۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶

با موضوع ضدصهیونیستی؛

ایرلند اول شد/معرفی «نی‌کپ» به رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار

ایرلند اول شد/معرفی «نی‌کپ» به رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار

«نی کپ» در حالی فیلم منتخب ایرلند در رقابت فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ شد که احتمال می‌رود حمایت صریح شخصیت‌های فیلم از حقوق فلسطینی‌ها و محکوم کردن مکرر حملات اسرائیل به غزه، بازدارنده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، ایرلند «نی کپ» (مفصل زانو) را به عنوان نماینده این کشور به بخش فیلم بلند بین‌المللی اسکار ارسال کرد و نام خود را به عنوان اولین کشوری که وارد رقابت جوایز اسکار ۲۰۲۵ می شود، به ثبت رساند.

آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند این انتخاب را پس از آن انجام داد که این فیلم در جشنواره ساندنس خوش درخشید و سونی پیکچرز کلاسیک فیلم را خرید و در جشنواره‌های سراسر جهان با تحسین روبه رو شد.

دیروز جمعه، همزمان با اکران فیلم «نی کپ» در آمریکا، اعلام شد این فیلم نماینده ایرلند در اسکار خواهد بود. این فیلم قرار است از ۸ آگوست در ایرلند اکران شود و انتظار می‌رود در گیشه سینماها رکوردشکن ظاهر شود.

«نی کپ» به نویسندگی و کارگردانی ریچ پپیات، یک کمدی نیمه اتوبیوگرافیک درباره گروه سه نفره هیپ‌هاپ ایرلند شمالی به نام «نی کپ» است که به شدت صریح صحبت می‌کنند. این فیلم این گروه را در حالی در مرکز داستان قرار داده که آنها از سال ۲۰۱۷ سبک موسیقی رپ پانک ایرلندی را خلق و با آن زبان‌های ایرلندی و انگلیسی را درهم ادغام کردند و در نهایت به نماد جنبش حقوق مدنی برای نجات زبان مادری بدل شدند. همه اینها در حالی رخ می‌دهد که آنها با مقامات دولتی، گروه‌های شبه‌نظامی و مصرف مواد مخدر هم درگیر هستند.

اعضای «نی کپ» که با نام‌های هنری‌شان شناخته می‌شوند شامل مو چارا (لیام اوگ او هناید)، موگلی باپ (ناوایس او کایرالاین) و دی‌جی پرووا (جی‌جی او دوچارتایگ)، همگی در نقش‌های خودشان بازی می‌کنند و مایکل فاسبندر از دیگر بازیگران فیلم است.

چارا درباره ارسال فیلم به اسکار گفت: فرهنگی که مدت‌های مدید به طرز وحشیانه‌ای سرکوب شده بود و زبان آن تقریباً رو به انقراض بود، اکنون در بزرگترین صحنه جهان مطرح شده و این یک امتیاز بزرگ است. یک داستان بین‌المللی است و مردم را وادار می‌کند تا در فرهنگ و زبان خود را تامل و به رابطه خود با زبان بومی‌شان فکر کنند.

«نی کپ» توسط کمیته انتخاب ایرلند شامل استفن ریا بازیگر نامزد اسکار، کالم برد کارگردان «دختر آرام»، لیزا مولکای کارگردان «دروغ‌هایی که می‌گوییم»، لیام کانینگهام بازیگر «بازی تاج و تخت»، برید نی نیچتین بازیگر «رویز و فرانک» و ربکا اوفلانگان تهیه کننده «فلورا و پسر»، انتخاب شد.

معرفی «نی کپ» برای اسکار در حالی انجام می‌شود که فیلم‌سازی ایرلندی هر روز بیشتر مطرح است و ۲ سال پیش «دختر آرام» به اولین فیلم ایرلندی زبان بدل شد که به فهرست نامزدی اسکار راه یافت و در نهایت جایزه را به «در جبهه غرب خبری نیست» واگذار کرد.

با توجه به هیاهویی که «نی کپ» از زمان اکرانش در ساندنس ایجاد کرده، امید زیادی وجود دارد که فیلم بتواند جا پای «دختر آرام» بگذارد، اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که لحن ضد نظام، اشاره‌ مکرر به مواد مخدر و دیدگاه‌های سیاسی خود گروه - از جمله حمایت صریح آنها از حقوق فلسطینی‌ها و محکوم کردن مکرر حملات اسراییل به غزه - مانعی بالقوه برای جلو رفتن فیلم شود.

فهرست نهایی اسکار ۱۷ دسامبر اعلام و ۵ نامزد نهایی ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ معرفی خواهند شد. مراسم نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۳ مارس ۲۰۲۵ در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

کد خبر 6184357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha