۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۷

در بهارستان؛

رئیس جمهور تاجیکستان با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد

رئیس جمهور تاجیکستان با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد

رئیس جمهور تاجیکستان دقایقی قبل با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد تهران شده است، دقایقی قبل در رأس هیأتی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار، ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور تاجیکستان، گفت: ابراز همدردی شما پس از حادثه تلخی که برای رئیس جمهور شهیدمان رخ داد برای ما تسلی خاطر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشحالیم که دعوت ما برای حضور در مراسم تحلیف را پذیرفتید، تأکید کرد: ایران و تاجیکستان با توجه به سابقه تاریخی و هم زبانی باید روابط بین خود را توسعه دهند.

وی با اشاره به محبت و دوستی بین دو کشور، افزود: توافقاتی که پیش از این منعقد شده است در حال اجرا و عملیاتی شدن است.

رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه به موضوع همکاری‌های ایران و تاجیکستان اشاره کرد و تصریح کرد: باید روابط خود در حوزه فنی مهندسی، علمی و دانشگاهی را تقویت کنیم.

وی به موضوع لغو روادید اشاره کرد و گفت: لغو روادید در ایران تصویب شده و ابلاغ می‌شود با تحقق این مهم گردشگری رونق پیدا می‌کند و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بهبود می‌یابد.

رئیس جمهور تاجیکستان: همکاری‌های دو جانبه دولتی بدون حضور پارلمان‌ها شدنی نیست

براساس این گزارش امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ضمن تشکر از دعوت ایران برای شرکت در مراسم تحلیف، گفت: ایران و تاجیکستان هم زبان هستند و فرهنگ این دو کشور نیز به یکدیگر بسیار نزدیک است که باید از این فرصت برای همکاری‌های دوجانبه استفاده کرد.

وی از رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به تاجیکستان دعوت کرد و افزود: همکاری‌های دو جانبه دولتی بدون حضور و ارتباط پارلمان‌ها شدنی نیست.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه باید توافقنامه‌های بین دو کشور اجرایی شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم که روابط بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌های فرهنگی، علمی، دانشگاهی، کشاورزی و اقتصادی توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه پزشکان ایرانی در تمام دنیا معروف هستند، اضافه کرد: عالمان و دانشمندان ایرانی بسیاری در تاجیکستان زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه انرژی هسته‌ای حق ایران است، تصریح کرد: دنیا نباید در این زمینه سیاست دوگانه داشته باشد چنانچه اسرائیل دارای انرژی هسته‌ای است اما ایران از داشتن این موضوع منع می‌شود.

وی همچنین به موضوع لغو روادید اشاره کرد و ادامه داد: با این موضوع صنعت گردشگری ایران و تاجیکستان با توجه به ظرفیت‌های هر دو کشور به ویژه ظرفیت‌های طبیعی رونق پیدا می‌کند.

کد خبر 6180248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha