، مثال آب و روغن است. ماهیت‌شان فرق می‌کند؛ جمع‌ناپذیر است! حق آنجا راهش از باطل جدا می‌شود که حاضر است سر بدهد اما دستش را به ظلم آلوده نمی‌کند. مردم اما در تمام تاریخ میان حق و باطل سردرگم بوده‌اند؛ تشخیص گاهی سخت و گاهی آسان بوده؛ عده‌ای در راه حق سربلند و عده‌ای در مسیر باطل بدنام و بدعاقبت شده‌اند.

اینجا در نوزدهمین شب چله شعور مجله مهر، چند خطی از حسین بن علی (ع) را می‌خوانیم که برای شیعیان و دوستدارانش درباره استوار ماندن در راه حق و عدالت فرموده است. این سخنان از کتاب حکمت‌نامه امام حسین نوشته مرحوم ری‌شهری انتخاب شده که در بخش‌هایی از آن به اهمیت ایستادگی و مقاومت علیه ظلم تاکید شده است. همچنان که در روز عاشورا قاطع و صریح در حالی که می‌داند چه پیش خواهد آمد، می‌گوید: «هرگز (کسی) مانند من با (کسی) مانند یزید بیعت نمی‌کند.»

مرگ باعزت بهتر است...

در این کتاب به یکی از جملات معروف امام حسین (ع) اشاره شده که حتماً بارها به گوشتان خورده است. سومین امام شیعیان به حفظ کرامت انسانی بسیار اهمیت می‌دهد و در یکی از سخنان خود می‌فرماید: «هیهات منا الذله»

معنای این جمله مشهور آن است که «هرگز از ما ذلت و خواری بر نمی‌آید!» و این مصداق همان جمع‌ناپذیر بودن آب و روغن است.

ایشان بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. به عنوان مثال فرمودند: «زندگی با ستمگران، خفت و خواری است.» و در جایی دیگر حدیث آزادگی و عزت نفس را اینطور برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشته‌اند: «مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.»

قرآن پشت خانه ما نازل می‌شد

با همه این نصیحت‌ها، امامِ معصوم دنیای پر از طمع و انسان‌های فراموش‌کار و عهدشکن را خوب می‌شناسد. او خود شهید شد چرا که کوفیان در مقابل وعده‌های پول و طلا و ثروت لرزیدند و تا جایی کنار نوه پیامبر ماندند که به نفع‌شان بود. اما آنجا که دنیایشان در ایستادن کنار ظلم تأمین می‌شد، حق را فراموش کردند.

باز هم امام حسین دست از دلسوزی و هشدار برنداشت و به نامردمان اینطور حقیقت را یادآوری کرد: «من فرزند کسی هستم که منزلت او را می‌دانید؛ حقیقت روشن است و بر آن پرده‌ای نیست. مگر پیامبر خدا، پدر و جد من نیست؟ من ماه شب چهارده هستم، اگر ستارگان در پرده اند. مگر قرآن صبحگاهان و شامگاهان در پشت خانه‌های ما نازل نشد؟»

نوه پیامبر می‌فرماید: «یزید، با من به جنگ برمی‌خیزد و خداوند میان من و او حاکم خواهد بود و کارها آن گونه که او می‌خواهد نیست. ای ناصحان خداوندی! این شمایید که از طرف خداوند فرمان‌روایید و شمایید که امانتدار ادیان آسمانی هستید. چگونه و بر اساس کدام آیه و سنت پیامبر، دورشدگان، آن (خلافت) را، از اهلش (خاندان پیامبر) ربوده‌اند؟»

دین بر زبان‌ها جاری است؛ تا آنجا که معاش برقرار باشد!

او جایی دیگر تکان دهنده و به فکر فرو برنده می‌فرمایند: «مردم بنده دنیایند و دین بر زبانشان جاری است، تا آنجا که معاششان برقرار باشد، پس چون به بلا آزموده شوند، دین‌داران اندک می‌شوند.»

کد خبر 6176577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • خالو ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      9 0
      درست و دقیق.دینشان دنیایشان است.معاششان برقرار دیندارند.معاش نباشد یا سر سوزنی ترس دینشان هم توهمی بیش نیست.
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      15 0
      عالی بود سخنان زیبا و ماندگار امام حسین (ع) حادثه عاشورا بزرگ ترین حادثه تاریخ
    • مسلم ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      6 3
      واقیعتی غیر قابل قبول در زمان ما امامشان را تا اربعین همراهی میکنند پیاده روی اربعین اگر پشتیبانی وخدماتی نداشته باشد بک نفر قدم نمی گذارد امتحانش مجانی است نیاز نیست بگوی من با حسینم
      • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
        7 1
        زود قضاوت نکن هزینه می دهیم و مرارت و سختی می کشیم در موقعیت ناجور جغرافیایی راهپیمایی می کنیم اینها حساب نمیکنی چسبیدی به خیال
      • دلداده به ره عشق ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
        5 1
        جان ومال وفرزند و پدر ومادرم به فدای مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. یا امام حسین ع امسال هم مرا در پیاده روی اربعین بپذیرید.و جواز را خودتون صادر فرمایید ما فوق العاده دل شکسته ایم.
      • کیوان IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
        5 3
        آقای مسلم ! مسلّم است که بیش از ۲۰ میلیون زائر در یک مسیر ۱۰۰ کیلومتری نیاز به آب و غذا و استراحت دارد این یک همایش و کنگره عظیم مسلمانان و آزادیخواهان جهان است. شما مفهوم و فلسفه این کار را نفهمیده. مطمئن باشید اگر آب و غذای رایگان و نذری هم نباشد باز هم عاشقان اباعبدالله (ع) این راه را می روند.
      • ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
        4 0
        ببند در زمان قدیم که پذیرای نبوده مردم با جان و دل میرفتن
    • راضیه ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
      3 0
      دقیقا همینه
    • راضیه IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
      2 0
      بسیار عالی بود
    • روشنگر IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      4 0
      اینم جواب همه اونهایی که میگن بعضی چیزا باعث شد ما از دین برگردیم از زبان ارباب غیب دانمان،
    • ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      آقایون این روایت مارو خطاب قرار داده ها؟؟؟؟ چرا هی خودتونو دیندار و بقیه رو بی دین میدونید ما نمیخواد بدون غذا دیندار باشیم مرد باشیم به ناموس مردم تعرض نکنیم باقی پیشکش