۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۲

شرق کشور در غبار بادهای ۱۲۰ روزه فرو رفت

شرق کشور در غبار بادهای ۱۲۰ روزه فرو رفت

سازمان هواشناسی اعلام‌کرد که با تشدید سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور، برخی مناطق استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در غبار ناشی از وزش بادهای ۱۲۰ روزه فرو رفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی اعلام‌کرد که با تشدید سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور، برخی مناطق استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در غبار ناشی از وزش بادهای ۱۲۰ روزه فرو رفتند.

تا ظهر امروز (سه‌شنبه، ۹ مردادماه) بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک ناشی از آن میدان دید افقی در بسیاری از مناطق نیمه شمالی سیستان و بلوچستان را به شدت کاهش داد.

در شبانه روز گذشته گردوخاک ناشی از وزش این بادها شعاع دید افقی در حداقل هشت شهرستان سیستان و بلوچستان را به شدت کاهش داد، به طوریک ه میزان دید افقی در زهک به یک‌هزار، زابل یک‌هزار و ۲۰۰، نصرت آباد ۲ هزار و زاهدان به ۲ هزار و ۵۰۰ متر کاهش یافت.

بادهای ۱۲۰ روزه همچنین برخی مناطق خراسان جنوبی و خراسان رضوی را نیز تحت تأثیر قرار داد و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه بیرجند را به یک‌هزار متر کاهش داد.

در ۲۴ ساعت اخیر از حداقل هفت ایستگاه هواشناسی در هفت شهرستان خراسان جنوبی وزش باد و گردوخاک گزارش شده است که شعاع دید افقی را در ایستگاه‌های بیرجند و حاجی آباد به یک‌هزار، نهبندان سه هزار متر و طبس به چهار هزار متر کاهش داد.

وزش باد و گردوخاک همچنین میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی سبزوار در خراسان رضوی را نیز به چهار هزار متر کاهش داده است.

خشکسالی‌های اخیر و افزایش سطح غبارخیزی در شرق و جنوب شرق کشور و غرب کشورهای افغانستان و پاکستان سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع پدیده‌های خاکدار در این پهنه وسیع شده است.

کد خبر 6180734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha