۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۳

پیر غلام بوشهری در گفت و گو با مهر:

سبک‌های عزاداری بوشهری‌ها همیشه خاص و متمایز است

سبک‌های عزاداری بوشهری‌ها همیشه خاص و متمایز است

منصور خزاعی، خادم الحسین بوشهری گفت: مردمان استان بوشهر همیشه کوشیده‌اند اصالت عزاداری بومی خودشان را حفظ کنند.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: سنت دیرپای ستایشگری از آغاز در ادب فارسی و عربی وجود داشته و مدیحه سرایی، هنری مورد توجه بوده است، طوری که اگر کسی قریحه شعر گفتن داشت اشعاری درباره اتفاقات و حتی در وصف اشخاص می‌سرود. یکی از نخستین نمونه‌هایی که می‌توان به عنوان اولین مرثیه از آن یاد کرد مربوط به فرمایش امام سجاد (ع) می‌شود که بعد از بازگشت به مدینه خطاب به بشیر می‌فرمایند: آیا تو نیز همانند پدرت می‌توانی شعر بگویی؟ بشیر اولین مرثیه کربلا را با عنوان «یا اَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ بِها…» می‌سراید و مورد تحسین و تشویق اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد.

مداحی حرفه بسیار با شرافتی است و مداح می‌تواند از این طریق به تبلیغ معارف دین اقدام کند. وقتی یک مدیحه سرا، رنج اهل بیت (ع) را در کربلا و حوادث حزن‌آمیز صدر اسلام را بیان می‌کند در اصل به تبلیغ معارف دین و سوق دادن نسل جوان به عمل به دین و شریعت اقدام کرده است؛ مداح با تبلیغ معارف دین و همچنین با پرهیز از انحراف و خرافه گویی می‌تواند آن چیزی که مردم به خصوص جوانان برای پاک بودن و پاک زیستن و به معنای واقعی کلمه مؤمن بودن و عاقبت بخیری نیاز دارند، به آنان بیاموزد.

جامعه مدّاح کاری بزرگ بر عهده دارد و آن عبارت است از مدیریّت شادی و عزای جامعه. مداحان در حقیقت شادی‌های معنوی و عزاهای اساسی و قلبی و عمیق را مدیریّت کرده و جهت می‌دهند.مدیحه سرایی در هیئات هزار و یک نکته با اهمیت دارد. برای آگاه شدن بیشتر از بایدها و نبایدهایی که مداح در مدیحه سرایی باید مورد توجه قرار دهد بر همین اساس در حاشیه بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی با منصور خزاعی، خادم الحسین بوشهری به گفت و گو پرداختیم که حاصل آن در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

منصور خزاعی، خادم الحسین بوشهری در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: بنده متولد سال ۳۷ از روستای زیارت بوشهر هستم.

وی درباره مسیر قرار گرفتن در خدمت سیدالشهدا (ع) گفت: در کودکی همیشه از زبان مادرم داستان‌های اهل بیت (ع) را با ذوق گوش می‌دادم و برای اولین بار بذر محبت امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان را مادرم در دلم کاشت و از زمانی که خودم را شناخته‌ام، در کنار پدر مرحومم و عموی بزرگوارم در مجالس امام حسین (ع) خدمتگزار بوده‌ایم.

خزاعی در ادامه افزود: به یاد دارم وقتی پدرم نسخه‌های تعزیه را تنظیم و آماده می‌کرد و پرچم‌های عزاداری را برپا می‌کردند، با ذوق ایشان را تماشا می‌کردم و تنها آرزوی کودکی من این شده بود که آیا روزی خواهد رسید که من هم همانند پدرم و دیگر بزرگان روستا بتوانم خادم امام حسین (ع) باشم و در روز عاشورا تعزیه‌خوانی کنم.

وی ادامه داد: بزرگ‌تر شدم و بالاخره روز موعود فرا رسید. در سن ۱۸ سالگی، لطف امام حسین (ع) شامل حال این خادم کوچکش شد و برای اولین بار نقش علی اکبر (ع) را به اقتضای سنم به من پیشنهاد دادند و آنجا بود که از سر شوق اشک ریختم و همان‌جا با خود عهد بستم که تا زنده‌ام، همیشه به دوستداران و محبّان اباعبدالله الحسین (ع) خدمت کنم. اکنون هم توفیق این را دارم که در روضه‌خوانی و نوحه‌سرایی به عنوان پیرغلام در جمع جوانان و محبان، انتقال‌دهنده رسوم عزاداری باشم. بار این وظیفه تا لحظه مرگم، بر دوشم سنگینی خواهد کرد.

خادم الحسین بوشهری گفت: عشق به امام حسین (ع) مانند دریای بی نهایت است اظهار داشت: منتها هرچه جلوتر می‌روی، بیشتر در لطف و کرامت بی‌پایانش غرق خواهی شد و امیدوارم که این خادم کوچک و پرگناه را روزی اهل بیت (ع) شفاعت کند.

خزاعی در خصوص آداب و رسوم عزاداری حسینی در استان بوشهر بیان کرد: مراسم در نقاط مختلف استان به شکل‌های خاصی برگزار می‌شود و همین متفاوت بودن آداب و رسوم در نقاط مختلف استان در برگزاری مراسم محرم، جایگاه این استان را در کشور در مقایسه با سایر استان‌ها خاص کرده است. گاه به چشم می‌خورد که خیلی از عزیزان هم‌وطن از راه‌های دور خودشان را در دهه اول محرم به این استان می‌رسانند تا از نزدیک این عزاداری‌ها را مشاهده کنند. مردمان استان بوشهر همیشه کوشیده‌اند اصالت عزاداری بومی خودشان را حفظ کنند.

وی گفت: امیدوارم که این فرهنگ دینی غنی که از گذشتگان به یادگار مانده، همچنان حفظ و حمایت شود تا به نسل‌های بعدی برسد و نام امام حسین (ع) که درس عزت و آزادگی را به ما آموخت برای همیشه زنده بماند و این جز با همکاری رسانه‌ها و مبلّغان دین میسّر نخواهد شد.

خزاعی با بیان اینکه پیرغلامان همیشه باعث برپایی و فراهم کردن مراسم روضه و عزای امام حسین (ع) هستند، گفت: بی‌شک مراسمی که سبب می‌شود این شروع کنندگان و بانیان عزاداری دور هم جمع شوند، بسیار باارزش و فرصتی است برای یادآوری تا هیچ‌گاه قیام امام حسین (ع) در برابر ظلم فراموش نشود. این اجلاس کمک می‌کند همگی با سبک‌های مختلف عزاداری‌ها آشنا بشوند. پیرغلام تمام دلخوشی‌اش روضه امام حسین (ع) است و زنده نگه‌داشتن این روحیه و تقویت آن بی‌شک باعث می‌شود ما پیرغلامان پرشورتر از قبل روضه‌ها را برپا کنیم و این‌گونه مراسم، تقویت‌کننده روحیه شور حسینی در پیرغلامان و انتقال آن به جوانان است.

یادآور می‌شود اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به همت بسیج صداوسیما و با مشارکت استانداری کرمان از روز گذشته نهم مرداد در کرمان آغاز و تا فردا یازدهم مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6182848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha