۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۰

روایت مهر از خدمات شهید خدمت-۱۲

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

بندرعباس- دولت سیزدهم که در حال سپری کردن روزهای نهایی خود است خدمات بسیاری را در استان هرمزگان از خود به یادگار گذاشته که در این گزارش به بخش‌هایی از آن پرداخته‌ایم‌.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علی ستاری: دولت سیزدهم به عنوان دولتی که افتخار دارد از جانب مقام عظمای ولایت به عنوان «دولت کار و امید» لقب بگیرد به نقطه پایان خود رسید و در چند روز آینده چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران با مسؤولیت مسعود پزشکیان کار خود را آغاز خواهد کرد از این رو لازم است بخشی از برش استانی کارنامه دولت سیزدهم را در هرمزگان مورد بررسی قرار دهیم.

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

«دولت مردمی ایران قوی» به ریاست «آیت الله رئیسی» با برگزیدن «مهدی دوستی» به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در هرمزگان تقریباً خط و مشی خود را برای این استان به نمایش گذاشت؛ در نظر گرفتن یک مهندس برای هرمزگان نشان از این داشت که دولت سیزدهم نقشه‌های زیادی برای هرمزگان دارد و باید ساخت و سازهای زیادی در استان انجام شود و از طرفی ریل برخی حرکت‌ها در استان نیز تغییر کند بر همین اساس نخستین اولویت دولت سیزدهم در هرمزگان تحت عنوان «آب و آموزش» مشخص شد چرا که در آغاز به کار دولت بیش از ۴۰۰ روستا فاقد هر گونه منبع قابل اتکای آب شرب بودند و با تانکر آبرسانی می‌شدند و از سویی دیگر دست فرزندان هرمزگان از کرسی‌های دانشگاه‌های مطرح کشور کوتاه بود و باید فکری برای حال و آینده هرمزگان می‌شد.

از شکستن تابوی کنکور تا افتتاح ۱۸۳۰ کلاس در هرمزگان

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

در حوزه آموزش که آینده هرمزگان را تحت تأثیر خواهد گذاشت طرح توانمندسازی معلمان به عنوان نخستین اقدام عملی دولت آغاز شد و در گام بعدی این طرح به دانش‌آموزان نیز تسری پیدا کرد و نتیجه آن موفقیت دانش آموزان هرمزگانی در کنکور بود که برای نخستین بار سهم هرمزگان از رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور افزایش یافت و ۱۷ دانش‌آموز هرمزگانی موفق شدند رتبه‌های دو رقمی و یک دانش‌آموز هرمزگانی نیز موفق به کسب رتبه یک رقمی در کنکور شد؛ در حوزه زیرساختی آموزش نیز از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۳۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش هرمزگان شده است و طبق اعلام استاندار هرمزگان ۳۰۰ کلاس درس جدید نیز طی دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید تا تعداد کلاس‌های درس ساخته شده برای ساختن آینده در هرمزگان به ۲ هزار و ۱۳۰ کلاس برسد.

تأسیس ۳۰ هنرستان تخصصی و جوار کارگاهی بر اساس نیازهای استان، افزایش ۱۵۰ درصدی ورودی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان و حل مشکل عدم ماندگاری معلمان در بشاگرد و جزایر محروم خلیج‌فارس با جذب ۳۰۰ معلم بومی مختص این مناطق از دیگر نقاط مثبت عملکردی در کارنامه آموزشی دولت سیزدهم است.

آبرسانی به ۳۳۱ روستا و ۶ شهر هرمزگان در دولت سیزدهم

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

دستاورد دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی هرمزگان نیز بی‌بدیل و چشمگیر است، با تلاش‌های انجام شده در این دولت درصد بهره‌مندی جمعیت شهری و روستایی هرمزگان از آب شرب سالم و بهداشتی ۸ درصد افزایش یافت و آبرسانی به ۲۳۱ روستا و ۶ شهر

و از سویی دیگر در تفاهم نامه‌ای با قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی به ۱۱۰ روستا با جمعیت ۹۹ هزار و ۸۰۰ نفر در دستور کار قرار گرفت.

افزایش تولید آب در جزایر هرمز، تنب بزرگ، قشم، ابوموسی و افزایش ۴۰ درصدی تولید آب در قشم از ۲۵ هزار متر مکعب در شبانه روز به ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه روز، احداث ۷ آب شیرین جدید افزایش ظرفیت سهم آب‌شیرین کن‌ها در تأمین آب استان از ۴۲ درصد به ۵۱ درصد از دستاوردهای محسوس دولت سیزدهم در حوزه آب است.

تحول حوزه درمان هرمزگان در دولت سیزدهم

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

طی دولت سیزدهم ۱۹۰ مرکز خدمات بهداشتی روستایی و شهری در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید و ۲۰۵ تخت بیمارستانی در قالب بیمارستان بستک، بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس و یک بلوک زایمان به ظرفیت درمانی استان هرمزگان اضافه شد.

بهره برداری از کلینیک‌های ویژه و مراکز درمان ناباروری، تکمیل و تجهیز ۱۴ پایگاه اورژانس، تکمیل و تجهیز دانشکده پیراپزشکی، تکمیل و تجهیز مرکز آموزش عالی و خوابگاه دانشجویی بستک، ساخت اولین شناور اورژانس دریایی برای خدمت به مردم جزایر، احداث آزمایشگاه کنترل غذا و دارو، تأمین و خرید تجهیزات سرمایه‌ای بیمارستان‌ها به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان، راه‌اندازی دانشکده‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شرق در میناب و غرب در بندرلنگه، افزایش تعداد داروخانه‌های تخصصی از یک داروخانه به ۲۰ داروخانه از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان است که با توجه به افزایش چشمگیر ظرفیت تربیت نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان منجر به تحولات بزرگی در حوزه‌های درمانی استان خواهد شد.

احداث و تجهیز ۷ بندر جدید و توسعه بندر شهید رجایی

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

یکی از بخش‌های عملکردی قابل دفاع دولت سیزدهم در استان هرمزگان بخش توسعه بنادر و زیرساخت‌های بندری است چنانچه در دولت سیزدهم الحاق اراضی ۲ هزار و ۷۰۰ هکتاری پس کرانه به بندر شهید رجایی انجام شده و طرح توسعه این بندر برای تبدیل کردن آن به بندری نسل سه با هدف رونق تولید در آن آغاز شده است ضمن اینکه مقدمات احداث پایانه مکانیزه غلات به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال و عملیات اجرایی پایانه‌های مکانیزه مواد فله معدنی و غلات در این بندر آغاز شده است.

در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان هرمزگان هزار میلیارد تومان برای توسعه ریلی استان هرمزگان با اولویت بندر شهید رجایی اختصاص یافت که در صورت تحقق می‌تواند بندر شهید رجایی را در رقابت با بنادر کشورهای منطقه کمک کند.

بهره‌برداری از پنج اسکله گردشگری شناور در بنادر استان با رویکرد خدمات‌رسانی به جامعه محلی، احداث و تجهیز ۷ بندر جدید در هرمزگان، احداث و تجهیز ساختمان‌های مرجع دریایی و ازسرگیری احداث بندر گردشگری نخل ناخدا بندرعباس به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه بندری هرمزگان است.

نرخ بیکاری در هرمزگان تک رقمی شد

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

یکی از مشکلات همیشگی استان هرمزگان و انتقاداتی که به دولت‌ها در این استان وارد بود بحث بالا بودن نرخ بیکاری بود اما در دولت سیزدهم با اهتمام دولت بر ایجاد شغل و احیای واحدهای راکد گام‌های بزرگی در حوزه اشتغال برداشته شد و نرخ بیکاری طبق وعده مسؤولان استان تک رقمی شد.

برابر آمار ثبت شده هرمزگان در سامانه ملی رصد اشتغال هرمزگان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۰ هزار و ۷۰۶ شغل در استان ایجاد شده است؛ این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۵۳ هزار و ۴۴۸ شغل رسیده و در سال جاری نیز طی چند ماهه نخست سال ۸ هزار و ۲۲۶ شغل ایجاد شده است که بر اساس آن استان هرمزگان موفق شده است رتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را کسب کند.

طبق اعلام عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان نرخ بیکاری هرمزگان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸.۲ درصد بوده است که در حال حاضر به استناد گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان هرمزگان ۸.۷ درصد رسیده است که یعنی ۹.۵ درصد نرخ بیکاری هرمزگان کاهش یافته است.

بهره‌برداری از ۲۵۵ واحد صنعتی جدید و احیای ۷۸۲ واحد راکد

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در هرمزگان

طی دولت سیزدهم ۷ ناحیه صنعتی جدید در سطح شهرستان‌های استان احداث و ۲ ناحیه صنعتی نیز فرآیند توسعه را طی کرده‌اند، ۲۵۵ واحد صنعتی جدید در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است و ۷۸۲ واحد راکد در رسته‌های مختلف احیا شده است که جشن احیای ۶۱۰ واحد راکد در سفر دور دوم رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان هرمزگان برگزار شد.

مجموعه تولیدات صنعتی استان هرمزگان نیز از ۱۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۶ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

در حوزه معدنی نیز ۳۶ واحد معدنی جدید طی این مدت فعال شده است.

آغاز عملیات اجرایی ۵ پترو پالایشگاه بزرگ، آغاز عملیات اجرایی شهر شیشه، ایجاد ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق جدید، آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک، افزایش سطح مزارع پرورش میگو از از ۸ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار، افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس از ۴ هزار و ۲۰۰ تن به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن، برق رسانی به مزارع پرورش میگو، صدور ۷۶۰ هزار میلیارد تومان مجوز سرمایه گذاری و کاهش نرخ فلاکت استان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است.

کد خبر 6176781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha