۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰

۵۰ درصد مدارس کشور باید به هنرستان های فنی و حرفه ای تبدیل شود

۵۰ درصد مدارس کشور باید به هنرستان های فنی و حرفه ای تبدیل شود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده ۵۰ درصد مدارس کشور در دوره متوسطه باید به هنرستان های فنی و حرفه ای تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه هشتم مرداد ۱۴۰۳ سومین جشنواره ملی مهارت با شعار مهارت، پل کارآفرینی و اشتغال پایدار، با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مهرداد عظیمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

حمیدرضا بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: با وجود تمام کارهای انجام شده امور بیشتری وجود دارد تا قله توسعه را فتح کنیم. با آرزوی موفقیت برای دولت چهاردهم، اگر کشور بخواهد رشد ۸ درصدی در پیشرفت و توسعه داشته باشیم در برنامه توسعه ششم و هفتم تاکید بر ۲.۸ درصدی بهره وری شده است.

وی افزود: امروز منابع کشور به شکل خام در اختیار دنیا قرار می‌گیرد و سود مضاعف منابع را کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک بشکه نفت ۱۰۰ دلار باشد ۵۰۰ دلار سود نصیب کشورهای مقصد می‌شود.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: ما منابع اصلی کشور را در اختیار کشورها قرار می‌دهیم تا سودشان را تقویت کنند. ایران در منابع زیرزمینی نفت و گاز رتبه نخست را دارد اما این کافی نیست زیرا کشورهای دیگر با رتبه نخست در حوزه نیروی انسانی منابع ملی را در اقتصادشان به ۵ برابر درآمدی ما تبدیل می‌کنند.

حاجی بابایی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شد تا تحول عظیمی در اقتصاد رخ دهد، اضافه کرد: در حوزه آموزش و پرورش باید ۵۰ درصد از مدارس در دوره متوسطه باید تبدیل به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شوند.

وی گفت: اگر روزی ۷۰ درصد مدارس متوسطه کشور در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت داشته باشد وضعیت ایده آل به وجود آمده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: پیش بینی شده هر دانش آموز در مدرسه یک مهارت کسب کنند و نباید دانش آموزی دیپلم بگیرد اما مهارتی نداشته باشد. امروز دیپلم هنرستان‌ها همچون اکسیژن در کشور برای تولید صنعتی و کشاورزی نیاز است.

وی افزود: زمانی دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش جدا به آموزش عالی پیوست و امروز هم توصیه می‌شود برخی دانشگاه‌ها به دانشکده فنی تبدیل شوند زیرا بعضی از رشته‌های فعلی برای کشور کارایی ندارد. این تحول باید با مدیریت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور باشد.

وی اظهار کرد: اگر ۷۰ درصد از دانش آموزان کشور قرار باشد یکی از مهارت‌ها را بیاموزند نیاز است تعداد آموزشگاه‌های آزاد ۱۰ برابر شود. متأسفانه ظرف دولت برای اقتصاد کوچک و محدود است. اقتصاد را باید از دولت گرفت و به مردم سپرد. این امر دیدگاه رهبری نیز است.

وی با تاکید بر گسترش آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: در این مراکز به جای آموزش افراد ۴۰ ساله باید کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله آموزش ببینند.

وی اضافه کرد: در آمریکا کتابی در استراتژی امنیت نوشته شده که حرف اول را نیرو آگاه، فهمیم و آشنا به یک مهارت می‌زند؛ نیرویی که خاک را به طلا تبدیل می‌کند نه این که نفت را در اختیار دیگران قرار دهند که برای خود طلا بسازند.

وی اظهار کرد: در یک بررسی دقیق مشخص شده اگر ایران ۲.۳ میلیون بشکه نفت با قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ دلاری در اختیار چین و ژاپن قرار دهد آنها با خلق ارزش افزوده ۵۰۰ دلار سود می‌برند.

حاجی میرزایی ادامه داد: با مهارت آموزی نیروهای انسانی می‌توانیم پتروپالایشگاه ها را افزایش دهیم و محصولات پتروشیمی صادر شود که در زمان تحریم هم ممنوعیت صادراتی ندارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با واگذاری امور اقتصادی به مردم و توانمند کردن نیروهای انسانی می‌توانیم به رشد اقتصادی قابل قبول دست پیدا کنیم.

کد خبر 6179445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha