۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۰

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با مهر:

۱۱۶ همت از مطالبات گندم‌ کاران معوق شده است

۱۱۶ همت از مطالبات گندم‌ کاران معوق شده است

مدیرعامل بنیادملی گندم‌کاران گفت: روزانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تن گندم تحویل دولت می‌شود که این عدد امروز به بیش از ۹.۵میلیون تن به ارزش ۱۶۶همت رسیده و نزدیک به ۱۱۶همت از مطالبات معوق شده است.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با مهر گفت: تا صبح جمعه ۵ مرداد بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از سوی گندم کاران تحویل دولت شد. روزانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن گندم خریداری می‌شود که این عدد امروز به بیش از ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی این حجم از گندم تحویلی به دولت بیش از ۱۶۶ هزار میلیارد تومان (همت) است، گفت: تا ابتدا هفته ۵۳.۶ همت پرداخت شد اما نزدیک به ۱۱۶ همت از مطالبات همچنان باقی مانده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه سخن از پرداخت ۴۳ همت داشت و اینکه تا پایان روز سه شنبه ۹ مرداد تسویه می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر این ۴۳ همت واریز شود باز هم ۷۳ همت از مطالبات باقی مانده و با توجه به خرید روزانه این عدد هر روز بیشتر می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به عقب افتادگی پرداخت مطالبات کشاورزان از ۷ فروردین، عنوان کرد: هنوز با گندم کاران بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان که جز تحویل دهندگان نخست بودند تسویه نشده و برخی از استان‌ها هم ریالی دریافت نکرده‌اند.

ایمانی با بیان اینکه خرید تضمینی ۱۶ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تا ابتدای هفته خریداری شد.

این کارشناس حوزه کشاورزی عنوان کرد: برداشت در مناطق سردسیر مانند اردبیل، زنجان آذربایجان شرقی و غربی و… تا پایان شهریور ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و نزدیک به ۱۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی انجام شود.

ایمانی با اشاره به تأمین بذر سال زراعی آینده خاطرنشان کرد: حدود ۴۵۰ هزار تن گندم برای تأمین بذر سال زراعی آینده از سوی دولت خریداری می‌شود به اضافه حدود ۱.۲ میلیون تن که خود کشاورزان نگهداری می‌کنند و به این ترتیب حدود ۲ میلیون تن گندم برای کشت سال آینده ذخیره می‌شود.

وی با گلایه از روند پرداخت مطالبات اظهار کرد: کشاورزان در ایران خرده مالک بوده و با ۷ تا ۸ ماه زحمت برای پرداخت مطالبات به بانک، فروشنده کود، کمباین کار، کامیون دار و… نیاز دارند تا سر موعد یا نهایت با ۱۰ روز تأخیر پول خود را دریافت کنند. این در حالی است که هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده ناچار است برای کشت دوم استقراض کنند.

افزایش ۱۳۲ درصدی قیمت کود شیمیایی

ایمانی در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت کودهای شیمیایی در کشور بیان کرد: طی نامه‌ای که روز چهارشنبه سوم مرداد در هیأت دولت مطرح شد، نرخ کودهای شیمیایی در کشور ۱۰۲ درصد افزایش یافت در حالی که ابتدای سال هم افزایش ۳۰ درصدی داشت.

گفتنی است؛ نرخ جدید روز گذشته از سوی سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شد. به این ترتیب کود شیمیایی از هر کیلو گرم ۱۹۵ هزار تومان به ۳۹۵ هزار تومان افزایش یافت.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران گفت: در حالی که صحبت از تولید و حمایت از آن می‌شود اما این نوع برخوردها بیشتر در راستای ضد تولید بوده و چالش را در بخش‌های مختلف بیشتر می‌کند.

همچنین روز گذشته عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران طی نامه‌ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور نسبت به افزایش قیمت کود شیمیایی در کشور گلایه کرد. در این نامه آمده

«در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تا کنون دو بار قیمت کود شیمیایی افزایش یافته مرحله اول ۳۰ درصد و هم اکنون ۱۰۲ درصد که مجموعاً می‌شود ۱۳۲ درصد». این امر نیاز به رسیدگی دارد.

کد خبر 6178049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شهروند IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      18 1
      همش سر کشاورزان کلاه میرود و کسی هم به فکر نیست. طی 4 ماه کود حدود دو و نیم برابر شده ولی گندم هیچ تغییری نداشته. این چه بی انصافی است که در حق کشاورزان می شود.
    • احسان IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      19 0
      لعنت به من کشاورز اگه سال آینده گندم بکارم
      • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
        10 0
        من هم همینطور به چه دردی میخورد دخل وخرج که به هم نمیخوره پول گندم کار بدبخت را که خرد خرد میدن دیگه چه امیدی به کاشت گندم هست
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      12 1
      واقعا این مملکت بزرگتری. دلسوزی. نداره? مگر می‌شود گندم را فقط ۱۳ درصد افزایش داد ولی کود رو ۱۲۰ درصد. این چه نوع حکومت داری هست?
    • کشاورزی خوزستان ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      7 0
      چرا پول کشاورزان گندم کار خوزستان الان ۴ماه گذشت هیچ کسی جواب گو نیست
    • ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      5 0
      راه حلتون چیه اینقدر خرید کردیم فلان اینا برای ما نان نمیشه بدهی داریم میفهمی پارسال گلستان خشکسالی بود یه سال نتونستین وایسین بانک پولشو پس گرفت
    • ناشناس آشنا ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      6 0
      لعنت به این روش پرداخت ۲۵درصد این هم شد پرداخت کردن آخه
    • امید ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      2 0
      اجازه بدین گندم کار محصولشو به هر کسی ک خواست بفروشه شما ک پول نداری بخری مارو هم اذیت نکن
    • احسان ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      2 0
      خدایی خودتون هم میدونین دارین چکار میکنین ؟
    • ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      1 0
      گندم به مورچه‌ها می‌فروختم زودتر پولشو میدادن
    • ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      0 0
      سلام ودرود کود هر سه ماه یک بار افزایش قیمت دارد .و باید پول شش ماه قبل از تحویل کود پرداخت شود ولی گندم سالی یک بار هم افزایش قیمت ندارد پول گندم بعد از سه ماه و بعد هم به صورت قسطی پرداخت میشود خیلی عالی خدا خیرشان بدهد
    • ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      0 0
      سلام ودرود کود هر سه ماه یک بار افزایش قیمت دارد .و باید پول شش ماه قبل از تحویل کود پرداخت شود ولی گندم سالی یک بار هم افزایش قیمت ندارد پول گندم بعد از سه ماه و بعد هم به صورت قسطی پرداخت میشود خیلی عالی خدا خیرشان بدهد