۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵

 در نشستی بررسی شد؛

برنامه ریزی و هم افزایی جهت استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»

برنامه ریزی و هم افزایی جهت استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»

دومین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه صفر و نیز بررسی چگونگی ارتقای برنامه‌های قرآنی پیاده‌روی اربعین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه صفر و نیز بررسی چگونگی ارتقای برنامه‌های قرآنی پیاده‌روی اربعین با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگی قرآنی، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از مدیران و اساتید قرآنی کشور امروز شنبه سیزدهم مردادماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

دستور جلسه اول این نشست اجرای مرحله دوم طرح «زندگی با آیه‌ها» و استمرار این نهضت بود که حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این خصوص گفت: گام اول نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در ماه مبارک رمضان امسال شکل گرفت و ما هم‌پیمان شدیم که این کار مشترک و ویژه با همکاری و تعامل همه قرآنیان کشور به عنوان یک محور برای فعالیت‌های قرآنی مد نظر قرار گیرد. لذا جلسات متعددی را پیش از ماه مبارک رمضان و بعد از آن برگزار کردیم و گفت‌وگوها و آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفت تا هم عملکرد خودمان را ارزیابی کرده باشیم و هم نسبت به استمرار این کار تمهید بشود و از نظرات کارشناسان استفاده شود.

وی افزود: قرار بود زندگی با آیه‌ها مانند محتوایی برای فعالیت‌های مختلف قرآنی باشد که در کشورمان صورت می‌گیرد، تبعاً به دلیل اینکه ما در ماه محرم و صفر هستیم و اربعین را پیش رو داریم و همینگونه که ماه مبارک رمضان قله‌ای برای فعالیت‌های قرآنی است، اربعین هم یک قله‌ای است که باید از آن استفاده کرد. مخصوصاً با رنگ‌وبویی که از سال گذشته به شکل ویژه‌تر در این عرصه پیدا کرد با هماهنگی بیشتر باید این برنامه‌ها را پیش ببریم، لذا بخش دوم این جلسه را در خصوص هم‌افزایی دستگاه‌های مردمی و حاکمیتی در خصوص اربعین خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اقدامات این سازمان در رابطه به طرح نهضت زندگی با آیه‌ها و مسابقات قرآن بسیج ذیل این طرح گفت: در رابطه با مسابقات قرآن بسیج بعد از اینکه مقام معظم رهبری فرمودند این مسابقات بین مساجد برگزار شود، باتوجه به ظرفیت بسیج در مساجد تصمیم گرفتیم تا در برگزاری مسابقات بین مساجد کمک کنیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه قرار بود این مسابقات فراگیر شود و تجربه‌ای که در دبیرخانه زندگی با آیه‌ها به دست آمده بود، مقرر شد محتوایی که در این مسابقات استفاده می‌شود، محتوای نهضت زندگی با آیه‌ها باشد و ۱۰ آیه محوری این نهضت مورد استفاده قرار گرفت و چهار هزار و ۷۱۷ مسجد درگیر این مسابقات شد و در حال حاضر در مرحله ثبت نام هستیم.

لیمویی با اشاره به اینکه مرحه نهایی این مسابقات آذرماه امسال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: دوره جدید مسابقات همچون سال قبل در سه بخش «فردی»، «خانوادگی» و «گروهی» برپا می‌شود. امیدواریم بتوانیم مسابقات در دو بخش خانوادگی و گروهی را از طریق شبکه‌های رسانه ملی پخش کنیم.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: رویکرد امسال این است که در پایان هر بخش از مسابقات از مربیان، مدیران قرآنی و قرآن‌آموزان مساجدی که قرآن‌آموز برتر داشته باشند، تجلیل شود. امیدواریم در آخر و در مرحله ملی نیز بتوانیم از مساجد برتر کشور که قرآن‌آموزان برتری را تربیت کرده‌اند، تجلیل کنیم.

وی افزود: کمتر رقابت قرآنی وجود دارد که در آن رشته‌هایی خاص قرآن‌آموزان کمتر از هفت سال تعریف شده باشد اما در مسابقات بسیج این رشته‌ها برای کودکان تعریف شده است. در مسابقات بسیج عموم مردم و اقشار مختلف بسیج از بسیج پزشکی تا کارگری، دانش‌آموزی، دانشجویی و … پای کار بوده‌اند، بر همین اساس و با توجه به عدد و رقم‌های قرآنی که این روزها میلیونی شده است ما نیز امیدوار هستیم بتوانیم بیش از یک و نیم میلیون مخاطب را در مسابقات داشته باشیم.

برنامه ریزی و هم افزایی جهت استمرار طرح «زندگی با آیه‌ها»

بعد از این سخنان حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: اگرچه این فضای تعامل و هم‌افزا در فضای قرآنی کشور به چشم می‌خورد، اما به نظر می‌رسد هنوز ما خیلی در بحث تعاملات نقص داریم. امروز در کشور چندین رویداد را به عنوان بزرگ‌ترین درحال برگزاری هستیم و این بزرگ‌ترین‌ها الزاماتی دارد و سوال این است که آیا ما ملتزم به الزامات این موارد هستیم؟

ولی یاراحمدی، فعال قرآنی کشور نیز در این نشست گفت: باتوجه به میزان رشد و استمرار یک پدیده و یک حرکت فرهنگی، ضرورت بازمهندسی، بازنگری و دقت در طراحی مجدد ابعاد آن خیلی بیشتر می‌شود و اگر بناست این کار یک تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، باید به این نکات توجه کرد.

وی افزود: همه با هم باید یک کار قرارگاهی را در قالب ایده‌های مختلف انجام دهند و این اتفاق وقتی می‌افتد که ما به یک درد مشترک برسیم. تا وقتی الگوی کلان فعالیت‌های قرآنی ما کارهای فعلی باشد، چگونه می‌توان توقع داشت دستگاه‌های میانی و رده‌های که با مردم در ارتباط هستند تلقی و نگاهشان را به سمت کارهای اثرگذار فردمحور ببرند؟. این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه الگوها از بالا تغییر کند.

سیدمحسن موسوی‌بلده، مدرس پیشکسوت قرآنی نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه مساجد برای قرآن قرار داده شده‌اند، گفت: در کشور ما با کمال تأسف هیچ فرهنگی در این خصوص رشد نکرده است و از ائمه جماعت تا هیئت امنای مساجد نمی‌دانند همانطور که برای فعالیت‌های هنری در مساجد وقت و هزینه می‌گذارند باید در کنارش اجازه بدهند قرآن هم مطرح شود.

وی افزود: نکته بعدی این است که تمامی فعالیت‌هایی که برای فراگیری قرآن در مساجد برنامه‌ریزی می‌شود باید مردانه شود و فعالیت‌های قرآنی بانوان که جمع بیشتری از فعالان قرآنی کشور را به خود اختصاص می‌دهند ضمن مسجد به مؤسسات قرآنی هدایت شود. لذا ما باید مؤسسات قرآنی را برای حضور خانم‌ها تقویت کنیم و عمده فعالیت مساجد را برای آقایان برنامه‌ریزی کنیم و در ادامه بودجه‌ها، امکانات و طرح‌ها را به شکل جبرانی برای مؤسسات فعال کنیم.

سپس حجت الاسلام حسینی نیشابوری مدیر بخش تبلیغ و بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: ما باید اقداماتی در بخش بین الملل با فعالان بین الملل داشته باشیم. نیازسنجی کردیم و باید تنوع زبانی و دیگر معیارهای متفاوتی را مدنظر قرارداده و برای همه آنها محصولات مرتبطی آماده کنیم.

کد خبر 6184729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha