۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۹

در مراسم تنفیذ انجام شد؛

گزارش وزیر کشور از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

گزارش وزیر کشور از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

احمد وحیدی همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (یک شنبه) در مراسم تنفیذ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در حضور مقام معظم رهبری و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، گزارشی از روند برگزاری انتخابات این دوره ارائه داد.

وزیر کشور در تشریح روند برگزاری دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: با درود و سلام بیکران به پیشگاه رسول اعظم و اهل بیت طاهرین ایشان خاصه سرور و سالار شهیدان و با ادای احترام به روح پر فتوح امام راحل بنیانگذار کبیر انقلاب اسلام و سردار جبهه مقاومت و سید شهیدان خدمت و آرزوی سلامت و عزت روز افزون برای رهبر انقلاب اسلامی، پروردگار بلند مرتبه را سپاسگزارم که با لطف و رحمت بیکران خود به همه ما توفیق خدمت به همه ملت شریف ایران را در نظام مردم سالاری دینی عطا فرمود و در امتداد این توفیق امکان برگزار مطلوب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را مهیا ساخت.

وی عنوان کرد: از دستاوردهای مردم سالاری دینی، آزادی سیاسی و حضور مردم در صحنه‌های تعیین سرنوشت خود است که از ابتدای انقلاب تاکنون در ۴۴ انتخابات به منصه ظهور رسیده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بی‌تردید پرچمدار این حرکت بزرگ و ملی در راستای افق‌های پیشرفت و عدالت امام عظیم الشأن و مقام معظم رهبری هستند که همواره با رهبری حکیمانه خود از حرکت کشور به سوی قله‌های ایران سرافراز و قوی مراقبت کردند لذا در این فرصت تشکر خالصانه خود را از رهنمودها و حمایت‌های حضرت عالی ابراز می‌دارم.

وحیدی تصریح کرد: دوره زمانی ۳۵ روزه برگزاری انتخابات متأثر از فضای شهادت رئیس جمهور آیت الله رئیسی و همراهانش بود. شهید رئیسی تراز و نصاب جدیدی برای تصدی مسئولیت در نظام ایجاد کرد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم و وزارت کشور توانست بر اساس سیاست‌های ملی انتخابات و خطوط راهبردی مدنظر رهبری یعنی سلامت، مشارکت، رقابت، امنیت و با بی طرفی و امانتداری فرایند انتخابات را اجرا کند.

وزیر کشور اذعان داشت: جلسات سران قوا برای تدبیر کلان امور انتخابات برگزار شد. ستاد انتخابات، کمیته‌ها و ستاد امنیت و ستادهای انتخابات در استان‌ها تشکیل شد. هیئت اجرایی مرکزی تشکیل شد و تصمیمات لازم را برای اجرای انتخابات اتخاذ کرد. ۱۳۰۰ هیئت اجرایی در سراسر کشور و خارج از کشور تشکیل شد. از ۸۰۰ نفر در وزارت کشور برای انتخابات ثبت‌نام شد که ۶ نفر را شورای نگهبان تأیید کرد.

وحیدی ادامه داد: کمیسیون بررسی تبلیغات تشکیل شد و ۳۵ ساعت برای هر نامزد در نظر گرفته شد. انتخابات در روزهای ۸ و ۱۵ تیر در بیش از ۵۸ هزار شعبه برگزار شد. ۶۰۰ هزار نفر عوامل این شعب بودند. زمینه حضور برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شد و در ۹۸ کشور انتخابات برگزار شد. انتخابات در آرامش و امنیت برگزار شد و ۲۴۰ هزار نفر از فراجا و بسیج از امنیت انتخابات حفاظت کردند.

وی با بیان اینکه از طریق تشکیل هیات مرکزی بازرسی انتخابات و ساماندهی بیش از ۶۰۰۰ بازرس، برگزاری سالم و قانونمند انتخابات، مورد مراقبت و نظارت کامل قرار گرفت، تاکید کرد: ۲۰۰ هزار نفر ناظر شورای نگهبان نیز در پای صندوق‌های رای حضور داشتند. همچنین در مرحله اول، ۳۷ هزار و در مرحله دوم، بیش از ۶۶ هزار نماینده نامزدها رای‌گیری تا شمارش در شعب و سپس در مراکز تجمیع آرا، در فرمانداری‌های و بخشداری‌ها حضور داشتند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه نمایندگان ستاد مرکزی نامزدها نیز در ستاد انتخابات کشور، با دسترسی کامل به سامانه جامع انتخابات، به طور مستمر کل فرایند انتخابات را رویت می‌کردند، اذعان داشت: ورود پیشگیرانه قوه قضاییه و دادستانی‌ها، به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی و ایجاد فضای سالم رقابتی، بسیار اثربخش بود؛ به گونه‌ای که کمترین تعداد پرونده قضایی در این دوره تشکیل شد.

وحیدی تصریح کرد: انتخابات در تمامی کشور، در هر دو مرحله رأس ساعت ۸ صبح آغاز و احراز هویت الکترونیکی در سراسر کشور به صورت برخط، تا پایان رای‌گیری انجام گرفت. از طریق سامانه جامع انتخابات، همه فرآیندهای اجرایی به‌خوبی مدیریت شد و مشکلی درخصوص تعرفه، اختلال ارتباطی و تخلفات انتخاباتی به‌وجود نیامد.

وی اضافه کرد: در این دوره، تعداد ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر از هم‌وطنان، واحد شرایط رای دادن بودند. در دور اول انتخابات ۲۴ میلیون ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای و در مرحله دوم، ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای اخذ شد. این حضور هم‌وطنان عزیز، مشارکت ۴۹/۸ درصدی را در مرحله دوم رقم زد و در پایان این مشارکت مجموعه ۵۵ میلیون نفری، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۲۵ رای، معادل ۱۳/۶ درصد از کل آرای مأخوذه، به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

وزیر کشور در تشریح ویژگی‌های انتخابات چهاردهم ۸ نکته را به صورت خلاصه بر شمرد و گفت: برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در دو مرحله در مدت ۳۵ روز و در حجم بزرگی از اقدامات؛ ثبت نام نامزدهای انتخابات در چارچوبی معقول و به دور ازانتشار تصاویر مخدوش که در شأن نظام انتخاباتی کشور نبوده و بعضاً در ادوار گذشته وجود داشت و آرامش سیاسی از آغاز تا پایان انتخابات همراه با سلامت کامل درعین رقابت فشرده میان نامزدها از این موارد بود.

وحیدی خاطرنشان کرد: تامین امنیت انتخابات با وجود برآورد تهدیدات خرابکارانه تروریستی و سایبری، زمینه‌‎سازی و تسهیل‌گیری برای حضور همه سلایق سیاسی و در عین حال عدم پذیرش کوچک‌ترین دخالت جانبدارانه از سوی مجریان و ناظران به سمت هر جناح و نامزد، اجرای تبلیعات انتخاباتی توسط نامزدها، ستادها و هواداران در فضای قانونمند بدون تبلیغات هزینه و بارعایت اخلاق سیاسی با توجه به رویکرد کمیسیون بررسی تبلیغات و فرصت‌سازی مناسب رسانه ملی برای تبلیغات از دیگر ویژگی‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بود.

وی بیان کرد: دقت و صحت کامل فرآیند اجرایی انتخابات در طول روز اخذ رأی و اطلاع رسانی عمومی مستمر سرعت در شمارش، تجمیع و اعلام نتیجه انتخابات، افزایش ۲۵ درصدی رای دهندگان در مرحله دوم نسبت به مرحله اول از دیگر نکات قابل توجه در این دوره انتخابات بود.

وزیرکشور در پایان از سران قوا و همه افراد و نهادهایی که به نحوی در برگزاری فرآیند انتخابات دخیل بوده‌اند، سپاسگزاری کرد و گفت: تشکر خاص خود را خطاب به رهبری معظم انقلاب اعلام کنم. وقتی همه در اندوه شهادت رئیس جمهور بودند، فرمایش و رهنمودها و صلابت شما و حضور حماسی مردم، بار دیگر شکوه مردم سالاری دینی و صلابت نظام را نشان داد.

کد خبر 6178392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha