۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۶

یک تحلیل گر رسانه:

مسأله دستکاری افکار عمومی چیست/ تاثیر رسانه های اجتماعی

مسأله دستکاری افکار عمومی چیست/ تاثیر رسانه های اجتماعی

ساری - یک تحلیلگر رسانه با اشاره به مقوله دستکاری افکار عمومی گفت: رسانه‌ها با استفاده از قاب‌های خاص، می‌توانند نحوه برداشت مردم از یک موضوع را تغییر بدهند.

سینا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی در شکل‌دهی به افکار عمومی و نظرات جامعه، نقشی بی‌بدیلی در عصر اطلاعات ایفا می‌کنند.

وی، می‌افزاید: رسانه‌ها به عنوان واسطه‌های ارتباطی، اطلاعات را به مخاطبان منتقل می‌کنند و در این مسیر، نقش حیاتی در شکل‌دهی به نگرش‌ها و رفتارهای عمومی دارند، بنابراین رسانه‌ها نه تنها اطلاعات را ارائه می‌دهند بلکه به انتخاب و برجسته‌سازی مسائل و موضوعات می‌پردازند، که این کار می‌تواند تأثیرات عمیقی بر افکار عمومی بگذارد.

این تحلیگر رسانه با اشاره بر اینکه رسانه‌ها با انتخاب اینکه چه چیزی را منتشر کنند و چگونه به آن بپردازند، می‌توانند اولویت‌های اجتماعی و سیاسی را تغییر بدهند، اظهار داشت: رسانه‌ها به طور مستمر در حال انتخاب و ارائه اخبار هستند و این انتخاب‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی بر نگرش‌های عمومی تأثیر بگذارند، به‌عبارتی دیگر این فرآیند، که به آن ساختار بندی اخبار گفته می‌شود، می‌تواند توجه عمومی را به سمت مسائل خاصی جلب کند و به ایجاد نگرش‌های خاص در جامعه منجر شود.

قربانی با ذکر یک مثال پیرامون ساختاربندی اخبار، گفت: به عنوان مثال، تمرکز رسانه‌ها بر بحران‌های اقتصادی یا بحران‌های انسانی می‌تواند منجر به ایجاد احساسات همدردی یا نارضایتی در میان مردم شود.

فریمینگ و تأثیر آن بر برداشت‌های عمومی

این کارشناس مسائل رسانه و سیاسی با تاکید بر اینکه فریمینگ، یکی از ابزارهای کلیدی رسانه‌ها در تأثیرگذاری بر افکار عمومی است، افزود: رسانه‌ها با استفاده از قاب‌های خاص، می‌توانند نحوه برداشت مردم از یک موضوع را تغییر بدهند، به طور مثال، نحوه بیان یک بحران به صورت "فاجعه انسانی" در مقابل "یک چالش برای اقتصاد" می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر نگرش عمومی داشته باشد.

تأثیر رسانه‌های اجتماعی

قربانی، گفت: رسانه‌های اجتماعی به دلیل قابلیت‌های منحصر به فردشان در ارتباط مستقیم با مخاطبان و فراهم آوردن امکان تعامل دوطرفه، تأثیر زیادی بر افکار عمومی دارند.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، ایکس، اینستاگرام و تیک‌تاک به کاربران این امکان را می‌دهند که به‌سرعت اطلاعات را به اشتراک بگذارند و نظرات خود را به صورت عمومی بیان کنند، بنابراین این قابلیت‌ها می‌توانند منجر به ایجاد جنبش‌های اجتماعی، تغییر در نگرش‌های عمومی، و حتی تغییرات سیاسی شوند و از طرف دیگر، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به سرعت اطلاعات نادرست را نیز پخش کنند که این موضوع خود می‌تواند به بحران‌های اطلاعاتی و افزایش بی‌اعتمادی عمومی منجر شود.

قربانی با اشاره بر اینکه یکی از راه‌کارها برای کاهش تأثیرات منفی رسانه‌ها و افزایش تأثیرات مثبت آن‌ها، ترویج سواد رسانه‌ای است، اظهار داشت: آموزش مستمر و هدفمند مردم برای تحلیل و ارزیابی محتوای رسانه‌ای به طور انتقادی می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی کمک چشم‌گیری کند.

کد خبر 6177805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha