۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۷

رییس سازمان چای کشور:

خرید ۸۶ هزار تُن برگ سبز چای/ ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شد

خرید ۸۶ هزار تُن برگ سبز چای/ ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شد

رودسر- رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه تاکنون ۸۶ هزار تُن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است، گفت: ۵۰ درصد مطالبات چایکاران شمال پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب جهانساز ظهر جمعه در جریان بازدید از کارخانجات چای رودسر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت اصلی سازمان چای خرید برگ سبز چای است بر همین اساس تا کنون یک زنبیل برگ سبز چای در دست چایکار نمانده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۶ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۱,۴۳۰ میلیارد تومان از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است، افزود: تا امروز ۷۲۲ میلیارد تومان قدرالسهم دولت و کارخانجات معادل ۵۰ درصد از مطالبات چایکاران به حسابشان واریز شده است.

جهانساز بیان کرد: دولت ۵۷ درصد و کارخانجات ۴۷ درصد قدرالسهم خود را پرداخت کرده و پیگیر آن هستیم که به موقع سهم دولت و کارخانجات پرداخت شود.

وی به مقدار چای باقی مانده در کارخانجات که بفروش نرسیده است اشاره کرد و گفت: یک بخش آن به مقتضیات فصل که مصرف چای کمتر است که در نیمه دوم سال بحث مصرف و فروش توسعه پیدا می‌کند که برای رفع دغدغه کشاورزان تصمیماتی گرفته شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به حذف ارز ترجیحی از واردات چای گفت: واردات چای باید به اندازه وارد شود و نیز برای تنظیم بازار یک بخشی نیازی به واردات است.

جهانساز اضافه کرد: در گذشته میانگین واردات ۶۸ هزار تن بود در دو سال اخیر تصمیم بر آن شد که بیش از ۴۰ هزار تن وارد نشود.

وی تصریح کرد: چیزی که کمک به رونق بازار چای خشک می‌کند این است که همان بخش واردات، وارد کننده را ملزم به خرید چای داخلی کنند، ادامه داد: نگاه واردکنندگان و تنظیم کنندگان بازار اول چای داخلی و ساماندهی است که تصمیم آن گرفته شده و در هفته آینده نهایی می‌شود چای از انبارها خارج و دغدغه کارخانجات کمتر شود.

جهانساز بیان کرد: چای سنواتی هم تعیین تکلیف شده به گونه‌ای که راهی به بازار ندارند و هم بدهی آنان تعیین تکلیف شده و دولت تقبل کرده است، گفت: چای سنواتی باقی مانده از سنوات گذشته تعیین تکلیف شده و راه به بازار نداشته باشد و فرایند کمپوست امحا شود.

گفتنی است، ۵۲ هزار چایکار در گیلان و مازندران و ۱۷۰ کارخانه فعال در کشور در حال فرآوری برگ سبز جای هستند.

کد خبر 6183782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      آقای جهانساز من ‌که اردیبهشت چای تحویل کارخانه نسیم چای املش دادم فقط یکروز از اردیبهشت واریز چه کسی پیگیری میکنه اونم چای بهاره چند روز دیگه چین سومه😪😪