۸ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۶

مردم ونزوئلا برای بار سوم «نیکلاس مادورو» را انتخاب کردند

مردم ونزوئلا برای بار سوم «نیکلاس مادورو» را انتخاب کردند

کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد «نیکلاس مادورو» با کسب ۵۱ درصد آراء برای بار سوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور مستقر ونزوئلا و نامزد اصلی احزاب چپ‌گرا با کسب ۵۱ درصد آرا، برای بار سوم و به مدت ۶ سال دیگر رئیس‌جمهور ونزوئلا باقی ماند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که با شمارش ۸۰ درصد آراء، نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آراء برای بار سوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است و «ادموندو گونزالس» نامزد اصلی جریان‌های غرب‌گرا و رقیب اصلی مادورو ۴۴ درصد آراء را کسب کرده است.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه ۵۹ درصد اعلام کرد.

ساعاتی پیش «خورخه رودریگز» رئیس ستاد انتخابات نیکلاس مادورو اعلام کرده بود که مردم ونزوئلا برای بار سوم ریاست‌جمهوری مادورو و به مدت ۶ سال دیگر تمدید کردند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مردم ونزوئلا برای شرکت در انتخابات خواستار انتشار نتایج رسمی شورای ملی انتخابات ونزوئلا شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا دیروز یکشنبه برگزار شد و ۱۰ نامزد احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی در ونزوئلا برای تصدی پست ریاست‌جمههوری با هم رقابت کردند.

«ادموندو گونزالس» نامزد احزاب راست افراطی و جریان‌های غرب‌گرا رقیب اصلی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور مستقر و نامزد اصلی حزب حاکم و جریان‌های چپ‌گرا است.

لحظه اعلام پیروزی «مادورو» و شادی مردم ونزوئلا

شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که با شمارش ۸۰ درصد آراء، نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آراء برای بار سوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است و «ادموندو گونزالس» نامزد اصلی جریان‌های غرب‌گرا و رقیب اصلی مادورو ۴۴ درصد آراء را کسب کرده است.

مردم ونزوئلا با حضور در «کاخ میرافلورس» محل اقامت ریاست‌جمهوری ونزوئلا، پیروزی مادورو را جشن گرفتند.

مادورو: این پیروزی شماست آقای چاوز! / به اراده مردم ونزوئلا احترام بگذارید

نیکلاس مادورو پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا با حضور در جمع هواداران خود در کاراکاس، پایتخت این کشور اعلام کرد ما در انتخابات هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم، واکنون به عنوان ریاست‌جمهوری ونزوئلا می‌خواهم که «به حاکمیت، قانون اساسی و اراده مردم ونزوئلا احترام بگذارید.

وی همچنین خطاب به «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید این کشور گفت: این پیروزی شماست آقای چاوز.

مادورو در ادامه افزود: از امروز صلح و ثبات در کشور برقرار خواهد شد، این پیروزی برای صلح، ثبات و میراث جمهوری‌خواهان است و این پیروزی برای برابری است.

رئیس‌جمهور منتخبت مردم ونزوئلا از دادستانی عمومی این کشور خواست که تحقیقاتیت را درباره هک‌کردن روند انتخابات این کشور را آغاز کند و در ادامه تأکید کرد که «ما اجازه نمی‌دهیم سناریوی هرج‌ومرج در ونزوئلا ایجاد شود.»

مادورو با بیان این که «من مرد صلح و گفت‌وگو هستم» افزود: مردم حرف خود را گفتند، نه به سرمایه‌داری و نه به فاشیسم و ما مردمی هستیم که برای جهان الگو قرار داده‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد که «در دوره جدید ریاست‌جمهوری، سوگند می‌خورم که جانم را به خاطر فرآیندهای تغییر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان خواهم داد.

اپوزیسیون ونزوئلا شکست در انتخابات را نپذیرفت

«کورینا ماچادو» از سران اپوزیسیون ونزوئلا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن عدم پذیرش پیروزی مادورو در انتخابات این کشور مدعی شد: می‌خواهیم به همه ملت ونزوئلا و به تمام جهان بگوییم که ونزوئلا رئیس جمهور جدیدی دارد و این رئیس جمهور «ادموندو گونزالس» است!

آمریکا: از پیروزی «نیکلاس مادورو» عمیقاً نگران هستیم!

با پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا و شکست جریان‌های غرب‌گرا و تحت حمایت آمریکا، «آنتوننی بلینکن» وزیر خارجه اعلام کرد که «واشنگتن عمیقاً نگران پیروزی نیکلاس مادور است.»

وزیر خارجه آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا گفت: ما عمیقاً نگران اعلام پیروزی مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا هستیم. پیروزی مادورو بیانگر ارداه و آرای مردم ونزوئلا نیست!

رئیس‌جمهور کوبا: عزت و شجاعت مردم ونزوئلا بر فشارها و دخالت‌ها پیروز شد

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا ضمن تبریک به «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام کرد «امروز عزت و شجاعت مردم ونزوئلا بر فشارها و دخالت‌ها پیروز شد.»

روسیه: انتخابات ونزوئلا، سالم و قابل‌اعتماد است/ پیروزی «مادورو» اقتدارش در جهان را افزایش می‌دهد

سفیر روسیه تاکید کرد که پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، اقتدار او را در عرصه جهانی افزایش داده و جایگاه ونزوئلا را در جهان تحکیم می‌کند. 

 « سرگئی ملیک باگداساروف»، سفیر روسیه در ونزوئلا امروز دوشنبه، تصریح کرد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا انتخاباتی سالم و قابل اعتماد بوده و پیروزی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور فعلی ونزوئلا در انتخابات، میزان اقتدار او را در جهان افزایش خواهد داد. 

وی همچنین اظهار کرد که تعدادی از ناظران روسی نیز در روز انتخابات، از مراکز اخذ رای بازدید کرده‌اند. 

باگداساروف پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات با اشاره به اینکه پیروزی مادورو، جایگاه این کشور را در جهان چند بعدی امروز تحکیم می‌کند، افزود: روسیه نیز به گسترش روابط راهبردی خود با ونزوئلا ادامه خواهد داد. 

 « الویس آموروسو» رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا نیز پیش‌تر اعلام کرد که مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آرای مردم در انتخابات پیروز شده است.

اعتراض دنباله‌روهای واشنگتن در آمریکای لاتین به پیروزی «مادورو»!

به دنبال پیروزی مجدد نیکلاس مادورو در انتخابات ریایت جمهوری ونزوئلا، سران برخی کشورهای آمریکای لاتین نسبت به نتیجه این انتخابات و پیروزی قطعی مادورو که وزارت کشور ونزوئلا آن را تایید کرده است، ابراز تردید کردند!

شورای ملی انتخابات ونزوئلا ۶ ساعت پس از بستن شعب اخذ رای، نتایج انتخابات را اعلام کرد. براساس اعلام این شورا، مادورو با ۵۱ درصد آراء، ادموندو گونزالز، نامزد اپوزیسیون ونزوئلا را که ۴۴ درصد آراء را از آن خود کرده است، شکست داد.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا با عدم قبول شکست حزبش در انتخابات، مدعی شد که گونزالز ۷۰ درصد آراء را از آن خود کرده است!

در حالی که مادورو بنا به اعلام رسمی شورای ملی انتخابات ونزوئلا، پیروز شده و جشن پیروزی برگزار کرده است، بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای لاتین خواستار شفافیت در شمارش آراء شدند!

گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی مدعی شده که «باور کردن نتایج انتخابات ونزوئلا دشوار است»!

وی در شبکه ایکس نوشت که مردم ونزوئلا و جامعه بین‌الملل خواستار شفافیت در رای‌گیری و روند شمارش آراء و تایید نتایج از جانب نهادهای مستقل بین‌المللی شده‌اند.

وزرای خارجه آرژانتین، کاستاریکا، اکوآدور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه‌ای مشترک درخواستی مشابه را مطرح کرده و گفته‌اند که شفافیت در شمارش آراء تنها راه حصول اطمینان از احترام به خواسته رای‌دهندگان ونزوئلایی است.

این درحالی است که پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در مواضعی خصمانه نسبت به نتایج انتخابات ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.

چین پیروزی مجدد «مادورو» را تبریک گفت

«لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین پیروزی مجدد نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور فعلی ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تبرک گفت.

وی دراین‌باره گفت: چین به ونزوئلا بابت برگزاری بدون مشکل انتخابات ریاست جمهوری این کشور تبریک می‌گوید و به رئیس جمهور مادورو نیز برای موفقیت در انتخابات و  انتخاب مجدد تبریک می گوید.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه افزود: چین آماده است تا شراکت راهبردی‌مان را عنی‌تر و منافع بیشتری برای مردم دو کشور ایجاد کند. چین و ونزوئلا دوستان و شرکای خوبی هستند که از یکدیگر حمایت می کنند.

کد خبر 6179086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha