۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۰۲

نحوه درس خواندن رتبه های برتر؛ بررسی موشکافانه و کامل

نحوه درس خواندن رتبه های برتر؛ بررسی موشکافانه و کامل

در ادامه این مطلب، به بررسی نحوه درس خواندن رتبه های برتر خواهیم پرداخت و نکاتی نظیر برنامه‌ریزی دقیق و منظم، ساعت خواب و استراحت کافی، مدیریت زمان، تست‌زنی و... را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اطلاع از نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر چه کمکی به دانش‌آموزان می‌کند؟ در سال کنکور، داشتن ساعت‌های طولانی مطالعه مهم است، اما چگونگی مطالعه اهمیت بیشتری دارد. واقعیت این است که شما با مطالعه روزانه ۱۰ یا ۱۲ ساعت به‌تنهایی به هدف خود نخواهید رسید. اطلاع از نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر کنکور به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که بدون صرف وقت و انرژی بی‌مورد، در مسیر درست موفقیت در مطالعه قرار بگیرند.

البته ازآنجایی‌که شیوه مطالعه افراد متفاوت است؛ نمی‌توان برای همه نسخه یکسانی پیچید. به همین دلیل اگر به دنبال رتبه برترهای سال‌های گذشته هستید تا از روش درس خواندن آن‌ها مطلع شوید و راهنمای مسیرتان باشد؛ می‌توانید از مشاورین کنکور که پیش از این رتبه برتر بوده‌اند، کمک بگیرید. به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسسه کنکور نوتروفیل یکی از پررضایت‌ترین مؤسسات کنکوری است که بسیاری از رتبه برترهای سال‌های گذشته را به‌عنوان مشاورین کنکور، گرد هم آورده تا آماده خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان باشد. اگر شما دانش‌آموزان هم می‌خواهید رتبه برتر شوید و دیگر نگران روش مطالعه، انتخاب منابع، برنامه‌ریزی و افت روحی نباشید؛ می‌توانید از طریق صفحه لینک شده از انواع خدمات مربوط به مشاوره کنکور و طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل باخبر شوید.

در ادامه این مطلب، به بررسی نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر خواهیم پرداخت و نکاتی نظیر برنامه‌ریزی دقیق و منظم، ساعت خواب و استراحت کافی، مدیریت زمان، تست‌زنی و… را بررسی خواهیم کرد.

گام اول؛ هدف‌گذاری را جدی بگیرید

اگر از رتبه برتر بپرسید اولین گامشان برای موفقیت در کنکور چه بوده است؟ بی‌شک می‌گویند هدف‌گذاری! هدف‌گذاری نخستین و مهم‌ترین گام در مسیر موفقیت برای کنکور است. اگر شما بدانید برای چه هدفی در حال تلاش کردن هستید، با انگیزه و انرژی بیشتری می‌توانید آن مسیر را طی کنید. اما زمانی که هدف برایتان مشخص نباشد، ممکن است در میانه راه سردرگم شوید.

نحوه درس خواندن رتبه های برتر؛ بررسی موشکافانه و کامل

دومین گام؛ برنامه‌ریزی به روش رتبه برترها

اگر می‌خواهید نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر را متوجه شوید، باید در ابتدا با سبک برنامه‌ریزی آن‌ها آشنا شوید. بسیار مهم است که برنامه‌ی شخصی خود را داشته باشید و از کپی کردن برنامه‌ی دیگران خودداری کنید. ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهید: هدف من چیست؟ چند ساعت در روز می‌توانم مطالعه کنم؟ در چه درس‌هایی ضعف دارم؟ چه عواملی وقت من را تلف می‌کنند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

در ابتدای مسیر، نیاز به کمی آزمون و خطا دارید تا بتوانید سبکی که مناسب شما است را پیدا کنید. اگر می‌خواهید بدون آزمون و خطا و اتلاف وقت به یک برنامه‌ریزی خوب دست پیدا کنید؛ می‌توانید از یک مشاور کنکور که خودش رتبه برتر است، کمک بگیرید.

در بررسی روش درس خواندن رتبه‌های برتر می‌توان متوجه شد که آن‌ها در برنامه درسی خود، بخش‌های مختلفی برای مطالعه روزانه، تست‌زنی، خلاصه‌نویسی، مرور و آزمون دادن، در نظر می‌گیرند.

سومین گام؛ تست‌زنی به روش رتبه برترها

بسیاری از داوطلبان کنکور ابراز نارضایتی می‌کنند که باوجود مطالعه فراوان، در هنگام تست‌زنی با مشکلاتی ازجمله کمبود وقت مواجه می‌شوند. برای بهبود عملکرد در تست‌زنی، رعایت مراحل زیر ضروری است:

نخست، مباحث موردنظر را از کتاب درسی به‌دقت مطالعه کنید.

سپس به مطالعه درس‌نامه مربوطه بپردازید.

و پس از آن تست‌های آموزشی را بزنید.

درنهایت، تست‌های زمان‌دار بزنید.

تست‌های آموزشی به این صورت است که بدون محدودیت زمانی و پس از حل هر سوال، پاسخنامه را بررسی کنید. در این مرحله، اغلب داوطلبان حتی رتبه برترها، تنها قادر به پاسخگویی به حدود ۳۰ درصد سوالات هستند. بنابراین، اگر از هر ۱۰ سوال تنها به ۳ سوال پاسخ درست دادید، طبیعی است و نباید دلسرد شوید؛ بلکه باید پاسخنامه‌ها را به‌دقت مطالعه کنید.

درنهایت، پس از گذراندن مراحل فوق، تست‌های زمان‌دار را انجام دهید تا مهارت مدیریت زمان را نیز به دست آورید.

چهارمین گام؛ خلاصه‌نویسی به روش رتبه برترها

چگونه می‌توان به‌صورت مؤثر خلاصه‌نویسی کرد؟ تصور کنید که قصد دارید سه ماه بعد مطالبی را که امروز آموخته‌اید مرور کنید؛ چه نکات کلیدی و مهمی را می‌نویسید که پس از این مدت با مرور آن‌ها بتوانید کل مبحث را به یاد آورید؟ لازم است چندین بار این فرایند را تکرار کنید تا روش شخصی خود را بیابید. اکنون به‌مرور چند اشتباه رایج در خلاصه‌نویسی اشاره می‌شود:

نوشتن جزوه به‌جای خلاصه‌نویسی؛ باید نکات کلیدی و اصلی را ثبت کنید و از حواشی بپرهیزید.

خلاصه‌نویسی قبل از اتمام یک مبحث.

کپی‌برداری از خلاصه‌نویسی دیگران.

استفاده از عین جملات و عبارات موجود.

نگارش پراکنده.

پنجمین گام؛ مرور به سبک رتبه برترها

یکی از مشکلات اساسی در آمادگی برای کنکور، مسئله فراموشی مطالب است. با توجه به حجم بالای مطالب درسی، فراموشی امری کاملاً طبیعی است؛ اما می‌توان با مرور مداوم از این مشکل جلوگیری کرد.

در بررسی نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر کنکور، این نتیجه به دست آمد که آن‌ها معمولاً در پایان هر روز زمانی کوتاه را به‌مرور سریع مطالب اختصاص می‌دهند و هر هفته نیز یک‌بار تمام دروس مطالعه‌شده را مرور می‌کنند.

لازم است دقت شود که زمان مرور نباید باعث ایجاد وسواس شود؛ زیرا مرور باید زمانی کوتاه از روز را به خود اختصاص دهد. برای این منظور می‌توان از خلاصه‌نویسی‌ها، حل تست‌های مرتبط و درس‌نامه‌ها استفاده کرد.

ششمین گام؛ آزمون دادن

اگر نیم‌نگاهی به نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر بیندازید، می‌توان متوجه شد که آزمون دادن و شرکت در آزمون‌های جامع جز اساسی برنامه آن‌ها بوده است. شرکت در آزمون‌ها به‌خصوص آزمون‌های جامع سنجش به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و بتوانند مرور و جمع‌بندی بهتری داشته باشند.

آخرین گام؛ جمع‌بندی به روش رتبه برترها

یکی از مهم‌ترین اقدامات در هفته‌های پایانی کنکور، جمع‌بندی مطالب است. بسیاری از داوطلبان در این دوره احساس فراموشی مطالب می‌کنند که تا حدی نیز صحیح است. بنابراین توصیه می‌شود حداقل در شش هفته پایانی، تمرکز خود را بر جمع‌بندی مطالب قرار دهید.

به این صورت که هر سه روز یک‌بار از خود آزمونی گرفته و سپس آن را تحلیل کنید تا متوجه شوید کدام مطالب را فراموش کرده‌اید و در دو و نیم روز باقی‌مانده تا آزمون بعدی، آن مطالب را مرور کنید. یکی از منابع بسیار مفید برای این دوران، کتاب‌های جمع‌بندی هستند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

خلاصه آنچه باید بدانید

برای موفقیت در کنکور، صرفاً ساعت مطالعه دانش‌آموزان اهمیت ندارد؛ بلکه چگونه درس خواندن آن‌ها مهم‌تر از کمیت مطالعه آن‌ها است. برای اینکه بتوان به شیوه بهینه‌تری مطالعه کرد، باید نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر را شناخت. با استفاده از نکاتی که از نحوه درس خواندن رتبه‌های برتر کنکور در این مطلب برایتان بیان شد، می‌توانید انقلابی در درس خواندنتان داشته باشید و به نتیجه خوبی در کنکور دست یابید.

کد خبر 6177944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha