۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

واکسیناسیون علیه پنوموکوک در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

واکسیناسیون علیه پنوموکوک در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد_معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از آغاز واکسیناسیون علیه پنوموکوک در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

علی ضامن صالحی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار، مهر اظهار کرد: در ایران سابقه واکسیناسیون به چندین دهه و بیش از ۴۰ سال گذشته باز می‌گردد و در حال حاضر واکسیناسیون علیه ۱۰ بیماری مانند فلج اطفال، دیفتری، کزاز، هپاتیت B، سرخک، سرخچه و… صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با همت وزارت بهداشت اتفاق بسیار مهم واکسیناسیون علیه «پنوموکوک» و «روتاویروس» امروز در این استان کلید می‌خورد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: از این پس واکسن‌هایی که برای کودکان تا ۶ سال استفاده می‌شود به این شکل خواهد بود که در بدو تولد واکسن «هپاتیت B»، «فلج اطفال» و «ب. ث. ژ» تزریق می‌شود، در دو ماهگی واکسن «فلج اطفال خوراکی» و واکسن‌های «پنج‌گانه» قرار دارند و بنا است واکسن‌های»پنوموکوک» و «روتاویروس» نیز در این سن اضافه می‌شود، در چهارماهگی «فلج اطفال خوراکی»، «فلج اطفال تزریقی»، «پنج‌گانه» و «پنوموکوک» و «روتاویروس»، در ۶ ماهگی، «فلج اطفال خوراکی»، «فلج اطفال تزریقی»، «پنج‌گانه» و «روتاویروس»، در ۱۲ ماهگی تا امروز واکسن «MMR» تزریق می‌شد که «پنوموکوک» در این سن اضافه می‌شود، در ۱۸ ماهگی «فلج اطفال خوراکی»، «MMR»، سه‌گانه قرار دارد و در ۶ سالگی واکسن‌های «فلج اطفال خوراکی» و «سه‌گانه» قرار دارند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: آغاز اضافه کردن این واکسن‌ها با «پنوموکوک» است و در مراحل بعدی «روتاویروس» اضافه می‌شود، این دو واکسن در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان و خوزستان از اردیبهشت امسال آغاز شده است و امروز سیزدهم مردادماه به‌صورت کشوری واکسن «پنوموکوک» به‌صورت سراسری به شیرخواران دوماهه تزریق خواهد شد.

وی بیان داشت: از امروز به‌صورت نمادین در پایگاه خدمات جامع سلامت شماره ۵ شهرکرد تزریق این واکسن آغاز می‌گردد، به شیرخواران دوماهه واکسن «پنوموکوک» نیز تزریق می‌شود.

صالحی‌فرد با اشاره به اینکه باکتری «پنوموکوک»، میله‌ای شکل، گرم مثبت و بی‌هوازی بوده و مهم‌ترین عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان است و عفونت‌های متعددی از خود به جای می‌گذارد افزود: در بیشتر از ۹۰ درصد کودکان ۶ ماهه تا پنج سال حامل «پنوموکوک» در بینی و در حلق قرار دارد و شایع‌ترین علت مننژیت باکتریال کودکان همین باکتری است.

وی تاکید کرد: در اپیدمی‌ها و پاندومی‌های آنفولانزا اغلب مرگ‌ها به دلیل همین باکتری «پنوموکوک» ثانویه رخ می‌دهد، بیش از ۸۰ درصد موارد تب بدون کانون عفونت در کودکان ۳ تا ۳۶ ماه همین باکتری است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان داشت: عفونت استخوان و مغز استخوان، تورم، عفونت مفاصل، عفونت لایه‌های داخلی قلب، تشکیل آبسه‌های مغزی از دیگر عوارض این بیماری است، به همین دلیل بحث واکسیناسیون مطرح شده است.

کد خبر 6184772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha